Tudatos vezetés: meglepő eredmények

Miközben kedvező irányba mozdult a vezetői tudatosság a magyar vállalatoknál, a vezetőfejlesztési gyakorlatok gyakorisága csökkent, vagy stagnált. A vezetési gyakorlatokban nincs különbség férfi és női vezetők, vagy X-, illetve Y-generációs vezetők között – derült ki a Menedzsmentor 2017. évi Tudatos Vezetés kutatásából.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Immáron második alkalommal végezte el a Menedzsmentor a Tudatos vezetés kutatást, amelyben azt vizsgálták, vajon a magyar menedzserek alkalmazzák-e azokat a vezetési ismereteket, melyekkel kapcsolatban általános egyetértés mutatkozik az elméleti és a gyakorlati szakemberek körében. Eredményesek voltak-e a megelőző évtizedek vezetőfejlesztési programjai?

A korábbi 2012-es felmérés azt mutatta, hogy nem túlzottan. A válaszadók körében csak mérsékelten találták jellemzőnek a bevált gyakorlatok használatát. A tizenhat vizsgált vezetői gyakorlatból csak négy olyan volt, amit a válaszadók több mint fele végzett a megelőző 6-12 hónapban, és egy sem, ami a vezetők több mint kétharmadára jellemző lett volna. A tevékenységek 50%-át a válaszadók legfeljebb harmada-fele végezte, a négy sereghajtó gyakorlatot pedig a vezetőknek még harmada sem. A vezetői tudatosság függetlennek bizonyult az életkortól, a nemtől, a vállalatnál és a pozícióban eltöltött időtől, de a vezetői tapasztalat mértékétől is.

A kutatás részletes eredményei innen letölthetők!

Elismerni a nem tudást – ez a siker kulcsa
Steven D’Souza, a madridi IE és a London Business School tanára a tudást nevezte a világ leggyorsabban elfogyó áruféleségének. Sokan megijednek akkor, amikor valami ismeretlennel találkoznak, márpedig a mai, gyakran változó körülmények között ez rendszeresen előfordul. Számos dologra soha nem is fogjuk tudni a választ.
És mik a friss eredmények?

Minden vizsgált vezetői gyakorlatnál növekedést találtak 2012-höz képest, melynek átlagos mértéke 18 százalékpont. A válaszadók feletteseinél valamivel kisebb, de hasonló nagyságrendű fejlődésről tanúskodnak az eredmények. Úgy tűnik tehát, hogy a vezetői tudatosság az elmúlt 5 évben kedvező irányba mozdult. Az elmúlt öt évben 36 százalékról 60 százalékra emelkedett azoknak a válaszadóknak az aránya, akik többször is fordítottak időt a saját vezetői fejlődésükre. Könnyen lehet, hogy a gyakorlatok alkalmazásánál mért növekedés azzal magyarázható, hogy egyszerűen többen vették a fáradságot a tudatos vezetői tanulásra. Akár a vállalati eszközöktől függetlenül is, saját kezdeményezésre.

  • Egyik felmérésben sem találtak különbséget a női és a férfi vezetők között a vizsgált vezetői tevekénységek terén.
  • Az Y és az X generációsok által végzett vezetési gyakorlatok között nincs számottevő eltérés. 2012-ben sem volt az életkor megkülönböztető tényező.
  • Attól, hogy valaki régebben van vezetői pozícióban, egyáltalán nem következik, hogy tudatosabban végezné a vezetői munkáját. Ezt mindkét felmérés megerősítette.
  • Az idegen nyelvet tárgyalóképes szinten beszélő vezetőkre valamivel jellemzőbb a vizsgált gyakorlatok közel felének alkalmazása. A különbség 10-20 százalékpont.
Nem népszerű a teljesítményértékelés, vagy a visszajelzés

Öt év elteltével a vezetőfejlesztési programok többségében csökkenést vagy stagnálást találtak a kutatás során. A válaszadók 55 százalékánál volt teljesítményértékelés, szemben az öt évvel ezelőtti 63 százalékkal. Míg 2012-ben 63 százalék kapott vezetőképzést munkájának támogatására, most az arány 52 százalék volt. Dolgozói elégedettségi felmérést a válaszadók szervezeteinek 57%-ában végeztek, mely az előző felmérés adataihoz képest 2 százalékos csökkenést jelent. A 360 fokos értékelésben részesülők aránya 35 százalék maradt. A coaching az egyetlen terület, ahol növekedést tapasztaltunk, 30 százalékról 36 százalékra nőtt az ezt az eszközt alkalmazó cégek aránya.

Ügyfélként kéne kezelni az alkalmazottakat
Ma a jó vezető prioritásokat állít fel, és hiperérzékenyen reagál a legújabb technológiákra – felismeri például, hogy melyiket kell integrálni a szervezet működésébe –, a szervezet céljainak maradéktalanul megfelelő képességekkel rendelkező, a tanulásra nyitott emberekkel veszi körül magát, és átláthatóan kormányozza a csapatát. A 21. századi szervezetek lelke ugyanis a csapat.
Csakúgy, mint öt évvel ezelőtt, a külföldi tulajdonú vállalatoknál jellemzőbb a vezetőfejlesztő és visszajelző eszközök alkalmazása. A legmarkánsabb különbség a vezetői tréningek (28%) és a dolgozói elégedettségi felmérések (36%) terén mutatkozik.  Ez a különbség számottevően nőtt 2012 óta, oly módon, hogy a magyar cégeknél jelentős csökkenés, míg a külföldieknél inkább stagnálás volt tapasztalható.

Figyelemre méltó, hogy a legtöbb vezető által alkalmazott “top” három gyakorlatban és a legkevesebb vezető által alkalmazott három gyakorlatban ugyanazok az állítások szerepelnek 2012-ben és 2017-ben. A legjellemzőbben végzett tételekről idén is elmondható, hogy azokhoz túl sok tudatosság nem szükséges. Az ösztönös vezetőkre is jellemző, hogy elmondják a véleményüket, vannak saját prioritásaik, és hacsak nem kifejezetten titkolózóak vagy paranoiások, megosztják a munkatársakkal a rendelkezésre álló információkat. Látjuk viszont, hogy a komolyabb vezetői odafigyelést és aktivitást igénylő, tudatos vezetői tevékenységeket már számottevően kevesebben végzik (a válaszadók fele-kétharmada). A lista aljára tekintve továbbra is a cégen belüli kapcsolatépítés, a célokkal harmonizáló időbeosztás, és a kollégák tervezett, személyes fejlesztése jellemző a legkevésbé.

Csakúgy, mint 2012-ben, most is megfigyelhető a következő ellentmondás: míg a válaszadók 84 százaléka (öt éve 63) megfogalmazza saját prioritásait és céljait, mindössze 47 százalék (2012-ben 26) dolgozik a célokkal összhangban lévő időbeosztásban. Jó hír viszont, hogy olló elkezdett összezárulni.

Nem túl hízelgő tény, hogy a vezetők egynegyede sem abban nem támogatta beosztottait, hogy az erőségeikre építsenek, sem pedig abban, hogy kijavítsák a gyengeségeiket. Amellett, hogy ezek a válaszadók az egyik fontos vezetői feladatukat, a kollégák fejlesztését elhanyagolták, valószínűleg hozzájárultak a magasabb vállalati fluktuációhoz is. Egy 2005-ben végzett Gallup felmérésben ugyanis megvizsgálták, hogy különféle vezetői attitűdök milyen kapcsolatban vannak a munkatársi elkötelezettség hiányával.  Azoknál a vezetőknél, akik a munkatársaik erősségeit igyekezték fejleszteni, az „aktívan elkötelezetlenek” (kifelé kacsintgatók, új állást keresők) aránya mindössze 1 százalék volt. A gyengeségek kijavítására fókuszáló vezetőknél ez az érték már 22 százalék, míg a sokkoló, 40 százalékos arány azoknál a csapatoknál volt tapasztalható, ahol a vezetők sem az erősségek, sem a gyengeségek fejlesztésével nem foglalkoztak.

Elindult a Piac & Profit Online Akadémia!

Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében.

Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.
A válaszadók a 2012-ben is vizsgált 16 állításból 2017-ben átlagosan 10-zel értettek egyet (2012-ben 7-tel), tehát itt is tetten érhető a pozitív irányú elmozdulás. A friss felmérés 18 állításából 11-re válaszoltak igennel.

A közvetlen felettes által alkalmazott vezetési gyakorlatok

Arra is kíváncsiak voltak mindkét felmérésben, hogy miként látják saját jelenlegi vagy volt főnöküket a vezetők a bevált gyakorlatok alkalmazása tekintetében. Tartottak ugyanis a kérdőív önbevallásos jellege miatt a kép önkéntelen szépítésétől a válaszadók részéről. 2012-ben és 2017-ben egyaránt azt tapasztalták, hogy egyes viselkedéseket a felettesek körében jellemzőbbnek, míg másokat kevésbé jellemzőnek látnak a válaszadók, így nem mondható el, hogy saját magukat minden területen pozitívabban tüntetnék fel.

A vezetők saját főnökeik működésében magukhoz képest nagyobb arányban tapasztalják a vállalati értékek képviseletét, az eredmények elérését, az újítások támogatását, a kapcsolatépítést és a célokkal összhangban lévő időbeosztást. Főnökeiknél saját magukhoz képest kisebb arányban tapasztalják az őszinte információmegosztást és visszajelzést, a csapat-építést, konfliktuskezelés felvállalását, az egyéni motivációk megismerésére törekvést, a személyes fejlődés megtervezését valamint az önfejlesztést.

Ami viszont a vezetők saját magukról szóló válaszaihoz nagyon hasonlóan megállapítható, hogy a felettesek is jelentős előrelépést mutatnak 2012 óta a bevált vezetői gyakorlatok alkalmazásában. Míg az önbevallásnál minden állításnál emelkedést tapasztaltak, átlagosan 18 százalékponttal, a felettesekkel kapcsolatos állítások háromnegyedénél tapasztalható emelkedés, átlagosan több mint 14 százalékpont mértékben. Mindössze néhány olyan állítás volt, ahol alacsonyabb értéket kaptak 2017-ben, és a csökkenés is csak átlagosan 4.5%.

Összefoglalva: mind a vezetők, mind a felettesek körében szignifikáns pozitív elmozdulás látható a mindkét felmérésben vizsgált 16 vezetői gyakorlat területén.

A cikk következő részében az eredméyneket befolyásoló tényezőket és az adatokból fakadó összefüggéseket vizsgáljuk

A kutatásról:
Az adatokat az első felméréssel megegyező módon, online kérdőív segítségével gyűjtötték 2017. novemberében és decemberében. A potenciális válaszadók körét részben a Menedzsmentor vezetői adatbázisában szereplő személyek, és részben a kutatók saját társadalmi hálója jelentette. Az adatbázisban szereplő vezetőket körlevélben keresték. A saját társadalmi hálót elsősorban a közösségi média felületeken, "hógolyó" módszerrel aknázták ki, azaz vezető beosztású ismerőseik figyelmét hívták fel a felmérésre. 372 vezető foglalkozott a kérdőívvel. Közülük 265-en osztották meg a saját vezetői gyakorlatukkal összefüggő információkat, és 227-en nyilatkoztak felettesükkel kapcsolatban. Összehasonlításul, a 2012-ben gyűjtött minta 245 fő válaszait tartalmazta, tehát a két felmérés nagyjából hasonló méretű merítést tartalmazott.
Kik válaszoltak?
A válaszadók 46%-a nő, 54%-a férfi (40% és 60%), nagyrészt tapasztalt menedzserek. Átlagéletkoruk 40 (42) év, vezetői tapasztalatuk 11 (12) év, 7 (8) éve dolgoznak a munkahelyükön, és 5 (5) éve vannak jelenlegi pozíciójukban. A résztvevők 56%-a felső vezető, azaz közvetlen beosztottaik is vezetői munkakörben tevékenykednek (a 2012-es arány ezzel pontosan megegyezik). Beosztottaik számát tekintve, a mintában szereplő vezetők 44%-a (55%) 1-10 munkatársat irányít, 40%-a (28%) 11-50 főt, míg minden hatodik, azaz 16% (17%) 50 főnél is több dolgozóért felel. A válaszadók legnagyobb része, 25% ügyvezetőként vagy általános menedzsmentben dolgozik (ugyancsak 25%), 14% (19%) humán-erőforrás, 11% (15%) értékesítés/marketing területen érintett. 4% (11%) pénzügyes, 10% (7%) informatikával foglalkozik 5% (14%) tanácsadóként vagy specialistaként tevékenykedik, 8-8% (6%) érkezett termelési/műszaki vonalról, 4% (3%) pedig adminisztrációs/háttérterületi munkát irányít.
Milyen cégeknél dolgoznak a válaszadók?
A vezetők 58%-ban külföldi (54%) és 42%-ban magyar (46%) tulajdonú cégek vagy szervezetek alkalmazásában állnak. Közel egynegyedük, 23% (27%) mikro- vagy kisvállalkozás, majdnem ötödük, 19% (26%) középvállalat, a munkáltatók több mint fele, 58% (47%) pedig a nagyvállalati kategóriába tartozik. A magyarországi gazdálkodó szervezetek körében ettől eltérőek az arányok: a bejegyzett cégek több mint 90%-a mikro- és kisvállalkozás, és a külföldi tulajdonú társaságok mértéke is 10% alatti. Válaszadóink 18%-a (26%) a szolgáltató szférából, 27%-a (24%) a gyártóipar különféle ágazataiból, 16%-a (20%) a pénzügyi szektorból, 22%-a (12%) az IT/telecom/média területről került ki. A minta tehát nem reprezentatív a teljes magyar gazdaságban működő vezetők tekintetében. 2017-es felmérésünk is leginkább a magyar üzleti életben dolgozó vezetőkről ad képet, legyenek akár közép- vagy nagyvállalatok, akár a jellemzően nekik beszállító mikro- és kisvállalkozások irányítói.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo