Itt az impact turizmus: a turista, az ökoszisztéma és a helyiek is jól járnak

Az etikus turizmust választó turisták tesznek azért, hogy vendégeskedésükkel ne rombolják az ökológiai kincseket, s az utazási desztináción elköltött pénz segítse a helyi közösség megélhetését és jövőjét is, nemcsak az üdülőparadicsom tulajdonosát.

Sok szó esik a bulinegyedekben az életet élhetetlenné tevő overturizmusról manapság, hiszen a fapados repülőjáratok és az Airbnb-s szálláslehetőségek könnyebbé és olcsóbbá tették a középosztály számára az utazást a világ számos tájára.

Még nagyobb a siserehadszerű lerohanás és lerombolás veszélye a városokon túl, a viszonylag érintetlen ökoszisztémáknál, ha kiszemeli az idegenforgalom és néhány év alatt tönkreteszi a vendégsereg.

A szándék megvan

A hajlandóság már megvan a felelősségteljes turistáskodásra az emberek nem kis hányadában.

  • A Condé Nast Traveler magazin felmérése szerint a válaszadók 58 százaléka választana olyan hotelt, amelynek bevételéből a természeti környezet és a helyi közösség segítésére is jut.
  • A Tourism Cares jelentése azt mutatta, hogy a turisták 72 százaléka fontosnak tartja a helyi közösséget segítését. (Főleg, hogy gyakran a harmadik világba utaznak, ahol a polgárok nagyon is rászorulnak a nyugati világból jövők pénzére.)
  • A Skift turisztikai portál vizsgálata szerint a válaszadók 40 százaléka hajlandó magasabb árat fizetni olyan utazási irodának, mely képes bizonyítani, hogy környezetbarát utakat szervez.
Van már olyan minősítést végző szervezet, mely pontozza az ökotudatos turisztikai cégeket. Ez a CREST. A társadalmi változást tudatosan megcélzó impact befektetés mintájára kezd teret hódítani az impact turizmus.

De ezekről a kezdeményezésekről alig hallani a világsajtóban. Az Impact Travel Alliance 2018-as Fenntartható Turizmus a Tömegek Számára című jelentése szerint az utazók 35 százaléka nagyon nehezen talál információkat az etikus és fenntartható utazási lehetőségekről, 50 százalék pedig nem is tudja, hol keresse a neten. Mint szinte minden más dolog a mai -infótúltengésben szenvedő- világban, ez is adataggregáció, adatgyűjtés és adatadagolás kérdése. Felhasználóbarát appok kellenek ahhoz, hogy bármilyen világjobbító ügy megtalálja a rá nyitott elméket és szíveket.

Kedvesen utazni

A turizmusban ezt a piaci rést tölti be a Kind Traveler (Kedves Utazó) digitális szállásfoglaló platform, mely közhasznú cégként működik (a Public Benefit Corporation cégformát vette fel).

A Kind Traveler arra buzdítja az utasokat, hogy lelkiismeretük szerint "szavazzanak a dollárjaikkal", hogy azzal a helyiek is jól járjanak. Ehhez persze kell az üdülőhely elkötelezettsége is egy-egy helyileg fontos ökológiai/társadalmi ügy iránt, így alakulhat ki a win-win szituáció.

A malibui székhelyű vállalkozásnak 38 ezer lájkot gyűjtött össze a neten, tehát van még mit fejlődnie, ha az etikus turizmus nemzetközileg fontos fórumává akarja kinőni magát.

A növekedés érdekében a Kind Traveler összefogott a modern kalandturizmus pápájának számító tévés személyiség, Richard Bangs által alapított Steller online turisztikai közösséggel, melynek félmillió tagja van 189 országban.

Ha ezen az appon keresztül foglalja le az ember a szállás mondjuk a Maldív-szigeteken, a helyi környezetvédő szervezetbe megy a szállás összegének egy bizonyos százaléka. A kedvezményezett a Manta Trust Foundation, mely az atlanti ördögrájákat védi.

Fotó: Flickr/Velas Vallarta

10 dollár adomány/éjszak

Hogyan működik a dolog? A szállásfoglalás koncepciójaa "Give + Get" (Adj és kapj) elvén alapul. Az app által ajánlott hoteleknél a turisták exkluzív árkedvezményeket és extra szolgáltatásokat kapnak, ha éjszakánként 10 dolláros adományt ajánlanak fel egy a szállodához közeli helységet támogató jótékonysági szervezetnek vagy egy tetszőleges jótékonysági szervezetnek, mely olyan ügyet tűzött a zászlajára, mely közel áll a szívükhöz.

Ha például a dél-kaliforniai Laguna Beachen lévő The Ranchre foglal szobát a vendég, a napi tíz dolláros adomány a környezetvédő Ocean Institute-hoz folyik be, amelyért cserébe természetesen árengedményt kap a szállásdíjból az ember, a gyerekeinek pedig eszközöket az óceánokról szóló ismeretterjesztő programhoz, amin résztvehet.

Branderősítés történetmeséléssel

A Sustainable Brands cikkéből úgy tűnik, hogy a Kind Traveler repertoárján egyelőre néhány tucatnyi hotel szerepel (főleg észak-amerikai és karib-térségi helyszínek, valamint egy olasz és két maldív-szigeteki desztináció), de ez még nem minden.

Richard Bangstől eltanulva a narratíva, a történetmesélésre helyezi a hangsúlyt az app: nem elég terméket kínálni, közösséget is kell építeni köré, mely folyamatosan tartalmakat gyárt. Azok, akik kipróbálták ezeket a hoteleket, képes-videós tudósításokban számolhatnak be élményeikről, illetve jelentkezhetnek be a helyszínről. Talán egy nagy közösség kiépítésére játszik az app, hogy az etikus turizmus közösségi médiája legyen.

Kép:sxc

Moralista turista

A Kind Traveler társalapítója, Jessica Blotter vallja, hogy az adakozás aktusa "érzelmi kapcsolatot" teremt a turista és a hely, illetve a helyiek között, s az, hogy "értékek mentén" történik a nyaralgatás, "emlékezetesebbé" teszi a vakációt.

Az app végső soron arra az emberképre apellál, hogy az ember alapvetően "morális élőlény", s lelkiismerete nagyban befolyásolja létét, döntését, cselekedeteit.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo