Egy cég sok kihívással néz szembe működése során, ezek közül az egyik legveszélyesebb – amellyel szinte mindegyik találkozik – a nem fizető ügyfelek. A szerencsés cégek ügyfelei időben vagy a határidőt csupán pár nappal lekésve fizetnek, de egy vállalkozást a szerencsére alapozni nem lehet. A legfrissebb hírek a Green Holidays csődjéről is arra hívják fel a figyelmet, hogy még a nyaralásunk során is gondosan meg kell választanunk szolgáltatónkat, ez pedig hatványozottan igaz az üzleti partnerek kapcsán. Ennek módszereiről Pertics Richárddal, az Opten Informatikai Kft. céginformációs igazgatójával beszélgettünk.
Piac&Profit: El lehet-e kerülni teljesen a kockázatokat?
Pertics Richárd: Elméletileg lehetséges, de hosszú távon nem helyes stratégia. A hazai viszonylatban az üzletek döntő többsége rejt magában valamilyen szintű kockázatot, és ezen üzleti lehetőségek kiaknázása nélkül nehéz boldogulni. A kockázatokat nem kerülni kell, hanem felderíteni, értékelni, azaz beárazni, és annak megfelelő szerződési konstrukciót választani.
Miért fontos a céginformációs tájékozódás, a partnerek megbízhatóságának ellenőrzése?
A magyarországi cégstruktúra rendkívül elaprózódott, likviditási problémákkal terhelt, és az üzleti etika szintje is alacsony. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfelek körében sok a kifizetetlen számla, küzdelmes a szerződési feltételek érvényesítése, és a mai napig sokan próbálnak menekülni a tartozások elől, a cégük magára hagyásával, eladásával. Valamelyest javult a helyzet az elmúlt években, de a lényeg nem változott: a cégvezetés rendkívül veszélyes üzem, dörzsöltnek kell lenni, de a céginformációs tájékozódás ebben sokat segíthet.
Hogyan lehet információhoz jutni?
Mindenki informálódik, csak az informálódás tudatossága és minősége komoly eltéréseket mutat. A tájékozódás távolról sem elhanyagolható szintje, amikor valaki az információkat a közvetlen kapcsolatrendszerétől szerzi be informális módon. A kapcsolati tőke azért is fontos, mert ezeken a csatornákon sokszor olyan információkhoz is hozzájuthatunk, amelyekhez hivatalos úton semmiképpen sem. Ez a szint a kisvállalkozóktól a legnagyobbakig mindenkinél megvan, és igen komoly súllyal bír a magyar üzleti kultúrában. A kapcsolatrendszertől származó információknak ugyanakkor erős korlátai is vannak, hiszen ezeknek az adatoknak a megbízhatósága és hozzáférhetősége sokszor bizonytalan, arról nem is beszélve, hogy ezek az információk gyorsabban évülnek el, mint bármely hivatalos adat.
Megalapozott döntésekhez feltétlen szükséges a tényszerű céginformációs tájékozódás. Általánosságban a céginformációs kultúra még nem túl fejlett Magyarországon, ami nem is lenne alapvetően baj, ha ez nem társulna alacsony üzleti etikai szinttel. Szerencsére azonban a magyar céginformációs környezet adatgazdag, és a tudatos cégvezetők számára vannak bőven lehetőségek a partnereik ellenőrzésére. Teljesen ingyenes szolgáltatások is vannak a piacon, amelyeket a mikrovállalkozások mind szélesebb köre használ. A tömeges és komolyabb mélységű átvilágítás, mint egy cégelemzés vagy kapcsolatiháló-elemzés is egyre népszerűbb hazánkban, a közép- és nagyvállalatoknál már szinte természetes, de a teljes cégbázist tekintve még van hova fejlődni.
Hogyan tudunk leellenőrizni egy céget? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?
Ez alapvetően attól függ, milyen jellegű a kapcsolat. Ha egy ügylettel semmiféle kockázatot nem fut a vállalkozó, akkor elegendő korlátozottabb tájékozódás. Ha valaki egy készterméket vásárol, és előre fizet, akkor szállító számára a vevő átvilágítása nem elsődleges szempont, ugyanakkor nem szabad ezeket a kérdéseket félvállról venni, mert egy vevő „értéke” nem csak az aktuális ügyleten múlik, hanem érdemes mindig hosszú távú ügyfélértékben gondolkodni. Az ügyleteknek azon fajtáinál, ahol valamelyik fél komoly kockázatot vállal, ott a céginformációs tájékozódás alapkövetelmény. Nagyon leegyszerűsítve, a cég múltját, jelenét és jövőjét kell ellenőrizni. A múltját jelenti például a cég életkora, korábbi üzleti éveinek eredményessége vagy korábbi eljárásai. Jelenét az aktuálisan érvényes pozitív és negatív információk és kapcsolatrendszer minősége jelenti. A jövő pedig a múlt alapján jövőre kivetített trend, mint például a kockázati besorolás.
Hogyan tud ebben segíteni egy céginformációs rendszer?
A jó céginformációs rendszer alapismérve, hogy a hazai és nemzetközi környezetben elérhető összes céginformációt rendszerezett, tisztított és felhasználóbarát formában szolgáltassa a felhasználók felé. Mindehhez társul az üzleti intelligencia, hiszen az egyre nagyobb adatmennyiséget nem triviális értékelni. Jó felkészüléssel lehet minimalizálni a kockázatokat, ami egyben komoly versenyelőnyt is jelent.