Szakítsunk a kockás füzettel!

2014. augusztus 13. szerda - 06:08 / piacesprofit.hu
  •    

Hihetetlennek tűnik, de mégis igaz, hogy a 21. században többségében még mindig kockás füzetben, dossziékban, vagy Excel fájlokban történik a toborzás-kiválasztási folyamatok adminisztrációja.

Már nem ez a legmodernebb technológia – és nem is legmegbízhatóbb – Kép: Pixabay

A toborzás korszerűsítése nem csupán a „haladjunk a korral” szemlélet miatt időszerű, hanem mert értékes időt takaríthatunk meg egy jól kiválasztott eszköz segítségével. Érdemes végig gondolni néhány szempontot, ha szét nézünk a piacon, hiszen a megfelelő ár-érték arányt az fogja befolyásolni, mennyire segíti a kollégák munkáját, mennyi időt takarít meg az eszköz számunkra – figyelmeztet szakértői cikkében együttműködő partnerünk, a HR Portál.

Saját fejlesztés vagy vásárolt szoftver?

A multinacionális vállalatok többsége központilag fejleszti ki belső rendszereit, így nekik a toborzás-kiválasztás folyamatára is a központi fejlesztés ad megoldást. Ennek előnye, hogy nemzetközi szinten egységes a rendszer, csak egyszeri fejlesztést igényel az összes országban, és teljes mértékben a vállalat munkafolyamataira szabják. A saját fejlesztés azonban nem feltétlenül éri meg egy kis vállalkozás számára. Meglehetősen költségigényes, rengeteg figyelmet és időt igényel a fejlesztés, folyamatos üzemeltetés, új funkciók és modulok integrálása. Különösen igaz ez, ha az adott vállalatnál magát a folyamatot is most kell kialakítani, az Excel táblázatokról és mappákról átállva az informatika nyújtotta lehetőségekre. Ehelyett érdemes szétnézni a megvásárolható, vagy bérelhető szoftverek között, melyet azonnal el tudunk kezdeni használni. (Nem csak a kiválasztási folyamatokban, hanem ügyfélkezelésben is elengedhetetlen a modern IT-rendszer.)

Igazodjon saját munkafolyamatainkhoz!

Ha vásárolni vagy bérelni szeretnénk egy támogató szoftvert, előtte ki kell dolgoznunk a saját toborzás-kiválasztási folyamatunkat, hogy lássuk, pontosan milyen automatizált folyamatokra van szükségünk ahhoz, hogy megkönnyítsük saját munkánkat. Nincs annál kényelmetlenebb, mint amikor egy rendszer túl sokat tud, és csak bonyolulttá teszi a munkát, vagy épp pont nem abban segít, amiben nekünk kellene. Ha nincs elegendő tapasztalatunk ebben, elképzelhető, hogy bizonyos forgalmazók/gyártók tudnak segítséget nyújtani a munkafolyamat kialakításában

Hét tipp a tuti álláshirdetéshez!
Látszólag könnyű álláshirdetést írni, ugyanis mindössze az elvárásokat és a cég által kínált előnyöket kell írásos formába önteni. A valóságban azonban az álláshirdetés megírását is tanulni kell, könnyű hibát elkövetni.

is – figyelembe véve a vállalat toborzás-kiválasztási szokásait. Csak néhány példa:

Milyen sűrűn üresedik meg egy-egy pozíció? Hány pozíció lekezelésére van szükség egy hónapban? Csupán egy, vagy többféle pozícióra kell majd keresni? Ki/kik foglalkoznak a vállalaton belül a toborzással? Ha több személy vesz részt a folyamatban, kinek milyen felelősségi köre van benne? Hányan fogják használni egyszerre a rendszert egy időben?

Semmiképp ne álljunk le tehát egy „sablon” szoftvernél, mielőtt ezeket a kérdéseket nem válaszoltuk meg. Győződjünk meg arról is, hogy a vásárlást követően, vagy bérlés esetén lehet-e testre szabottan fejlesztéseket igényelni a rendszerhez, és mennyiért.

A toborzás lelke az épülő adatbázis

Egy jó szoftver az álláshirdetésekre jelentkező pályázókból saját jelöltadatbázist épít. Szűrési lehetőségeket biztosít a HR-esek számára, így a későbbi kereséseket jelentősen megkönnyíti és felgyorsítja, valamint csökkenti a toborzási költségeket, hiszen nem kell költséges álláshirdetéseket feladni, ha az adatbázisunkban is meg vannak a megfelelő szakemberek. Lényegesen megkönnyíti tehát a HR-es kollégák munkáját hosszú távon, hiszen kiépül egy saját adatbázis, amelyben olyan jelöltek közül válogathatunk, akik már egyszer jelentkeztek, azaz vonzódnak a vállalathoz.

Bérlés vagy vásárlás?

Van, akik biztonságosabbnak ítélik meg a megvásárolható rendszereket, mert onnantól kezdve az a cég saját tulajdonát képezi. Ám nem kell megijedni a bérelhető megoldásoktól sem. Míg a vásárolt szoftvernél bármilyen fejlesztés, probléma esetén bonyolultabb és költségesebb a megvalósítás, addig a bérelhető szoftverek esetén az üzemeltető biztosítja az állandó hozzáférést, a szakértelmet, a fejlesztéseket és a rendszerfelügyeletet. A bérleti szerződésben azonban győződjünk meg arról, külön szabályozzák-e, hogy a rendszerbe kerülő bármilyen adat a bérlő tulajdonát képezi-e, és az adatok biztonságos tárolása érdekében pedig minden naprakész technológia rendelkezésre áll-e.

Megfelel az adatvédelmi törvényeknek?

Fontos odafigyelni arra, hogy a használt szoftver megfeleljen az aktuális adatvédelmi törvényeknek. Ha a pályázók regisztrálnak és bekerülnek az adatbázisba, be kell építenünk az ide vonatkozó szabályokat, és beleegyezésüket kell kérni arra vonatkozóan, hogy személyes és egyéb különleges adataikat feldolgozhassuk, kezelhessük toborzási célokra.

A cikk teljes formában itt olvasható!

8 alaphiba, amit munkaerő felvételnél elkövethet
Új embert felvenni a cégbe mindig kockázatos. De lehet ez izgalmas és kreatív kihívás, ami pozitív változásokat hoz, vagy lehet egy újabb stresszforrás és bizonytalanság. Szakértőnk segít elkerülni 8 alapvető hibát.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek