Hipp-hopp megfelelhetnénk Brüsszelnek

2016. május 29. vasárnap - 10:08 / piacesprofit.hu
  •    

Egyes számítások szerint, ha már a mai naptól gázüzemű járművekre váltanánk, akkor idő előtt lehetővé válna a 2030-ra kitűzött uniós célkitűzés teljesítése. Eszerint 14 éven belül 30 százalékkal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.

„Ezt ugyanakkor csak akkor lehet elérni, ha az alternatív üzemanyagok, mint például a földgáz nagyobb szerepet kapnak a közlekedésben, hiszen a dízel egyre kevésbé lesz vonzó megoldás az üzemeltetők számára”- hívta fel a figyelmet a Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

Az Európában közlekedő autók CO2-kibocsátása 2005 és 2013 között átlagosan 162 gramm/kilométerről 127 grammra csökkent, ami 22 százalékos változásnak felel meg. Ez az eredmény leginkább a nagyobb mértékű üzemanyag-hatékonyságnak köszönhető, valamint annak, hogy az utóbbi években jelentős elmozdulás történt a benzin használatától a dízel irányába. „A dízel az elkövetkező években egyre kevésbé lesz vonzó megoldás a légszennyezésre vonatkozó szabályozások szigorodása miatt, illetve olyan intézkedéseknek köszönhetően, mint például a dízellel hajtott járművek kitiltása a városközpontokból” – hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.

cngbusz

Kép: MGKE

Alternatív üzemanyagok az áruszállításban is

A sűrített földgázzal (CNG) hajtott autók már most megfelelnek a 2020-ra kitűzött, átlagosan 95 gramm/kilométer CO2-kibocsátási előírásnak. A kamionokkal kapcsolatban ugyanakkor az Európai Unió jelenleg is azon dolgozik, hogyan lehetne mérni azok szén-dioxid kibocsátását. Az EU célul tűzte ki egy, a nehézgépjárművekre vonatkozó üzemanyag-hatékonysági standard kidolgozását, mert túlnyomó részük még mindig dízelmotorral rendelkezik. „A távolsági áruszállítást végző teherautók számára a földgáz jelenti az egyetlen lehetséges alternatívát, melyet az is alátámaszt, hogy 2017-ig a PAN-LNG Projekt keretében jelentős fejlődés megy végbe a hazai töltőinfrastruktúra terén” – tette hozzá Domanovszky Henrik.

Közeledik az elektromos és a gázos kocsik kora
Az unió kihirdette az új irányelvet az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájának kiépítésére. 2020-ig minden városban ki kell építeni az elektromos és a gázos kocsikat kiszolgáló töltőhálózatot, 2025-re pedig a főbb útvonalak mentén is elérhetővé kell tenni az utántöltést.

Korszerűsödő technológia

Egy 2030-as iparági előrejelzés szerint a CNG-vel hajtott autók 30 százalékkal kevesebb CO2-t fognak kibocsátani a dízelautókhoz képest, ami a benzinnel összehasonlítva még nagyobb léptékű csökkenést jelenthet. Jelentős mérséklés érhető továbbá el azáltal is, hogy egyre nagyobb mértékben keverik majd a sűrített földgázt a bio-metánnal, valamint a szintetikus földgázzal. Emellett a földgáz-üzemű motorok hatékonysága legalább 10-15 százalékkal növelhető 2030-ra.

„A tisztább és fenntarthatóbb közlekedés irányába való elmozdulás csak akkor sikerülhet, ha a szabályozói, valamint gyártói szereplők egy irányba mozdulnak el annak érdekében, hogy a környezetbarát hajtással szerelt járművek versenyképesek legyenek” – figyelmeztetett az MGKKE elnöke.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor