Egy beszéd módot ad, hogy felelevenítsük és értékeljük az elmúlt időszak eseményeit, felvázoljuk a jövőbeli célokat, és ami a legfontosabb, megköszönjük munkatársaink munkáját, szorgalmát, lojalitását. Ha hallgatói vagyunk egy ilyen vezetői beszédnek, rövid, lelkesítő, szívet melengető, olykor megnevettető, őszinte beszédre vágyunk. Vezetőként készüljünk hát ilyen beszéddel. (A céges karácsonyi parti az üzleti év klasszikus lezárási módja, mégis sokan várják feszengve. Segítünk, hogy ne érezze magát kellemetlenül.)
Miért is fontos és hasznos egy beszéd?
Ha a munkatársak úgy érzik, nincs elég információjuk a céggel, a munkájukkal kapcsolatban, kitöltik tátongó űrt a számukra rendelkezésre álló információval és a fantáziájukkal. Az így születő pletykák ritkán pozitív tartalmúak. Az így keletkező bizonytalan légkör pedig kihat a munka minőségére és a munkavállalók lojalitására is.
Ami a legfontosabb, a beszéd remek eszköze a munkatársak, illetve elvégzett munkájuk iránti megbecsülés kifejezésének. Lehetőség, hogy a kiválóan teljesítő munkatársak, csoportok által elért sikereket, eredményeket nyilvánosan is elismerjék, ami a kényelmesebb kollégák számára is inspiráló lehet.
Készüljünk fel
Annak érdekében, hogy feleslegesen ne gyötörjük munkatársaink fülét tengernyi szóval, érdemes előre felkészülni. A hitelesség és a figyelem megragadása érdekében azonban ne felolvassuk az előre megírt gondolatokat, inkább csak támaszkodjuk a jegyzeteinkre beszédünk során. Így azt is elkerülhetjük, hogy túl hivatalos legyen a szóhasználatunk, ami rugalmatlan, túlságosan távolságtartó vezetőnek mutathat. Ha nem bújuk el egy pulpitus mögé, ha bátran gesztikulálunk, ha keressük hallgatóságunkkal a szemkontaktust, ha nonverbális gesztusaink nyitottságot sugároznak, vezetőként is megközelíthetőbbnek tűnünk.
Egy közelmúltbeli amerikai kutatás szerint a sikeres üzletemberek egyik fontos szokása, hogy sosem mulasztják el, hogy dicsérjenek másokat, illetve gratuláljanak másoknak. Egy vállalkozás esetében, amikor a munkatárs sikerei és eredményei a cég, illetve vállalkozás sikerét is jelentik, könnyű belátni, nemcsak az elismerés helyénvaló, a köszönet is.
Óvatosan a számokkal
Az évértékelésnél hajlamosak lehetünk elveszni a számok világában, ám nem biztos, hogy a varázslatos statisztikák és diagramok a munkatársakat éppen úgy lenyűgözik, mint bennünket. Ha azonban valamilyen sajátos szempont szerint emelünk ki adatokat, máris megragadhatjuk a hallgatóság figyelmét. Szállítmányozó cégnél ilyen lehet, hogy ebben az évben hányszor kerültük meg a Földet, egy cukrászda esetében, hogy hány „Csodasütivel” csavartuk el a vendégeink fejét, vagy melyik süti nyerte idén a sütemények versenyét.
Fontosak a közös történetek
Egy év során számtalan közös kalandot megélünk. Ezek felelevenítése akár a közös küzdelem és győzelem, akár a közös derűs pillanatok segítenek az egy csapathoz tartozás érzésének erősítésében. Ugyanakkor vigyázzunk, a humor módjával remek ötlet, ha magunkon nevetünk és nem kinevetünk másokat.
A pohárköszöntő nem ünnepi beszéd
A beszéd hossza kapcsán figyeljünk arra, hogy mi a beszéd szerepe a programban. S míg egy pohárköszöntő hossza az etikett szerint mindössze egypercnyi lehet, a beszéd műfajánál fogva hosszabb. Egy beszéd utolsó eleme lehet a pohárköszöntő, de a helyzet súlyos félreértése, ha valaki pohárköszöntő címén hosszabb szónoklatba kezd.
Egy jól sikerült beszéd informál, motivál, értékel, kifejezi a munkatársak iránti nagyrabecsülést, ám amit a munkatársak még igazán értékelnek, ha rövid is.
dr. Erdős Zsuzsanna etikett-tanácsadó és coach erdosetikett.hu