Milliós büntetéssel honorálja a NAV a transzferár hibákat

2015. április 22. szerda - 12:06 / piacesprofit.hu
  •    

Közeledik a 2014-es transzferár-nyilvántartások elkészítésének határideje, amely most is a társasági adóbevallások tényleges benyújtási időpontjával esik egybe, vagyis naptári év szerint adózóknál legkésőbb 2015. május 31-e lehet.

Kép: SXC

Bár a nyilvántartási értékhatárok növekedtek, ezáltal a dokumentálandó ügyletek köre csökkent, de a kapcsolt vállalkozások mégsem lélegezhetnek fel. Hiszen a könnyítésekkel párhuzamosan az adóhatóság ellenőrzései alaposabbak, szigorúbbak lettek. Így mára a transzferárazás az egyik legnagyobb adókockázatot jelentő terület. Különösen fontos ezért a transzferár-nyilvántartások átgondolt és megalapozott elkészítése. A futószalagon vagy épp a kellő alátámasztás nélkül készülő dokumentációk később bizony könnyen megbosszulhatják magukat – figyelmeztetnek a LeitnerLeitner adótanácsadó cég szakértői.

A transzferár ellenőrzések ma már minden átfogó adóellenőrzés szerves részét adják. Az adóellenőrök vizsgálják, hogy a nyilvántartásokat határidőre elkészítették-e, és felülemelkedve a formai kritériumok mechanikus vizsgálatán most már a dokumentációban leírtak valóságtartalmával is mélyebben foglalkoznak. A szerződések mögé nézve az üzleti tartalmat keresik, érdemben vizsgálják, hogy a kapcsolt vállalkozások egymás között alkalmazott árai valóban megfelelnek-e a piaci áraknak, és hogy kellőképpen alátámasztották-e azok meghatározását. Az ellenőrzések hatékonyságának javulását jelzi, hogy évről évre növekszik a transzferár-ellenőrzések során feltárt adóhiány: amíg 2011-ben még csak 18 milliárd forint volt, addig 2013-ban már meghaladta a 33 milliárd forintot.

Ahhoz, hogy az adózó a szokásos piaci árat kellőképpen alá tudja támasztani, használhatja

független féllel kötött szerződéseinek adatait

kapcsolt vállalkozásainak független féllel kötött szerződéseiben alkalmazott árakat;

valamint hasonló termékre, szolgáltatásra vonatkozó nyilvános – akár ingyenes, akár díj fizetéséhez kötött – adatbázisokból származó információkat.

Hogyan lehet megállapodni a NAV-val?
Tudta, hogy a transzferár kockázatokat úgy is megelőzheti, hogy megállapodást köt a NAV-val? Milyen lépéseket kell tenni ehhez és mennyibe kerül a NAV szakembereinek a munkája? Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat az előzetes árképzési megállapodással kapcsolatban.

Sokszor azonban az adózó nem rendelkezik az első és a második pontban említett adatokkal, így kézenfekvő megoldásként használhatná az ingyenes adatbázisokat. Ezek hátránya azonban, hogy sokszor nem lehet kellő minőségű és mennyiségű mintát találni bennük. És bár kevés sikerrel kecsegtet a megfelelő minta megtalálása, a keresés és az elemzések elvégzése rendkívül munkaigényes.

Ha tehát ingyenes forrásból nem jutunk előbbre, és nincsenek úgynevezett belső összehasonlító adataink (azaz nekünk vagy egy kapcsolt vállalkozásunknak hasonló termékre/szolgáltatásra vonatkozó szerződése egy csoporton kívüli, független féllel), akkor nagy szükség lehet a fizetős adatbázis igénybevételére. Ráadásul, mivel a 2013-tól bevezetett könnyítések hatására már csak a nagy értékű (éves szinten 50 millió forint nettó értéket meghaladó) ügyleteket kell transzferár-nyilvántartással lefedni, érvényesen már nincs valódi esély a fizetős adatbázisok használatát azok „aránytalan költségeire” hivatkozva elutasítani; még akkor sem, ha ez az alapelv mind a mai napig a hazai transzferárazás szabályainak része. Azért sem tanácsos megpróbálni megúszni a fizetős adatbázis használatát, hiszen a nyilvántartási kötelezettségek csökkenésével az egy nyilvántartásra jutó revizori idő jelentősen megnőtt, vagyis jó eséllyel ki fog derülni, ha nem jó adatbázist választottunk.

A Piac & Profit szakértői segítségével összeszedtük, mit tegyünk, és mit ne tegyünk ellenőrzés esetén.

Maradnak tehát a fizetős adatbázisok. Ezekből ugyan több is van, de az adóhatóság azokat részesíti előnyben, amelyek lehetővé teszik a széleskörű és nagy kombinációjú kereshetőséget, valamint a cégszintű adatok megjelenítését, ezáltal biztosítva a kapcsolt felekkel és a közöttük megvalósuló ügylettel való összehasonlíthatóságot. Sajnos ezek a követelmények jelentősen leszűkítik a választási lehetőségeinket. Az adatbázisok egy része ugyanis nem alkalmas cégszintű adatok lekérésére, vagy ha igen, akkor az adatbázisban szereplő minta mutatkozik szűkösnek. (A mulasztásokat pedig háromszor is leveri a NAV a cégeken.)

Végül gyakorlatilag eljutunk oda, hogy a viszonylag drága, ám mind nemzetközi, mind hazai szinten a legelfogadottabb adatbázissal keressünk, ez pedig az úgynevezett AMADEUS adatbázis („Analyse Major Databases from European Sources”, Bureau Van Dijk). Az adatbázis Európa 41 országából származó több mint 4 millió társaságra vonatkozóan tartalmaz akár 10 évre visszamenő részletes pénzügyi adatokat. A mérleg és eredmény-kimutatás adatait részletesen tartalmazó adatbázisból lekérhetőek minden egyes regisztrált cég adatai, a pénzügyi mutatószámok, a tevékenységi adatok és leírások, az alkalmazottak számadatai, az ügyvezetők neve, valamint a csoportba tartozó vállalkozások azonosító adatai is. Az adatbázis segítségével olyan társaságokra kereshetünk rá, amelyek azonos régióban, azonos tevékenységi körben, hasonló mérettel, hasonló alkalmazotti létszámmal és forgalmi mutatókkal működnek, és ezért funkcionálisan, valamint nagyságrendileg is összemérhetőek az érintett céggel.

Kisokos a kapcsolt vállalkozások megértéséhez
A kapcsolt vállalkozás tulajdonképpen nagyon hasonlít az árukapcsoláshoz, csak épp itt a cégek illeszkednek szorosan egymáshoz, hogy az áruk és a szolgáltatások relatív nagy hatékonysággal legyenek forgalmazhatók. Természetesen az adóhatóság és a jogalkotó is felismerte az ebben rejlő „lehetőségeket”, és a Társasági adóról szóló törvényben meg is szabta az erre vonatkozó szabályozási kereteket.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor