Mást vásárol az Y-generáció: iparágak dőlhetnek be

Elemzők szerint számos iparág napjai vannak megszámlálva, mert az Y-generációnak teljesen mások az igényei, a kedvenc márkái és a fogyasztói szokásai, mint szüleiknek, a baby boomer generációnak.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Business Insider cikke szerint a Y-generáció a most 18-34 éves korosztályt jelenti, vagyis a 1983-1999 között születetteket, habár más helyeken az 1980-1995 közötti generációt illetik ezzel a kifejezéssel. Mai huszonéveseken és harmincasokon nagy lelki sebet hagyott a 2008 utáni válság. Ezért mások a preferenciáik, ha a pénzük elköltéséről van szó - márpedig ezt nem szabad figyelmen kívül hagynia a vállalkozásoknak sem, mert tíz éven belül ez a generáció teljesen átveszi a vezetést.

Az Egyesült Államok talán a piackutatók által legpontosabban mért ország. Ott úgy tartják a kutató-, marketing- és közvéleménykutató cégek az ujjukat a fogyasztás pulzusán, ahogy az orvos a páciensén. Nem csoda, hiszen a fogyasztói társadalom mintaképéről van szó. Az alábbi megállapítások tehát elsősorban az amerikai vásárlókra és piaci trendekre vonatkoznak, de bizonyos pontok applikálhatók nemzetközileg is.

Jönnek a fiatalok - Kép: Equipo

Kábeltévé

A tévés szakma már évek óta beszél arról a jelenségről, amit úgy hívnak, cord cutting. Az ipszilonosok elvágják a zsinórt, a kábelt. Lemondják a kábeltévéelőfizetést. Inkább a streaming, az előfizetés netes tartalomhozzáférés és az illegális letöltés érdekli őket. Vélhetően ennek köszönhető, hogy az amerikai futballközvetítések nézettsége is csökkent 2016-ban.

Szereti az Y-generáció a társadalmilag elkötelezett cégeket
Az ipszilonosok készek többek fizetni azokért a termékekért, melyek gyártójánál hitelesnek tartják a CSR-tevékenységet. Ők már egy teljesen globalizált világban nőttek fel, és természetes nekik, hogy az egész földgolyó sorsát tartják szemük előtt.
Dizájnerbrandek

A fiatalok inkább vesznek olcsó, hamarabb eldobható ruhákat a diszkontdivat sztárjainál, a H&M-nél vagy a Zaránál, minthogy a nagy divatáruházakban válogassanak (Macy's, Sears). Egyébként is generációtól független jelenség a vásárlás áttolódása az e-kereskedelem szférájába, ami beindította a kiskereskedelem válságát: a retailgeddont. A Sears és a Kmart több mint 300 áruházat zár be Amerikában, a Macy's 68-at. Amikor minden egy klikkelésre van, az emberek lusták kimenni vásárolni.

A "fast fashion" népszerűségét erősíti, hogy a fiatalok inkább élményekre szeretnek költeni (étterembe járni, utazni), mint státusszimbólumként szolgáló tárgyakra (beleértve a drágább árfekvésű öltözeteket). Ezért is kisebb a keletje a dizájnermárkáknak. Semmi bajuk nincs azzal, hogy az öltözködésükön spóroljanak és olcsót cuccokat vegyenek. A drága dizájnertáskákon is nagy leárazásokkal tudnak túladni olyan brandek, mint a Michael Kors vagy a Kate Spade.

Kép: EU

Olaj

Többször elhangzott már -a Piac & Profit konferenciáin is-, hogy a fiatalokban erős a társadalmi tudatosság. Nem mutakozik meg ez jobban másutt, mint az olajipar esetében. A McKinsey kutatása szerint a korosztály 14 százaléka nem akar ebben a szektorban dolgozni, és lehetőleg fogyasztója sem lenne. Az EY felmérésében az jött ki, hogy az ipszilonosok megkérdőjelezik az olajipar életképességét és jövőjét. Nem látják stabilnak ezt az iparágat, nehéznek és a társadalomra nézve veszélyesnek tartják. A Z-generációba tartozó kamaszok még inkább kritikusak, szerintük az olaj- és gázipar problémákat teremt, ahelyett, hogy megoldaná őket.

Elbeszélnek egymás mellett a cégek és a fiatalok?
A munkaadók szerint a cég hírneve, a diákok szerint a versenyképes fizetés a legvonzóbb tényező az ideális munkahely kiválasztásakor. Míg a diákok a nyelvtudást képzelik a leghangsúlyosabb elvárásnak a munkaadók részéről, a cégek inkább a lelkes hozzáállást értékelik a jelentkezők kiválasztásakor.
Sör

A Goldman Sachs elemzésében alacsonyabb besorolásba helyezett két amerikai sörgyárat (Boston Beer Company, Constellation Brands), amit arra alapozott, hogy a fiatal fogyasztók inkább a bort és a röviditalokat isszák, mint a sört. 2006 és 2016 között 10 százalékkal csökkent a sör részesedése a piaci tortából, míg a másik két italtípus pozíciója nem romlott.

Müzli

Túl macerás megcsinálni és utána elmosogatni. A Mintel közvéleménykutatásában az Y-generációsok 40 százaléka mondta azt, hogy kényelmetlen vesződség a müzlizés. Inkább a gyorséttermi szendvicseket választják. 2009 és 2014 között 5 százalékkal estek vissza müzlieladások Amerikában, miközben több amerikai reggelizik, mint valaha. A Kellogg és a General Mills eladásainak csökkenése ugyanakkor megállt 2017-ben, tehát talán még nem halt ki ez az opció a reggeli menüből.

Golf

Az apák, nagyapák szórakozása volt, a fiatalok már nem rajonganak érte.

Kevés már a fiataloknak a csocsóasztal
Hamarosan az Y generáció uralkodik a munkahelyeken. Nekik kell kedvezni, ha versenyképes kollégákat szeretnénk megszerezni és megtartani. A közhiedelem szerint a kulcs a csocsóasztal, valójában viszont bevonásra, felelősségre és jövőképre van szükség.
Motorbicikli

A Harvey Davidson is egy másik generáció életérzését testesíti meg. A Harley Davidson globális eladásai 2016-ban 1,6 százalékkal estek, ebből az amerikai piacon 3,9 százalékos visszaesést szenvedett el.

Joghurt

A fogyasztók egyre inkább egészségtudatosak, nő az igény a természetes, fehérjékben gazdag élelmiszerek iránt, s ebbe a tendenciába azért nem illik bele igazán a joghurt, mert a vásárlók már nemcsak alacsony kalória- és zsírtartalmú eledelekre vágynak. Ennél már kifinomultabbak az igények.

Hagyományos szappan

Az amerikai Y-generáció 48 százalékának az a véleménye a hagyományos szappanokról, hogy nem higiénikus a használatuk, mert tele van baktériumokkal, azok használat közben lerakódnak rájuk. A 18-24 évesek körében ez a nézet még elterjedtebb (60 százalék), míg a 65 évnél idősebbeknek csak 31 százaléka ért ezzel egyet. A fiatalok inkább a folyékony szappant részesítik előnyben. . (Business Insider)

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo