Elektromos autók gyártására köteleznék a gyártókat Amerikában

2018. november 05. hétfő - 19:01 / Kriston László
  •    

Az autóipar nagy cégei kilobbizták a Trump-adminisztrációból, hogy vizsgálja felül az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírásokat, ami a közlekedési szektor emissziócsökkentését követelte meg. Kalifornia azonban kitart a tisztább mobilitás mellett és kész ezt törvényi erővel érvényesíteni helyi hatáskörben. A nagy autógyárak most próbálnak progresszív, klímatudatos K+F-t és üzletpolitikát felmutatni Kalifornia számára. Az USA tíz tagállamában rendelet szabja meg, hogy az autógyártók mennyi elektromos autót kötelesek gyártani. A GM bejelentette, támogatja e kötelező arány növelését.

A General Motors alelnöke bejelentette, hogy a GM támogatja a a Zéró Emissziós Jármű (ZEV) program erősítését, mely Kaliforniában és az USA kilenc másik tagállamában működik (Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont). A rendszer tulajdonképpen törvényi kötelezettséget ró az autógyártókra: eladott autóik bizonyos hányadának elektromos, hidrogéncellás vagy hibrid autóknak kell lenniük.

Csunya, brutális és gyors halál vár az olajmultikra
Elemzők megkongatták a vészharangot az olajcégek felett. Egyre több megújuló energiát használunk, egyre több az elektromos autó. Ha nem diverzifikálják és zöldítik tevékenységüket gyorsan, a 2020-as években dinoszauruszként halhatnak meg a fosszilis gazdaság jelenlegi óriásai. Ha viszont így folytatják, elszabadul a globális felmelegedés.

A rendszer kicsit bonyoult, de ezek a főbb pontjai:

  • A környezetbarát autók számát a cégnek az adott államban, adott évben eladott autói számának egy bizonyos százalékában állapítják meg.
  • Minden egyes eladott elektromos, hibrid és hidrogéncellás autó egy bizonyos számú kreditet ér, attól függően, hogy egy feltöltéssel milyen távon lehet vele utazni.
  • 2018-ban a krediteknek 4,5 százaléknak, s az eladások 2,5 százalékának kell lenniük, 2025-re ez 22 és 8 százalékra növekszik majd. Ha például egy autógyártó 100 000 autót értékesít Kaliforniában 2018-ban, akkor legalább 4500 ZEV-kreditet kell felhalmoznia abból, s ebből 2500 kreditet kell kitennie a zöld autók eladásainak.
  • Ha 4500 kredit értékben ad el egy autómárka zöld járműveket, az nem feltétlenül jelent 4500 darab járművet. A zöld személygépkocsik és teherautók többsége több mint egy pontot ér ebben a rendszerben.
  • Hibrid autók: 0,4-1,3 kredit pont.
  • Elektromos és üzemanyagcellás autók: 1-4 kredit pont.
  • Két konkrét példa: A Tesla Model S egy akkufeltöltéssel 320 kilométert tud megtenni, s ezzel 3,3 pontot ér. A Nissan Leaf a maga 134 kilométeres akku-hatótávolságával 1,8 pontot ér.
  • A három zöld autótípus megoszlása ezen a 2,5 százalékon belüle is fixált: 55 százalék legyen a hibridautóké, 45 százalék jusson elektromos vagy hidrogéncellás járművekre.
  • Vannak könnyítések a rendszerben: a cégek átvihetik fölös kreditjeiket a következő évre, ha többet szereztek a zöld autók eladásaival, mint amennyit a törvény megkövetel tőlük.
  • Nem megijedni, készülni kell a hazai autóiparban
    A magyar gazdaság erősen támaszkodik a folyamatosan bővülő autóiparra, hazánk a régió fontos központjának számít, a nagy autógyártók szívesen fektetnek a magyarországi gyártásba. Az autóiparban elkezdődött drasztikus változások – az ipar 4.0, az elektromos és hidrogénhajtású autók – azonban kihívások elé állíthatják az országot. Még inkább szükségessé válnak a létfontosságú beruházások, és a hazai beszállítói környezet versenyképességének erősítése is elengedhetetlen.

    A másik könnyítés, hogy az autógyártók egymás között is kereskedhetnek a törvényi előírást meghaladó számú kreditekkel. A Tesla nem gyárt fosszilis üzemanyaggal működő autókat, ezért nincs is törvényi kötelezettsége ebben a rendszerben. Így az autóiért a céget megillető, nagy számú krediteket sorra eladja riválisainak, szép summát keresve ezzel. 2015 októberéig a Tesla 240 000 elektromos autós és 94 000 hibrid autós kreditet értékesített így. Ennyi kredittel egy cég 2021-ig meg tud felelni az előírásoknak, még akkor is, ha zöld autói eladásai csak az összeladások 3 százalékát tették ki.

  • A Tesla 2018 végére nagyjából 300 000 elektromos és 175 000 hibrid autós kreditet halmoz fel, melyeket ismét értékesíteni fog.
  • Van egy harmadik könnyítés itt: az autógyárak tagállamok között is “utaztathatják” saját kreditjeiket. Ha például egyik államban alacsonyak a zöld autók eladásai, átvihetik oda a kreditjeiket egy olyan államból, ahol több alacsony vagy zérókibocsátású járművet adtak el. A rendszer alapja Kalifornia, ez a mérce. Ha itt eladtak egy autót, az egy olyan tagállamban, ahol hasonlóképp magasak a zöld autó-eladások mutatói, 2 kreditet ér a Kaliforniában értékesített autó. Olyan tagállamban, ahol a kaliforniainak csak felét teszik ki az eladások, ott 1 kreditpontot lehet felszámítani az eladott autó. Magyarán: egy Kaliforniában értékesített autóért a kilenc másik tagállamban is kaptak pontokat, a helyi zöld autó piac fejlettségével arányosan beszámítva, attól függetlenül, hogy az autót nem helyben adták el, hanem a nyugati parton. E kitétel révén az autógyártók sok kreditet szereztek olyan tagállamokban is, ahol még mindig a füstölő kocsik a piacvezetők. 2018-tól ezt a beszámítási metódust törlik a ZEV-rendszerből.

A programnak köszönhetően az autógyártók rá vannak kényszerítve, hogy folyamatosan fejlesszék alacsony- és zéró kibocsátású autóikat, s ne hanyagolják el ezt a technológiát. Ha nem innoválnak e téren, természetesen nem tudják vonzóvá, eladhatóvá tenné ilyen típusú autóikat (mert a konkurencia lehagyja őket e téren), s nem tudnak krediteket szerezni velük.
Amerikában az autógyárak jelenleg több mint harminc zöld modellt kínálnak a vásárlóknak.

Grand Cherokee Jeep (fotó: Wikipedia)

Grand Cherokee Jeep
(fotó: Wikipedia)

Zöldülünk is, meg nem is

Az autólobbi elérte a Trump-adminisztrációnál, hogy kezdődjön el a Környezetvédelmi Hivatalnál (EPA) az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírások felülvizsgálata. Ezek arra kötelezték a gyártókat, hogy kisebb fogyasztású autókat fejlesszenek, hogy így csökkenjen a közlekedés ökolábnyoma, üzemanyagfogyasztása.

Az autógyártók abban a felemás helyzetben találták magukat, hogy Kalifornia törvényhozó testülete és kormányzója bejelentette, ha Trumpék módosítják (értsd: csökkentik) az üzemanyaghatékonyságot, akkor az 1963-as keltezésű Tiszta Levegő Törvényben adott jogával élve kivonja magát ez alól és továbbra is a környezetkímélőbb követelményekhez tartja magát. Ez azt jelentené, hogy Kaliforniában csakis zöldebb autót adhatnának el az autógyártók, míg másutt szennyezőbbet.

Nem az a gond, hogy elfogy az olaj
2020-tól a mai duplájára is nőhetnek az olajárak a Financial Timesnak nyilatkozó elemző szerint. 2036-ra várható az olajhozam-csúcs, onnantól kezdve (jelentős részben a csökkenő kereslet miatt) már csak esni fog az olaj eladásából szerezhető profit.

Az autógyárak az elkötelezetten klímatudatos Kalifornia és a klíma-ignoráló Fehér Ház között találták magukat, egy politikai csata kellős közepén. Hogy a zöldebb oldalnak is kedvezzen az iparág, ezért állt elő a GM azzal a szólammal, hogy az elektromos autók gyártását serkentő kreditrendszer megtartása és erősítése jó dolog, sőt ki kellene terjeszteni az USA mindegyik tagállamára. Az óriáscég egyébként a Biztonságosabb, Megengedhetőbb, Energiahatékony Járművek 2021-2026 (SAFE) nevezetű programra adott kommentként hozta nyilvánosságra javaslatát.

  • Számításaik szerint ezzel 2021 és 2030 között 375 tonna üvegházgáz kibocsátásának vehetnék elejét (a már meglévő ZEV-programnak betudható emissziócsökkentésen túl).
  • A GM vezetése úgy gondolja, 2021-re 7 százalékra kellene feltornászni a megkövetelt ZEV-krediteket, 2025-ig -évi 2 százalékos emeléssel- 15 százalékra, 2030-ra pedig 25 százalékra.

Tervei szerint a General Motors 2023-ig 20 elektromos modellt dob piacra.

Minden iparágnál a szabályozási bizonytalanság az, ami a befektetéseket elijesztő tényező. Világos és kiszámítható szabályozási környezet nélkül nem lehet üzleti tervet készíteni, mert nem világosak a törvények által kirótt pénzügyi terhek. Ennek hiányában a befektetők sem tudják kalkulálni a profitot és részvényeikre kapható lehetséges osztalékot, valamint az árfolyamnövekedést.

“Mi most egy irányba fogadunk, mert sok a bizonytalanság, és az tönkreteszi a tőkét”, fogalmazott Mark Reuss, a GM alelnöke. Talán nem véletlen, hogy neki osztották cégen belül a helyzet kommentálását. Ez azt mutatja, hogy a legfelső szinten bizony félnek az autógyártók azoktól a kínos kérdésektől, hogy miért lobbiztak a Trump-adminisztrációnál az üzemanyaghatékonyság enyhítése mellett.

(Business Insider, Union of Concerned Scientists)

Dinya László: “Nem minden zöld, ami megújuló”
Terjed a nap- és szélenergia, de az állam pénzt osztogatott olyan erőművekre, melyeknek működése nem gazdaságos. Dinya László szerint csak olyan beruházásra kellene támogatást adni, ami önmagában is piacképes.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor