Táppénz, gyed: fontos változás a munkáltatóknak

2017. július 04. kedd - 06:03 / piacesprofit.hu
  •    

Július 1-től lépett hivatalosan életbe az a január 1-ről elhalasztott új szabály, amely szerint a kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatók a csedre, a gyedre, a táppénzre és a baleseti táppénzre vonatkozó kérelmet kizárólag elektronikus úton nyújthatják be – hívta fel a figyelmet az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) szervezeti átalakulásának részeként a korábban ellátandó feladatai közül a pénzbeli ellátásokkal, baleseti táppénzzel és az utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatai az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatósághoz (ONYF) kerültek. A társadalombiztosítási kifizetőhelyet fenntartó foglalkoztatóknak a kifizetett pénzbeli ellátásokról, baleseti táppénzről, továbbá a kifizetőhelyet megillető egyszázalékos mértékű költségtérítés összegéről havonta a kifizetőhelyi elszámolást továbbra is a székhelyük szerint illetékes kormányhivatalhoz kell benyújtaniuk – hívta fel a figyelmet Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője.

Kép:PP archív

Kép: PP archív

A kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatóktól az OEP, illetve az ONYF már eddig is kizárólag az ÁNYK programmal kitöltött kérelmeket fogadta el, ám ezeket kinyomtatva és aláírva postán vagy személyesen is eljuttathatták az egészségbiztosítónak. A szabályozásváltozás legfontosabb eleme, hogy a jövőben már csak az elektronikus úton benyújtott dokumentumokat fogadja el a hivatal. Így a beszámolók feltöltése mellett ezentúl a csecsemőgondozási díjhoz, a gyermekgondozási díjhoz, a táppénzhez, illetve a baleseti táppénzhez kapcsolódó kérelmek benyújtásához is szükséges az ügyfélkapus regisztráció, illetve a foglalkoztató képviselőjének, meghatalmazottjának külön regisztrálnia kell az egészségbiztosítónál.

Kemény világ jön
Rengeteg adminisztráció, súlyosabb bírságok és vége az adattengernek – ideje felkészülni, jön az unió új adatvédelmi rendelete. Lássunk néhány fontos újdonságot, amelyek indokolttá teszik a másfél éves felkészülési időszakot!

Az elmúlt évek fejlődési folyamatának eredménye, hogy egyre több adminisztrációs feladatot végezhetünk el elektronikus úton, csökkentve ezzel a papírmunkát, a postázással, illetve a nyomtatványok személyes kézbesítésével töltött időt és költséget. Az elektronikus rendszerekbe feltöltött adatok feldolgozása is sokkal gyorsabban és pontosabban történhet, így az ügyintézési idők jelentősen csökkenthetőek. Arról nem is beszélve, hogy a benyújtott dokumentumaink, ügyeink állapotáról valós időben, bármikor visszajelzést kaphatunk. Ugyanakkor a regisztrációval járó papírmunkát, meghatalmazások benyújtását célszerű minél hamarabb elvégezni, mert a határidő közeledtével beérkező nagy mennyiségű adat feldolgozása akár heteket is igénybe vehet, és addig az ellátások számfejtése is csúszhat.

 

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek