Mindent a gyerekért, de kérdés, hogy miből

A magyarok 85 százalékának egyik legfontosabb célja, hogy jó anyagi feltételetekkel indítsa gyermekét az életbe, mégis csak 20 százalék gyűjt pénzt erre a célra – derült ki az OTP Öngondoskodási Index idei adataiból. A közép- és felsőoktatás költségeinek fedezésén túl a barátokkal közös programokat és az aktuális divatnak megfelelő eszközök finanszírozását is feladatuknak érzik a szülők, még akkor is, ha ez számukra lemondással és külön erőfeszítéssel jár.

Az OTP Öngondoskodási Index kutatás szerint a lakosság nagyobb része egyáltalán nem rendelkezik pénzpiaci megtakarítással, legalábbis, ami saját céljaikat illeti. Gyermekeik jövőjének anyagi támogatása viszont annál fontosabb - legalábbis elméletben. A kutatásban megkérdezettek 85 százalékának fontos vagy akár legfontosabb célja, hogy gyermekét minél jobb anyagi feltételekkel indítsa az életben. (Nem csak a gyerekek függenek a szüleiktől, a fiatal felnőttek is a padlóra kerülnének nélkülük.)

Sok családban merül fel a kérdés, hogy pontosan miben és meddig is támogassa gyerekét a szülő. Abban tízből kilencen egyetértenek, hogy akár lemondások árán is, de fedezni kell a gyerekek középiskolai tanulmányait, egy kicsit kevesebben gondolják már úgy, hogy az egyetemi évek finanszírozása is a család feladata.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

A gondtalan iskolás évek biztosítását azonban nem csak a tanulmányok közvetlen költségeinek fedezésében látják a szülők. A felmérésben megkérdezettek több mint kétharmada szerint a különórák, a barátokkal közös programok, kirándulások, koncertek anyagi támogatása éppúgy a szülők kötelessége. A gyermekek hosszabb távú céljainak finanszírozását már kevesebben érzik feladatuknak. Saját lakást, autót kevesebb, mint felük venne a gyereknek és az esküvő költségeinek átvállalására is csak minden második szülő mond biztosan igent. Arról, hogy miként fognak a szülők anyagi tartalékot képezni a fenti célok fedezésére már megoszlanak a vélemények.

Későn kezdünk nyugdíjra tartalékolni
A fiatalabb generációk egyre inkább felismerik a nyugdíjcélú megtakarítás fontosságát, de az OTP Nyugdíjpénztár belépési adatai azt mutatják, hogy a legtöbben továbbra is inkább 40 éves koruk körül kezdenek el félretenni a boldog nyugdíjas évekre.
„A szülők mindössze ötöde gyűjt előre gyermekei rövid és hosszabb távú céljainak, álmainak teljesítésére. Harmaduk inkább plusz munkákat vállal el ”- nyilatkozta az adatok kapcsán Nyitrai Győző, az OTP Bank Megtakarítási Szolgáltatások Főosztályának igazgatója. A szakember szerint tudatos pénzügyi tervezéssel azonban kevesebb lemondással járhat a célok megvalósítása, a gyermekek támogatása.

A megkérdezett szülők 57 százaléka szerint ameddig a szülő megteheti, addig kell támogatni a gyereket, a kisebbség, azaz 41 százalék szerint ez függ a gyerek életkorától, társadalmi helyzetétől. Jellemzően az előbbi nézet inkább a magasabb végzettségű és jobb vagyoni helyzetű válaszadókra jellemző.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo