Elektromos autók gyártására köteleznék a gyártókat Amerikában

2018. november 05. hétfő - 19:01 / Kriston László
  •    

Az autóipar nagy cégei kilobbizták a Trump-adminisztrációból, hogy vizsgálja felül az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírásokat, ami a közlekedési szektor emissziócsökkentését követelte meg. Kalifornia azonban kitart a tisztább mobilitás mellett és kész ezt törvényi erővel érvényesíteni helyi hatáskörben. A nagy autógyárak most próbálnak progresszív, klímatudatos K+F-t és üzletpolitikát felmutatni Kalifornia számára. Az USA tíz tagállamában rendelet szabja meg, hogy az autógyártók mennyi elektromos autót kötelesek gyártani. A GM bejelentette, támogatja e kötelező arány növelését.

A General Motors alelnöke bejelentette, hogy a GM támogatja a a Zéró Emissziós Jármű (ZEV) program erősítését, mely Kaliforniában és az USA kilenc másik tagállamában működik (Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont). A rendszer tulajdonképpen törvényi kötelezettséget ró az autógyártókra: eladott autóik bizonyos hányadának elektromos, hidrogéncellás vagy hibrid autóknak kell lenniük.

Csunya, brutális és gyors halál vár az olajmultikra
Elemzők megkongatták a vészharangot az olajcégek felett. Egyre több megújuló energiát használunk, egyre több az elektromos autó. Ha nem diverzifikálják és zöldítik tevékenységüket gyorsan, a 2020-as években dinoszauruszként halhatnak meg a fosszilis gazdaság jelenlegi óriásai. Ha viszont így folytatják, elszabadul a globális felmelegedés.

A rendszer kicsit bonyoult, de ezek a főbb pontjai:

  • A környezetbarát autók számát a cégnek az adott államban, adott évben eladott autói számának egy bizonyos százalékában állapítják meg.
  • Minden egyes eladott elektromos, hibrid és hidrogéncellás autó egy bizonyos számú kreditet ér, attól függően, hogy egy feltöltéssel milyen távon lehet vele utazni.
  • 2018-ban a krediteknek 4,5 százaléknak, s az eladások 2,5 százalékának kell lenniük, 2025-re ez 22 és 8 százalékra növekszik majd. Ha például egy autógyártó 100 000 autót értékesít Kaliforniában 2018-ban, akkor legalább 4500 ZEV-kreditet kell felhalmoznia abból, s ebből 2500 kreditet kell kitennie a zöld autók eladásainak.
  • Ha 4500 kredit értékben ad el egy autómárka zöld járműveket, az nem feltétlenül jelent 4500 darab járművet. A zöld személygépkocsik és teherautók többsége több mint egy pontot ér ebben a rendszerben.
  • Hibrid autók: 0,4-1,3 kredit pont.
  • Elektromos és üzemanyagcellás autók: 1-4 kredit pont.
  • Két konkrét példa: A Tesla Model S egy akkufeltöltéssel 320 kilométert tud megtenni, s ezzel 3,3 pontot ér. A Nissan Leaf a maga 134 kilométeres akku-hatótávolságával 1,8 pontot ér.
  • A három zöld autótípus megoszlása ezen a 2,5 százalékon belüle is fixált: 55 százalék legyen a hibridautóké, 45 százalék jusson elektromos vagy hidrogéncellás járművekre.
  • Vannak könnyítések a rendszerben: a cégek átvihetik fölös kreditjeiket a következő évre, ha többet szereztek a zöld autók eladásaival, mint amennyit a törvény megkövetel tőlük.
  • Nem megijedni, készülni kell a hazai autóiparban
    A magyar gazdaság erősen támaszkodik a folyamatosan bővülő autóiparra, hazánk a régió fontos központjának számít, a nagy autógyártók szívesen fektetnek a magyarországi gyártásba. Az autóiparban elkezdődött drasztikus változások – az ipar 4.0, az elektromos és hidrogénhajtású autók – azonban kihívások elé állíthatják az országot. Még inkább szükségessé válnak a létfontosságú beruházások, és a hazai beszállítói környezet versenyképességének erősítése is elengedhetetlen.

    A másik könnyítés, hogy az autógyártók egymás között is kereskedhetnek a törvényi előírást meghaladó számú kreditekkel. A Tesla nem gyárt fosszilis üzemanyaggal működő autókat, ezért nincs is törvényi kötelezettsége ebben a rendszerben. Így az autóiért a céget megillető, nagy számú krediteket sorra eladja riválisainak, szép summát keresve ezzel. 2015 októberéig a Tesla 240 000 elektromos autós és 94 000 hibrid autós kreditet értékesített így. Ennyi kredittel egy cég 2021-ig meg tud felelni az előírásoknak, még akkor is, ha zöld autói eladásai csak az összeladások 3 százalékát tették ki.

  • A Tesla 2018 végére nagyjából 300 000 elektromos és 175 000 hibrid autós kreditet halmoz fel, melyeket ismét értékesíteni fog.
  • Van egy harmadik könnyítés itt: az autógyárak tagállamok között is “utaztathatják” saját kreditjeiket. Ha például egyik államban alacsonyak a zöld autók eladásai, átvihetik oda a kreditjeiket egy olyan államból, ahol több alacsony vagy zérókibocsátású járművet adtak el. A rendszer alapja Kalifornia, ez a mérce. Ha itt eladtak egy autót, az egy olyan tagállamban, ahol hasonlóképp magasak a zöld autó-eladások mutatói, 2 kreditet ér a Kaliforniában értékesített autó. Olyan tagállamban, ahol a kaliforniainak csak felét teszik ki az eladások, ott 1 kreditpontot lehet felszámítani az eladott autó. Magyarán: egy Kaliforniában értékesített autóért a kilenc másik tagállamban is kaptak pontokat, a helyi zöld autó piac fejlettségével arányosan beszámítva, attól függetlenül, hogy az autót nem helyben adták el, hanem a nyugati parton. E kitétel révén az autógyártók sok kreditet szereztek olyan tagállamokban is, ahol még mindig a füstölő kocsik a piacvezetők. 2018-tól ezt a beszámítási metódust törlik a ZEV-rendszerből.

A programnak köszönhetően az autógyártók rá vannak kényszerítve, hogy folyamatosan fejlesszék alacsony- és zéró kibocsátású autóikat, s ne hanyagolják el ezt a technológiát. Ha nem innoválnak e téren, természetesen nem tudják vonzóvá, eladhatóvá tenné ilyen típusú autóikat (mert a konkurencia lehagyja őket e téren), s nem tudnak krediteket szerezni velük.
Amerikában az autógyárak jelenleg több mint harminc zöld modellt kínálnak a vásárlóknak.

Grand Cherokee Jeep (fotó: Wikipedia)

Grand Cherokee Jeep
(fotó: Wikipedia)

Zöldülünk is, meg nem is

Az autólobbi elérte a Trump-adminisztrációnál, hogy kezdődjön el a Környezetvédelmi Hivatalnál (EPA) az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírások felülvizsgálata. Ezek arra kötelezték a gyártókat, hogy kisebb fogyasztású autókat fejlesszenek, hogy így csökkenjen a közlekedés ökolábnyoma, üzemanyagfogyasztása.

Az autógyártók abban a felemás helyzetben találták magukat, hogy Kalifornia törvényhozó testülete és kormányzója bejelentette, ha Trumpék módosítják (értsd: csökkentik) az üzemanyaghatékonyságot, akkor az 1963-as keltezésű Tiszta Levegő Törvényben adott jogával élve kivonja magát ez alól és továbbra is a környezetkímélőbb követelményekhez tartja magát. Ez azt jelentené, hogy Kaliforniában csakis zöldebb autót adhatnának el az autógyártók, míg másutt szennyezőbbet.

Nem az a gond, hogy elfogy az olaj
2020-tól a mai duplájára is nőhetnek az olajárak a Financial Timesnak nyilatkozó elemző szerint. 2036-ra várható az olajhozam-csúcs, onnantól kezdve (jelentős részben a csökkenő kereslet miatt) már csak esni fog az olaj eladásából szerezhető profit.

Az autógyárak az elkötelezetten klímatudatos Kalifornia és a klíma-ignoráló Fehér Ház között találták magukat, egy politikai csata kellős közepén. Hogy a zöldebb oldalnak is kedvezzen az iparág, ezért állt elő a GM azzal a szólammal, hogy az elektromos autók gyártását serkentő kreditrendszer megtartása és erősítése jó dolog, sőt ki kellene terjeszteni az USA mindegyik tagállamára. Az óriáscég egyébként a Biztonságosabb, Megengedhetőbb, Energiahatékony Járművek 2021-2026 (SAFE) nevezetű programra adott kommentként hozta nyilvánosságra javaslatát.

  • Számításaik szerint ezzel 2021 és 2030 között 375 tonna üvegházgáz kibocsátásának vehetnék elejét (a már meglévő ZEV-programnak betudható emissziócsökkentésen túl).
  • A GM vezetése úgy gondolja, 2021-re 7 százalékra kellene feltornászni a megkövetelt ZEV-krediteket, 2025-ig -évi 2 százalékos emeléssel- 15 százalékra, 2030-ra pedig 25 százalékra.

Tervei szerint a General Motors 2023-ig 20 elektromos modellt dob piacra.

Minden iparágnál a szabályozási bizonytalanság az, ami a befektetéseket elijesztő tényező. Világos és kiszámítható szabályozási környezet nélkül nem lehet üzleti tervet készíteni, mert nem világosak a törvények által kirótt pénzügyi terhek. Ennek hiányában a befektetők sem tudják kalkulálni a profitot és részvényeikre kapható lehetséges osztalékot, valamint az árfolyamnövekedést.

“Mi most egy irányba fogadunk, mert sok a bizonytalanság, és az tönkreteszi a tőkét”, fogalmazott Mark Reuss, a GM alelnöke. Talán nem véletlen, hogy neki osztották cégen belül a helyzet kommentálását. Ez azt mutatja, hogy a legfelső szinten bizony félnek az autógyártók azoktól a kínos kérdésektől, hogy miért lobbiztak a Trump-adminisztrációnál az üzemanyaghatékonyság enyhítése mellett.

(Business Insider, Union of Concerned Scientists)

Dinya László: “Nem minden zöld, ami megújuló”
Terjed a nap- és szélenergia, de az állam pénzt osztogatott olyan erőművekre, melyeknek működése nem gazdaságos. Dinya László szerint csak olyan beruházásra kellene támogatást adni, ami önmagában is piacképes.