Sok pénzt kezel egy kolléga? Kérjen biztosítékot!

2014. július 04. péntek - 12:10 / piacesprofit.hu
  •    

A munkaadók többsége szereti „bebiztosítani” magát a munkavállalói által esetlegesen okozott kárral összefüggésben, különösen akkor, ha a munkavállaló pénzzel, értékekkel dolgozik. Van rá lehetőség!

Kép: Fotolia

A munkavállalói károkozással szembeni biztosítás munkaadói igényét szolgálja a 2012-ben hatályba lépett Munka Törvénykönyve (2012. évi I. törvény) egyik érdekes újdonsága, a munkavállaló által a munkáltatónak fizetett biztosíték.

Az Mt. 189. § (1) bekezdése értelmében felek írásbeli megállapodása alapján a munkáltató részére biztosítékot ad a munkavállaló, ha munkaköre ellátása során más munkavállalótól vagy harmadik személytől pénzt, más értéket vesz át, vagy részükre ilyen kifizetést, átadást teljesít, vagy ezek teljesítését közvetlenül ellenőrzi.

A biztosíték jogintézményével a munkáltató kizárólag az említett munkakör esetében élhet. Nem kérhet biztosítékot például egy könyveléssel foglalkozó cég egy könyvelő alkalmazottjától, az esetleges adóhatósági bírságra vagy egy ügyfélszolgálatos munkatárstól az esetleges helytelen felvilágosításból adódó kárra hivatkozva.

Másik fontos megállapítás, hogy a biztosíték kizárólag pénz lehet, amit nem helyettesíthet semmilyen más értéktárgy.

A biztosíték összege nem haladhatja meg a munkavállaló egyhavi alapbérének összegét. Az alapbér növekedése miatt a munkáltató nem követelheti a biztosíték összegének kiegészítését.

A munkáltató a biztosítékot legkésőbb az annak átvételét követő munkanapon köteles az általa választott hitelintézetnél vagy pénzügyi vállalkozásnál e célra elkülönített számlán elhelyezni, azaz ezzel az összeggel nem gazdálkodhat, azt nem „forgathatja”.

A biztosítékot a munkáltató kizárólag a kártérítési igény kielégítésére használhatja fel, mégpedig a munkabérből történő levonás szabályai szerint.

A teljes cikket az ugyvezeto.hu oldalon találja.

Károkozás, kártérítés – mire kötelezhet a munkaadó?
Van, hogy nem pénz az, amiért aggódni kell. A munkavállalók jelentős értékű céges tulajdonnal dolgoznak nap mint nap, amit számos – olykor nem szándékos – veszély fenyeget. Ellopják a céges laptopot. A dolgozó véletlenül leveri a nyomtatót. Megsérül a céges autó. Számos oka lehet, hogy a munkáltatót kár érje. Mi a következménye a károkozó vagy érintett munkavállalóra nézve? Öt esetre ad választ dr. Sipos Márta ügyvéd, a Monster.hu munkajogi tanácsadója és dr. Újvári Melinda ügyvéd.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek