A dolgok internete vethet véget az élelmiszer-pazarlásnak

A valós idejű termelés, logisztika és készletezés áramvonalasíthatja a vállalatok ellátási láncát. Ez leginkább a romlandó termékeket kezelő ágazatoknak jó hír, mint például az élelmiszeripar. A dolgok internetén egymással csatlakozó okos gépek és szenzorok csökkenteni fogják az élelmiszerek kidobását. A technológia bérelhető, nem feltétlenül kell megvenni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági és Mezőgazdasági szervezete (FAO) szerint a világban megtermelt élelmiszerek 40 százalékát kidobjuk, méghozzá mielőtt a termény vagy termék elérné a piacot! A közvéleményt ezt a nagymértékű pazarlást elsősorban a fogyasztók, az éttermek és az áruházak számlájára írja. Ugyanakkor a multinacionális cégek ellátási láncában, a logisztika terén is jelentős eredményjavulás érhető el, amivel csökkenthető lenne a megromló élelmiszermennyiség. A boltok polcai felé vezető úton az élelmiszer először a fejlődő országokban, később pedig a fejlett országokban is pocsékba megy.

Évente 173 kiló ételt dobunk ki fejenként
Becslések szerint az Európai Unióban évente 88 millió tonna élelmiszert dobnak ki, ami egy főre vetítve 173 kilogrammnak felel meg. A kidobott élelmiszerek és az élelmiszer-veszteség a víz, a talaj, munkaórák, az energia és más értékes, korlátozott erőforrások pazarlását is jelenti. Az EP Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottsága határozott állásfoglalást akar elérni az ügyben.
Beépített pazarlás

Van egyfajta beépített pazarlás a rendszerben. A hajózási vállalatok úgy szabják meg a menetrendjeiket, hogy némi pluszidőt kalkulálnak be, arra számítva, hogy közbejöhet egy vihar vagy valamilyen más fennakadás. A termelők és a kereskedők ezért eleve hozzáraknak a rakományhoz egy kis pluszmennyiséget, arra az eshetőségre számítva, hogy ha a szállítmány egy része megromlik, akkor is az ígért mennyiségben jusson el a megrendelőhöz romlatlan termény.

Bevett gyakorlat, hogy éretlen zöldséget kevernek az éretthez, hogy késés esetén se csökkenjen az értékesíthető mennyiség az áruházakban. A szállítási folyamat viszonylag kései pontjain, raktárházaknál is gyakran döntenek úgy, hogy pluszárut raknak a szállítmányhoz. Vagyis a szállítás minden fázisában jelen van a pocsékolás. A mezőgazdasági, kereskedelmi és élelmiszeripari vállalatok vezetői elkönyvelték, hogy az ilyen pluszmennyiség az üzletágban való megmaradás ára. De a valós idejű kommunikációval eltörölhető lenne a fölös áruk mozgatása.

Élelmiszerlogisztika: online kamerák és szenzorok

A dolgok internetére kamerák, szenzorok, okos gépek csatlakoznak, és valós időben osztanak meg információkat, akár írott adatokról van szó, akár vizuális információkról. Ha a raktárak vagy szállítóeszközök kameráit például raktárakba kötik, monitorozható a többnapos nemzetközi szállítás során, hogy romlik-e az áru.

Ha szélsőségesen időjárás lassítja a közlekedést, az is valós időben kommunikálható a logisztikai folyamat következő állomása – illetve az ott dolgozók – felé. A valós idejű kommunikáció lehetővé tenné az üzletfeleknek, hogy az előre nem látott eseményekről beérkező információk ismeretében megfelelő válaszlépéseket tegyenek. Újabb rakományt rendeljenek máshonnan, tudva, hogy a késedelmes szállítás miatt mekkora mennyiség fog megromlani.

Fel kell készülni a lázadó robotok elleni védekezésre is
Már most egyértelmű, hogy a dolgok internete (IoT) óriási hatással lesz az életünkre, de az ezzel járó lehetőségekről egyelőre csak elképzeléseink lehetnek. Az azonban bizonyos, hogy a lehetőség mellett fontos a veszélyeket is látni és felkészülni azokra. A NetIQ szakértői szerint minél hamarabb el kell kezdeni kidolgozni a stratégiát az IoT eszközök biztonságossá tételére, a személyazonosság-alapú biztonságot helyezve a középpontba.
Gyakran azzal megy el az idő, hogy nem tudják a résztvevők tetten érni, hol történt a probléma, mivel nincs azonnali kommunikáció az érintettek között. A láthatóság nemcsak csökkenti a bizonytalanságot, de egyúttal a kiszámíthatóságot is növeli. A logisztikai szolgáltatásokat nyújtó nagyvállalatok rendszeres időközönként módosíthatnák praktikáikat, mert az elemzett logisztikai adatok alapján az algoritmusok eldöntik, hogy a rendszer melyik pontján hol van lehetőség optimalizációra.

Mennyibe kerül ez nekünk?

Az Electronic Data Interchange (Elektromos Adatmegosztás, DI) technológia használói körében előfordul, hogy a kikötőből csak két nappal azután küldenek üzenetet a következő állomásra, hogy a rakomány megérkezett. Ez természetesen óriási időveszteség, és az áru egy részének megromlását vonja maga után. De még ezt is „valós idejű láthatóságnak" tekintik manapság, mert az üzenet akkor megy el, amikor a szállítmányozó elküldi – igaz, a termék kétnapos veszteglése után. Ezt a metódust váltaná fel a dolgok internete segítségével a valóban valós idejű kommunikáció.

Természetesen ahhoz, hogy ez globális méretekben működhessen, kiterjedt integrált infrastruktúra kiépítése szükséges, melyek hatalmas mennyiségű – szenzorokból és kamerákból vett – adatfolyamokat dolgoznának fel. Vannak megoldások a nagy beruházások elkerülésére. A költséghatékonyság eléréséhez az együttműködés a kulcs. Sok cég fedné le az útvonalat, így nem kell egy-egy vállalatnak magára vállalnia a teljes hálózat kiépítését - így viszont kénytelenek lennének megosztani adataikat. Megengedhető áron is hozzáférhetőek már olyan – csomagként beszerezhető – megoldások, melyek az együttműködésen alapulnak és az adatok elemzéséhez szükséges eszközöket is tartalmazzák. Az is jó hír, hogy a szenzorok árai évről-évre csökkennek.

Természetesen nagy megtakarítások jelentkeznének a kereskedők oldalán, akik jelenleg a pluszmennyiségek küldését az üzletvitel szükségszerű költségtételének tekintik. A jövőben ezt megspórolhatnák.

(Sustainable Brands)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo