Itt az impact turizmus: a turista, az ökoszisztéma és a helyiek is jól járnak

Az etikus turizmust választó turisták tesznek azért, hogy vendégeskedésükkel ne rombolják az ökológiai kincseket, s az utazási desztináción elköltött pénz segítse a helyi közösség megélhetését és jövőjét is, nemcsak az üdülőparadicsom tulajdonosát.

Sok szó esik a bulinegyedekben az életet élhetetlenné tevő overturizmusról manapság, hiszen a fapados repülőjáratok és az Airbnb-s szálláslehetőségek könnyebbé és olcsóbbá tették a középosztály számára az utazást a világ számos tájára.

Még nagyobb a siserehadszerű lerohanás és lerombolás veszélye a városokon túl, a viszonylag érintetlen ökoszisztémáknál, ha kiszemeli az idegenforgalom és néhány év alatt tönkreteszi a vendégsereg.

A szándék megvan

A hajlandóság már megvan a felelősségteljes turistáskodásra az emberek nem kis hányadában.

  • A Condé Nast Traveler magazin felmérése szerint a válaszadók 58 százaléka választana olyan hotelt, amelynek bevételéből a természeti környezet és a helyi közösség segítésére is jut.
  • A Tourism Cares jelentése azt mutatta, hogy a turisták 72 százaléka fontosnak tartja a helyi közösséget segítését. (Főleg, hogy gyakran a harmadik világba utaznak, ahol a polgárok nagyon is rászorulnak a nyugati világból jövők pénzére.)
  • A Skift turisztikai portál vizsgálata szerint a válaszadók 40 százaléka hajlandó magasabb árat fizetni olyan utazási irodának, mely képes bizonyítani, hogy környezetbarát utakat szervez.
Van már olyan minősítést végző szervezet, mely pontozza az ökotudatos turisztikai cégeket. Ez a CREST. A társadalmi változást tudatosan megcélzó impact befektetés mintájára kezd teret hódítani az impact turizmus.

De ezekről a kezdeményezésekről alig hallani a világsajtóban. Az Impact Travel Alliance 2018-as Fenntartható Turizmus a Tömegek Számára című jelentése szerint az utazók 35 százaléka nagyon nehezen talál információkat az etikus és fenntartható utazási lehetőségekről, 50 százalék pedig nem is tudja, hol keresse a neten. Mint szinte minden más dolog a mai -infótúltengésben szenvedő- világban, ez is adataggregáció, adatgyűjtés és adatadagolás kérdése. Felhasználóbarát appok kellenek ahhoz, hogy bármilyen világjobbító ügy megtalálja a rá nyitott elméket és szíveket.

Kedvesen utazni

A turizmusban ezt a piaci rést tölti be a Kind Traveler (Kedves Utazó) digitális szállásfoglaló platform, mely közhasznú cégként működik (a Public Benefit Corporation cégformát vette fel).

A Kind Traveler arra buzdítja az utasokat, hogy lelkiismeretük szerint "szavazzanak a dollárjaikkal", hogy azzal a helyiek is jól járjanak. Ehhez persze kell az üdülőhely elkötelezettsége is egy-egy helyileg fontos ökológiai/társadalmi ügy iránt, így alakulhat ki a win-win szituáció.

A malibui székhelyű vállalkozásnak 38 ezer lájkot gyűjtött össze a neten, tehát van még mit fejlődnie, ha az etikus turizmus nemzetközileg fontos fórumává akarja kinőni magát.

A növekedés érdekében a Kind Traveler összefogott a modern kalandturizmus pápájának számító tévés személyiség, Richard Bangs által alapított Steller online turisztikai közösséggel, melynek félmillió tagja van 189 országban.

Ha ezen az appon keresztül foglalja le az ember a szállás mondjuk a Maldív-szigeteken, a helyi környezetvédő szervezetbe megy a szállás összegének egy bizonyos százaléka. A kedvezményezett a Manta Trust Foundation, mely az atlanti ördögrájákat védi.

Fotó: Flickr/Velas Vallarta

10 dollár adomány/éjszak

Hogyan működik a dolog? A szállásfoglalás koncepciójaa "Give + Get" (Adj és kapj) elvén alapul. Az app által ajánlott hoteleknél a turisták exkluzív árkedvezményeket és extra szolgáltatásokat kapnak, ha éjszakánként 10 dolláros adományt ajánlanak fel egy a szállodához közeli helységet támogató jótékonysági szervezetnek vagy egy tetszőleges jótékonysági szervezetnek, mely olyan ügyet tűzött a zászlajára, mely közel áll a szívükhöz.

Ha például a dél-kaliforniai Laguna Beachen lévő The Ranchre foglal szobát a vendég, a napi tíz dolláros adomány a környezetvédő Ocean Institute-hoz folyik be, amelyért cserébe természetesen árengedményt kap a szállásdíjból az ember, a gyerekeinek pedig eszközöket az óceánokról szóló ismeretterjesztő programhoz, amin résztvehet.

Branderősítés történetmeséléssel

A Sustainable Brands cikkéből úgy tűnik, hogy a Kind Traveler repertoárján egyelőre néhány tucatnyi hotel szerepel (főleg észak-amerikai és karib-térségi helyszínek, valamint egy olasz és két maldív-szigeteki desztináció), de ez még nem minden.

Richard Bangstől eltanulva a narratíva, a történetmesélésre helyezi a hangsúlyt az app: nem elég terméket kínálni, közösséget is kell építeni köré, mely folyamatosan tartalmakat gyárt. Azok, akik kipróbálták ezeket a hoteleket, képes-videós tudósításokban számolhatnak be élményeikről, illetve jelentkezhetnek be a helyszínről. Talán egy nagy közösség kiépítésére játszik az app, hogy az etikus turizmus közösségi médiája legyen.

Kép:sxc

Moralista turista

A Kind Traveler társalapítója, Jessica Blotter vallja, hogy az adakozás aktusa "érzelmi kapcsolatot" teremt a turista és a hely, illetve a helyiek között, s az, hogy "értékek mentén" történik a nyaralgatás, "emlékezetesebbé" teszi a vakációt.

Az app végső soron arra az emberképre apellál, hogy az ember alapvetően "morális élőlény", s lelkiismerete nagyban befolyásolja létét, döntését, cselekedeteit.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo