Emisszió: csökkentik vagy csak a növekedését lassítják?

A december 10-ig tartó klíma-csúcstalálkozótól nem vár ugyan senki jogilag kötelező érvényű globális megállapodást a kibocsátás-mérséklésre, az emisszió témája mégis kulcsfontosságú a tárgyalásokban, valamint a nézeteltérések megértésében. Kína hétfőn először állt elő azzal, hogy hajlandó (lenne) egy lehetséges ENSZ-megállapodás égisze alatt önkéntes alapon emisszió-csökkentést vállalni - a Kiotói eredmények elhagyását azonban nem engedi Peking, a Kiotói Jegyzőkönyvet valamilyen módon meg kell hosszabbítani a 2012 utáni időszakra is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2007-ben az ENSZ által felkért tudóscsoport azt állította, az 1990-es kibocsátáshoz képest 25-40 százalékos csökkentés szükséges ahhoz, hogy a globális felmelegedést 2 Celsius foknál fékezzük meg. Új tanulmányok azt állítják, ez sem lesz elég, és az évszázad második felében már reális lehetőség a 4 Celsius fokkal magasabb átlaghőmérséklet.

Klíma-célok:
Kiotó, 1992:
5,2 százalékkal az 1990-es szint alá csökkenteni a kibocsátást 2008-2012 között.
Koppenhága, 2009:
25-40 százalékkal az 1990-es szint alá menni, hogy a felmelegedés ne haladja meg a 2 Celsius fokot.

Kiotó, a vesszőparipa

A fejlődő országok (az úgynevezett "77-ek csoportja") és Kína nyilatkozatban jelentette ki, hogy egy "kiegyensúlyozott" egyezménynek szükségszerűen a Kiotói Jegyzőkönyv meghosszabbításának is kell lennie. A bolíviai klímatárgyaló aggodalmának adott hangot, hogy a nemzetközi közösség vonakodik kiterjeszteni a Kiotói Protokoll hatáskörét.

December 3-án a kínai delegáció egyenesen azzal vádolta a fejlett országokat, hogy a kiotói vállalások eldobására játszanak. A kínai vádat főként a Japán -a konferencia előtti hetekben és a rendezvény során is hangoztatott- kijelentése váltotta ki, miszerint nem tartják magukat a kiotói jegyzőkönyvben vállalt emisszió-csökkentéshez 2012 után, ha Kína és az USA nem erősít az emisszió-mérséklésben.

A Kiotói Egyezmény elleni érvek hagyományosan azok voltak, hogy abban csak a fejlett világ 40 állama vett részt (ezt az érvet használta a Bush-adminisztráció, amikor nem ratifikálta az alkut, valamint arra hivatkozott, hogy az emisszió-csökkentés munkahelyeket szüntetne meg); továbbá az időközben nagy gazdasági szereplőkké vált BRIC-országok némelyike (Kína, India) sem volt aláíró. 

Kína emissziója 2000 óta megduplázódott! Az eltolódott súlypontokat jól jelzi, hogy a Kiotói Jegyzőkönyvben érintett országok -a világ népességének felét, ám- a globális kibocsátásnak mindössze 27 százalékát adják. Ma már a fejlődő országoké a globális emisszió 45 százaléka! (A Koppenhágában aláíró 140 állam 80 százalékot képvisel.)

 

"Kiegyensúlyozott egyezmény": 2011-re remélik

Valószínűleg senki nem indult olyan reményekkel neki a Cancúni Klímacsúcsnak, hogy itt megszületik a Kiotói Protokoll helyére lépő, jogilag kötelező érvényű megállapodás. Ezt egyre  többen a 2011-es Dél-Afrikai klímacsúcstól várják. A jelszó a mostani fordulóban a gazdag és szegény országok felelősségeinek, vállalásainak "kiegyensúlyozott" elosztása.

A fejlődő országok az iparilag fejlett államok "történelmi felelősségét" hangsúlyozzák: mivel másfél évszázadon át szennyeztek, most nekik kell elsősorban visszafogniuk magukat, illetve a zsebükbe nyúlni a Klíma Alap finanszírozására, és azon keresztül a szegény országok támogatására. Az USA viszont ragaszkodik hozzá, hogy Kína is a hatalmas emissziójához arányosan legyen csökkentésre kötelezve - vagyis függetlenül attól, hogy csak néhány éve volt a gazdasági növekedésre.

Többen úgy látják, Kína felelősségének hangsúlyozásával mindössze az a célja az Egyesült Államoknak, hogy elterelje a figyelmet arról, mennyire képtelen saját csökkentési céljait betartani. Kulcsfontosságú, hogy az USA és Kína mennyire tud egymás okolása nélkül elhatároznia magát az emisszió-csökkentés mellett. A Greenpeace például úgy véli, a többi ország USA-ra mutogatása csak kibúvónak tűnik.

Az EU azzal az állásponttal érkezett Cancúnba, hogy a vitatkozás helyett inkább egy másik, nem lebecsülendő szempontot forszíroz: az emisszió bejelentésének és ellenőrzésének mechanizmusát kellene kidolgozni, hogy átlátható és korrekt módszerekkel történjen. A Reuters értesülése szerint az EU felvetette, hogy a Kiotói körbe tartozó államokhoz hasonlóan a fejlődő országok is évente legyenek kötelesek bejelenteni emissziójukat (a szegény és gazdag ország 1992-es kiotói definíciója szerint Mexikó és Dél-Korea még a fejlődő országok közé tartozik), és egyelőre ne legyenek bírsággal büntethetők, ha nem sikerül betartaniuk vállalásaikat.

Kína, a bűnbak: a felkelő füst országa

Tavaly 9 százalékkal nőtt Kína emissziója - ez az éves bővülés megfelel egy-egy fejlett ipari ország (pl. Anglia) teljes kibocsátásának. A világ összes kibocsátás-csökkentését hatástalanítja Kína emisszió-növekedése. Ez a nemzetközi ellentét oka a klímaharc frontján.

A fosszilis üzemanyagokból eredő széndioxid-kibocsátása tavaly 7,5 milliárd tonna volt, ami a globális mennyiség 24 százaléka! Az ázsiai óriás 2008-ban előzte le az USA-t, mint a világ legnagyobb üvegházgáz-kibocsátója. De az egy főre jutó kibocsátásban továbbra is az USA vezet, nem Kína - mert a kínai lakosság népes hányada nem jut autóhoz vagy nem kap elektromos áramot a lakásában.

Az OECD becslése szerint a kínai gazdaság idén 11,1 százalékkal nő, jövőre 9,7 százalékkal. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) minden országnak "kiosztott" javaslata között Kínának 8,4 milliárd tonnás éves kibocsátást jelölt meg optimális célnak. A jelenlegi növekedést tekintve ezt az értéket már jövőre eléri! Kínában 5 tonna az egy főre jutó éves kibocsátás, a harmadik legnagyobb kibocsátónak számító Indiában 1,8 tonna.

Az IEA adatai szerint Kína kétszer annyi energiát használ a megtermelt javak minden egyes dollárjára, mint más országok. Azon túlmenően, hogy a helyi infrastruktúra valóban korszerűtlen és energiafaló, az energia-intenzív termelési mód azért jöhetett létre, mert az egész fejlett világ ide helyezte ki az árucikk-előállítást. A fizikai gyártás outsourcingjának pedig megvannak az ökológiai vonzatai.

Kína egyelőre tovább növelné kibocsátását, és csak a "karbonintenzitás" csökkentésére hajlandó. Ez annyit tesz, hogy az egy "gazdasági egységre jutó" kibocsátást csökkentenék (vélhetően több gyárkémény között oszlana meg a növekvő kibocsátás), de abszolútértékben jó pár évig nem csökkenne az ország összkibocsátása! Peking emellett a tavalyi 9 százalékos arányról 15 százalékra kívánja növelni a megújuló energiák részarányát.

Fosszilis energiák: állami támogatás helyett adó

Cancúnban ugyan erről nem igazán tárgyalnak, mégis sokan a fosszilis energiákra vonatkozó állami támogatások megszüntetését és a fosszilis adók nemzeti szintű honosításait látják a klímavédelem finanszírozásának egyik jelentős forrásaként. De a deficittel küszködő kormányok világszerte odázzák egy ilyen adófajta bevezetését: Franciaországban áprilisban vetették el a koncepciót, Japánban jövőre halasztották a kivetését. A japán kincstár 3 milliárd dolláros bevételt vár az új adónemtől.

Az IEA szerint a következő 20 évben 18 ezermilliárd dollárt kellene költeni arra, hogy kiváltsuk a fosszilis üzemanyagokat és áttérjünk az alternatív energiaforrásokra, mind a járműmeghajtásban, mind az áram-előállításban (pl. széntüzelésű erőművek leállítása).

A gazdag országok eddigi vállalásai
Korábban már sorra vettük, hogy a fejlődő országok milyen mértékű kibocsátás-mérséklést vállaltak - önkéntes alapon, mivel a nemzetgazdaságokat emisszió-csökkentési pályára állító Koppenhágai Egyezmény jogilag nem kötelező érvényű. Milyen vállalásokat jelentettek be a világ ipari nagyhatalmai? Az alábbi ismertetésben a kibocsátás-csökkentések 2020-ra kitűzött céljai rendszerint az 1990-es bázisévhez képest értendők, ahol ettől eltér a vállalás, ott külön jelezzük.
Egyesült Államok: 17 százalékkal a 2005-ös kibocsátási szint alá, vagy 3-4 százalékkal az 1990-es szint alá (ez meg sem közelíti az uniós célkitűzést). A vállalást Obama elnök tette meg Koppenhágában, de a klímatörvényt időközben nem fogadta el a Kongresszus, s a republikánusok képviselőválasztási győzelmével ennek maradék esélye is meghiúsult. (A teljesség kedvéért: a Környezetvédelmi Hatóságnak, közkeletűbb nevén az EPA-nak egy bírósági végzés értelmében jogában áll környezetvédelmi rendeletekkel olyan mérgező anyagok korlátozására, mint a nehézfémek, a higany, valamint az ónos esőket okozó kéndioxid és nitrogénoxid, melyek nincsenek összefüggésben a globális felmelegedéssel, de a hivatalnak jogalapot adnak arra, hogy korszerűsítésekre fogja a széntüzelésű erőműveket, mely átalakítások -ha túl költségesek-, bezárásra kényszeríthetik e létesítményeket. Obama kezében tehát jobb híján ilyen indirekt eszközök vannak az USA kibocsátásának mérséklésére.)
Európai Unió: 20 százalékos mérséklés, vagy 30 százalék, ha más országok is hajlandók az emisszió erősebb visszafogására.
Oroszország: 15-25 százalékos csökkentés. Ez valójában emisszió-növekedést jelentene, mivel a szovjet ipar rendszerváltás utáni széthullásával nagyot zuhant a mérgesgáz-kibocsátás.
Japán: 25 százalékos mérséklés.
Kanada: 17 százalékos csökkentés a 2005-ös bázisévhez képest.
Ausztrália: 5 százalékkal a 2000-ös szint alá, vagy 25 százalékos csökkentés, ha a globális egyezmény elég szigorú. (Az 1990-es bázisévhez képest ez 3-23 százalékos mérséklést jelent.)

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo