„A leszokott dohányosok megállíthatatlanok”

Az Európai Bizottság a cigaretta-kereskedelmi szabályozás módosítására készül, amely az esetlegesen ártalmas elektromos cigarettákra, az ízesítésre, sőt még a marketing stratégiákra is kitérne. Június 16-án indult el egy egész Európára kiterjedő leszokást segítő kampány „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok" címmel. 

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tegnap indult az iCoach ingyenesen hozzáférhető, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető digitális egészségügyi tanácsadó platform, mely a dohányzásról való leszokást hívatott elősegíteni. Első alanyai a dohányzó uniós tisztségviselők, akiknek jó példával kellene elöljárni az ügyben. Az iCoach különböző szakaszokat tartalmaz, a felhasználó és a cigarettázás viszonyának függvényében. A többi digitális egészségügyi alkalmazástól eltérően az iCoach a leszokni nem akarókkal és a magas visszaesési kockázatúakkal is foglalkozik.

A platform központi szerepet játszik a John Dalli egészségügyi biztos által indított „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok" kampányban, melynek fő célcsoportja az Unión belüli 25 és 34 év közötti közel 28 millió dohányos. Dalli a bevezetés kapcsán az EurActivnak elmondta, a következő évben a kampány előrehaladtával a szabályozással kapcsolatos új javaslatokra is számítani lehet. A biztos elmondása szerint nem elképzelhetetlen, hogy a jelenlegi szabályozást kiterjesztik olyan nem dohány alapú termékekre, amelyek szintén veszélyesek lehetnek - mint például az elektromos cigaretta - illetve az aromát megédesítő hozzáadott ízesítők, a hirdetés, csomagolás, helyszíni reklám területére.

A hároméves kampány 16 millió eurós (több mint 4 milliárd forint) büdzsével rendelkezik. A kampány első éve a koncepció kidolgozásával és elterjesztésével fog telni. A későbbi évek során a leszokás előnyeire koncentrálnak, köztük a dohányzás abbahagyásának fizikai, személyes, sőt pénzügyi előnyeire. Különös figyelmet fognak fordítani bizonyos csoportok, különösen a nők és a rosszabb társadalmi-gazdasági helyzetben levő rétegek megszólítására. Ezzel biztosítják, hogy „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok" kampány üzenete az egyes országok és demográfiai csoportok igényeihez igazodjon és az EU minden részébe eljusson.

Dalli, szintén leszokott dohányos, a kampány elindításakor így nyilatkozott: „A fiatalok azért kezdenek el dohányozni, mert elhitetik velük, hogy ez menő dolog; azért folytatják a dohányzást, mert a dohányzás függőséget okoz; az EU-ban pedig évente több mint 650 000-en halnak meg a dohányzás miatt, mert a dohány erősen mérgező. A közhatóságoknak segíteniük kell a polgárokat abban, hogy megszakítsák a függőség, elkerülhető betegségek és halál ördögi körét. „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok" kampány pont erről szól. Bízom benne, hogy a kampány segít meggyőzni a dohányosokat arról, hogy sokat nyerhetnek a leszokással."

Amellett, hogy az iCoach gyakorlati segítséget nyújt a leszokásban, a közösségi és hagyományos média széles eszköztárát használják majd, hogy az üzenet minél több emberhez eljusson. Dalli biztos és a Bizottság egészségügyi főigazgatóságát vezető Paola Testori Coggi is elmondták, hogy számítanak az intézményekben dolgozókra a programban történő részvételben. Testori Coggi elmondása szerint meg fogja kérni dohányzó munkatársait, hogy regisztráljanak az iCoach-on és reméli, hogy a példát a többi főigazgatóság is követni fogja.

Vélemények

„Leszokott dohányosként azt mondanám, hogy sokkal jobb, mióta abbahagytam. Akkor szoktam le, mikor nagy volt rajtam a nyomás. Éppen Málta minisztere lettem, és egy év után rájöttem, hogy abba kell hagynom a dohányzást, ha jó teljesítményt akarok nyújtani. Azt a tanácsot adnám, hogy az első két hétben ki kell tartani, és utána fokozatosan könnyebb lesz." - mondta el John Dalli, egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos, ahol azt is megerősítette, hogy szándékában áll a többi biztost is „megtéríteni".

Dalli az EurActivnak elmondta, hogy tervezik a dohány szabályozás felülvizsgálatát, mivel egyéb termékek is ártalmasak lehetnek, valamint olyan ügyekre is érdemes kitérni, mint a csomagolás, a reklám illetve a boltokban a cigarettához való hozzájutás, mert ezek mind hozzájárulhatnak a leszokás elősegítéséhez.

Paola Testori Coggi, a Bizottság egészségügyi főigazgatója elmondta, hogy „Az intézmények már eljuttatták a kampány részleteit minden főigazgató kollégámnak, és igazán reméljük, hogy segítenek az elterjesztésben. Én minden tisztségviselőmet akik dohányoznak, meg fogom kérni, hogy regisztráljanak , és remélem, hogy ez mások számára követendő példát fog jelenteni."

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo