Offshore nélkül jobban járnánk

2016. május 11. szerda - 11:11 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre több ország csatlakozik az adóelkerülés megakadályozását célzó nemzetközi akciótervekhez, ami könnyen az átláthatatlan adóoptimalizálási ügyletekről elhíresült offshore-világ végét jelentheti. A transzparencia felerősítése miatt felvirágozhatnak az alternatív, úgynevezett „onshore” megoldások, míg Magyarország 20 évvel ezelőtt elfogadott befektetés ösztönzői csomagja miatt vonzóbb befektetői célponttá válhat.

Kép:Pixabay

Kép:Pixabay

A fejlett országok körében az 1960-as évektől datálják a gyártószektorral kapcsolatos munkák idegen országokba költöztetését, ugyanez a tudásalapú szolgáltatásoknál a 70-es években kezdődött. (A Brit Birodalom, gyarmatainak köszönhetően élen járt ebben a gyakorlatban.) Az internet terjedésével csökkentek a szállítás és az információáramlás költségei, így anyagi szempontból egyre több fejlett államnak érte meg fejlődő, ám alacsonyabb jövedelmű (sziget)országokba költöztetni leányvállalatait. Az offshore üzleti struktúrák születésének legalább annyi pozitív hozadéka volt, mint negatív.

„Nyilvánvaló, számos üzletet hoztak létre úgy, hogy az „offshore-adótervezés” segítségével alacsonyabb lett a fizetendő adójuk, ugyanakkor az anonimitás megőrzése is jelentős vonzóerővel bírt. Ennek nem mindig csak a hatóságok elől történő elrejtőzés volt a motivációja, de a versenytársak előtt is szerették titokban tartani a befektetők üzleti érdekeltségeiket” – mondta dr. Winkler Gábor, a Winkler, Barna és Társai Ügyvédi Iroda irodavezető ügyvédje.

A negatív hozadékok közül egyértelműen az „adóparadicsom” és az „adótervezés” fogalmak eresztettek leginkább gyökeret a köztudatban. Az offshore botrányok gyújtópontjában ennek megfelelően olyan vállalatok és/vagy magánszemélyek álltak és állnak a mai napig, akik a hazájuk adóhatósága elől offshore országokba mentették vagyonukat, hogy kedvezőbb feltételek mellett adózhassanak – ha adóztak egyáltalán.

Miért veszélyes offshore céggel üzletelni?
Milyen veszélyeket hordoz, ha offshore társasággal kötünk üzletet? Mit jelent az, hogy egy cég ellenőrzött külföldi társaságnak minősül? Megmutatjuk, hogyan biztosítsuk be magunkat a mulasztási bírság és a további adóügyi buktatók ellen.

Egyszerűbb adórendszer lenne a nyerő

„Az onshore államokban, ellentétben az offshore „postafiók” államaival, valódi üzleti aktivitása és jelenléte van az adott cégnek. Számos ország, például Ausztria, Bulgária vagy Írország indított adóügyi illetőséget eredményező befektetési programot, amely keretein belül az adott vállalatnak 50 ezer és 10 millió euró közti befektetésért, például államkötvény, ingatlan vásárlásért, vagy munkahelyet teremtő cég alapításáért a szóban forgó országban állampolgársága és adóügyi illetősége lesz. A BEPS által előírt automatikus adatcsere-szolgáltatás során így az új állam fogja kapni a cég pénzügyi adatait, vagyis azok továbbra is rejtve maradnak például a magyar adóhatóságok elől. Az offshore-világ leáldozása után változatlan diszkréciót kínáló onshore szolgáltatások miatt vonzó befektetői célponttá válhatnak az ez irányban aktívan lépő országok” – hangsúlyozta dr. Réczei Géza, a Winkler, Barna és Társai Ügyvédi Iroda adójogi szakértő ügyvédje.

Magyarország sem kívánt lemaradni a befektetési célpontok listájáról: már 1996-ban, az ún. feltételes adómegállapítás bevezetésével megüzente a befektetőknek, hogy ennek a lehetőségnek a segítségével a külföldről érkező tőkebefektető azelőtt megtudhatja, milyen adókötelezettsége lenne, mielőtt még megkezdené működését hazánkban.

A befektetés további ösztönzésére kötvény is vásárolható ma már, ugyanakkor az adóztatás folyamatos egyszerűsítése is fontos a működő tőkéért folytatott versenyben. A BEPS akcióterv rendelkezései és előírásai által uniformizált G20-as országok között ugyanis nagyon fel fog értékelődni és meg fog erősödni a lokális befektetéseket és beruházásokat ösztönző programok tőkevonzó szerepe.

Adóparadicsomok a pokol kapujában?
Az Európai Bizottság négy olyan állami támogatási vizsgálatot is indított, amelyek az adózás és a versenyjog határterületeit érintik. Az ezen ügyekben hozott döntések akár jelentősen is átrajzolhatják a társasági adózás szempontjából eddig paradicsomi vagy ahhoz közeli állapotokat fenntartó EU tagállamok e területre vonatkozó szabályait.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor