Magolás helyett a jövőben programozni tanul a japán kisiskolás

2019. szeptember 03. kedd - 18:39 / piacesprofit.hu
  •    

Kemény biflázás helyett kreatív embereket kell képezni, hangzik az átfogó japán oktatási reform jelszava – és az új módszer sikeres.

Dél-Koreára és más ázsiai országokra is érvényes a hagyományos japán oktatási rendszer: a gyerekeket kezdettől rengeteg magolással terhelik és kemény versenyben kell helytállniuk, ha jó iskolákat akarnak elvégezni. Az eredmény: képzett, de kevéssé önálló munkaerő. A cél, hogy az amerikai Szilícium-völgy alkotó embereinek példájára minél több kreatív ember kerüljön ki az oktatásból, számol be a Neue Zürcher Zeitung. 

depositphotos.com

depositphotos.com

Szinte minden japán gyerek 12 évig jár iskolába: 6 évet általánosba, másik hatot valamilyen felső tagozatban. Ez jól hangzik, de a valóságban a rendszer szélsőségesen az elit-képzésre van irányítva. Minden oktatási fokon létezik ugyanis az iskolák informális ranglistája és a bejutása jókba felvételi vizsgán alapul – ahol a bemagolt ismeretek alapján lehet helytállni.

Ennek következtében a nagyvárosokban a legtöbb gyerek iskola után egy „juku”-ba, magán felkészítőbe jár, ahol arra trenírozzák, hogyan álljon majd helyt a felvételin. Ahol is nem önálló gondolkodást mérnek, hanem azt, hogy a megfelelő választ pipálja-e be. Így vannak szülők, akik már az általános előtt ilyen „edzésre” küldik akár 3-4 éves gyermeküket, hogy azután olyan iskolába juthasson be, amely valamelyik elit egyetemhez kapcsolódik.

Az ázsiai módszer hatásos abból a szempontból, hogy ezek a gyerekek csúcs-eredményeket érnek el a nemzetközi Pisa-teszteken – de igen nagy lelki terhet rak a gyerekkoruktól szinte megfosztott kicsikre, súlyos anyagi terheket a szülőkre.

A kormány a több éves reform-folyamatot, az oktatási rendszer átállítását tavaly az óvodákban kezdte. Jövőre kerülnek sorra az általános, 2021-2022-ben a középiskolák. A cél mindenütt az, hogy a gyerekek szabadabban gondolkozzanak, vitatkozzanak és világpolgárokká váljanak. A digitális világ persze első helyen áll. Már az egészen kicsik számítógépes játékok programozását tanulják az iskolai tableteken.

Ehhez tartozik a nyelvtanítás átalakítása is: eddig főleg az angol nyelvtant kellett biflázni, azért is, mert sok tanár nem beszélte jól a nyelvet. Az újak feladata, hogy kezdettől beszéltessék a gyerekeket, megtanítsák őket a nyelv használatára, függetlenül attól, mennyi hibát ejtenek.