Zöld forradalmat indít házon belül a McDonald’s

Csökkentené légszennyezését az étteremhálózat, papír alapú szívószálakat is kipróbál angliai éttermeiben, és fenntarthatóvá kívánja tenni a csirketenyésztést. Utóbbit a márka tekintélyvesztése elleni reakciónak látják állatvédők, miután a The New York Timesban egész oldalas hirdetésben támadták a gyorsétterem-hálózatot.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Márciusban a McDonald's felsővezetése Amerikában több olyan döntést is hozott, amiből úgy tűnik, az üzleti szférában terjedő zöld szemlélet egyik zászlóshajójaként igyekeznek pozicionálni a gyorsétteremhálózatot, hogy versenyelőnyre tegyenek szert.

  • A Meki az első étteremhálózat a világon, mely elkötelezte magát a tudományos alapú emissziócsökkentés mellett, vagyis a klímatudomány elveit magáévá téve mérsékli légszennyezését. (A Science-Based Targets a Carbon Disclosure Project, az ENSZ Global Impact, a World Resources Institute és a World Wildlife Fund közös kezdeményezése.)
  • Kevesebb műanyagszemetet termelne a Lidl
    Kevesebb műanyagot használ majd a Lidl a saját márkás termékeinél, energiatakarékos izzókra cserélik a mostani lámpáikat is. Nálunk az energiaitalok csomagolásában látható először változás.
    A vállalat 2030-ra 36 százalékkal csökkenti éttermei és irodái kibocsátását, ezzel 150 millió tonna szén-dioxid kibocsátásának veszi elejét. Ez a mennyiség egyenlő 32 millió személygépkocsi egyévnyi füstölgésével, de ennyi üvegházgázt köt meg 3,8 milliárd fa is, ha 10 évig nevelik őket.
  • A kibocsátás intenzitását is visszafogja a McDonald’s, vagyis kevesebb lesz az egy tonna ételre és csomagolásra jutó üvegházgáz-mennyiség.
  • Az emissziócsökkentő zöldülés elsősorban a szarvasmarha-tenyésztést, az éttermek áramfogyasztását (továbbá az áram beszerzését), a csomagolást és a hulladékkezelést érinti. Ezek együttesen adják a McDonald’s globális emissziójának 64 százalékát.
  • A hálózat papírból készült szívószálakkal helyettesítené a jelenlegi műanyagokat. Azok ugyan elvileg újrahasznosíthatók, de a gyakorlatban szinte alig hasznosítják újra őket. Egy pilotprojekt keretében először a cég egyes angliai éttermeiben próbálnák ki a papír alapú szívószálakat. Angliában 1300 étterme van a Mekinek, melyek naponta 3,7 millió fogyasztót szolgálnak ki, és éves szinten 8,5 milliárd szívószálat osztanak ki. Amerikában 14 100 egysége működik, melyek csak egy nap 500 millió szívószálat adnak a vendégeknek. Mivel a tengerekben óriási mennyiségben halmozódik fel a műanyaghulladék, a Meki a maga keretein belül kívánja orvosolni a problémát.
  • A McDonald’s továbbá létrehozza a Csirke Fenntarthatósági Tanácsadó Bizottságot. Ennek lényege, hogy a lehető legtöbbféle érintettet (stakeholdert) bevonják a fontos kérdések és döntések megvitatásába, beleértve a beszállítókat, a tudományos szakembereket és a környezetvédő szervezeteket. A Mekit korábban már érte kritika azért, hogy nem vigyáz eléggé arra, hogy az állatok méltányos körülmények között nőjenek fel. (A növekedési hormonok és antibiotikumok használatától a zsúfoltságig sok minden kritikát a Meki fejéhez vágtak már.) A McDonald’s kamerákat is felszerel a csirkefarmokon, hogy jobban megértse a jószágok viselkedését és életkörülményeit.
Kép: Pixabay

A vállalatok viszik tovább a fenntarthatóság ügyét
A hazai vállalatok 81 százaléka gondolja úgy, hogy a környezeti felelősségvállalás az egyik legfontosabb és legaktuálisabb területe a vállalatok hosszú távú fenntarthatóságának– derül ki a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) saját, nem reprezentatív felméréséből.
E tanács létrehozását állatvédők arra az egyoldalas hirdetésre adott reakciónak látják, mely a The New York Timesban jelent meg, és melyben amerikai állatvédő szervezetek szólították fel a McDonald’st, hogy tegyen többet a beszállítói hálózatában tenyésztett több százmillió jószág jólétének biztosítása érdekében, például dolgozzon olyan beszállítókkal, melyek ellenőrzik, hogy mennyi ürülékben tocsog az állat, és milyen a levegő minősége, amit belélegez, illetve több helyet biztosítanak a kétlábúaknak.

Persze az is igaz, hogy a hirdetésben megfogalmazott ajánlások nagyjából megegyeznek azokkal az alapelvekkel, melyeket a McDonald's 2017 októberében hozott nyilvánosságra, bejelentve, hogy 2024-ig ezeket teljes mértékben megvalósítja ellátási láncában, tette hozzá a Sustainable Brands.

Bár a környezetbarát elhatározások a multi legfelsőbb szintjén születtek meg, vélhetően előbb-utóbb a magyar egységeinek működését is áthatja majd.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo