Fairtrade aranyat akar Európa

Megszületett a végső szabályozás a konfliktusos ásványok kapcsán, azzal a céllal, hogy megállítsa azon csoportok pénzelését a fejlődő országokban, amelyeknek ón, tantál, nióbium és arany bányákból származnak bevételeik. Az Európai Bizottság által előterjesztett rendelet célkitűzése, az EU-ba importált ásványok és fémek felelős forrásból származásának biztosítása.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP archív

Nagy lépésnek tartja Cecilia Mamström, az EU kereskedelmi biztosa a szabály meghozatalát, amely alapjául szolgál a bányászatból pénzelt, az alapvető emberi jogok megsértése és a fegyveres konfliktusok elleni erőfeszítéseknek. Már a nyár közepén készen voltak a szabályozás fő elemei, ezt követően az Európai Parlament és a Tanács véglegesítették a rendeletet. A fő eldöntendő kérdés az volt, hogyan és mikortól vezessék be az Európai Uniós importőrök körében.

Az arany ára: emberéletek és környezetszennyezés
A luxuscikkek iparának nagy vétke, hogy a beszállítói lánc végén álló aranykitermelők gyakran jogsértő milíciák Afrikában. Az arany ezért számos esetben „konfliktusásványnak” minősül. A problémáról a Dirty Gold War című film ad képet.
A végleges döntés szerint az importált ón, tantál, nióbium és arany több mint 95%-a felelős forrásból kell, hogy érkezzen az Európai Unióba. A szabályozás 2021. január elsejével lép életbe. Ez idő alatt azon fognak dolgozni, hogy megbizonyosodjanak, minden feltétel adott az uniós szintű végrehajtáshoz.

Kísérő intézkedéseket is bevezetnek, amelyek támogatják az érintett importőröket, főleg a kkv szektorban tevékenykedő vállalatokat. Az intézkedést egy sor fejlesztés támogatja, és olyan külpolitikai lépéseket tesznek, amelyek növelik a szabályozás hatékonyságát.

Magyarországon eddig főleg civil kezdeményezésekkel próbálták elérni a fairtrade minősítésű arany hazai használatának bevezetését. A múlt hónapban indult útjára a Nofilter Gold kampány. A nevéből is kiderül, hogy az aranyról szól kendőzetlenül. A kampány célja, hogy minél szélesebb körben ismerjék meg és alakuljon ki az igény fair trade tanúsítással rendelkező arany vásárlására. (A kávé, a csokoládé és más termékek esetében a fair trade mozgalom próbál változtatni a mostoha körülményeken. Itt olvashat erről részletesen.)

Fair trade után itt a fair tea
A víz után a második legnagyobb mennyiségben fogyasztott ital a világon. 7,2 milliárd ember évente 3 milliárd csészényi hörpint fel belőle. A legtöbbet Kínában. A kávéból csak feleannyi fogy, mint a teából. A gyártók végre kidolgozzák az etikus működés és beszerzés alapelveit.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo