Kiadásból szerzett pénz

2011. október 13. csütörtök - 08:53 / Sebők Orsolya
  •    

A mindennapok finanszírozási problémáit számos módon próbálják megoldani a kis- és közepes vállalkozások. A nagyobbak számára nyújthat lehetőséget a kötvénykibocsátás. A legkisebbeknek ez nem opció, de közepes cégek számára már van benne lehetőség.

A kis- és középvállalatok továbbra is nehezen jutnak forráshoz, bár néhány kereskedelmi bank újból szívesen finanszírozná őket. A hitel ára nőtt, és a kért biztosítékok köre is bővült a válság hatására, miközben a hitelezhetők jelentősen megfogyatkoztak. A romló jövedelmezőségi kilátások és a piaci bizonytalanságok még a hitelképes kkv-k többségét is elriasztják attól, hogy fejlesszenek, különösen, hogy ezt hitelből tegyék. A másik oldalon viszont a mindennapok nehezedő finanszírozási problémája áll.

A kötvénykibocsátás a nagyobbak számára jelent lehetőséget
A kötvénykibocsátás a nagyobbak számára jelent lehetőséget
Kép: flickr/Jasmeen Kaur

– A magas hiteloldali finanszírozási költségek és a szemmel látható kockázatikörnyezet-romlás kettős présében a vállalatok szükségszerűen egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a belföldi tőkepiacról bevonható finanszírozásra – hangsúlyozza Sziráki Edit, a BNP Paribas Magyarország vállalati és tranzakciós finanszírozásért felelős ügyvezető igazgatója, aki szerint a piacszűke és a hitelszűke egyaránt közrejátszik abban, hogy mára az 550 milliárd forintot is túllépte a hazai vállalatikötvény-állomány.

A szakértő ugyanakkor egy másik jelenségre is rávilágít. Míg korábban a vállalkozó számára az volt az elsődleges, hogy mennyi idő alatt kap pénzt – a bankok versenyében is a minél rövidebb bírálati idő játszotta a főszerepet -, ma a stabilitás és a kiszámítható működés került a fókuszba. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nőtt a kkv-k kockázattudatossága és igényük a hatékony megoldások megtalálására. – Az általános finanszírozás helyett a cégek inkább egy-egy projekt megvalósításához keresnek forrást. Ez azt is jelenti, hogy az ügyfelek már jobban meggondolják, hogy mit finanszíroztatnak – sommázza a tendenciákat Sziráki Edit.

A kötvénykibocsátás azonban nem a kis cégek eszköze. – Ötszázmillió forint az alsó határ, amivel meg lehet jelenni a piacon. Ráadásul a cégnek ismert márkának kell lennie, hiszen a nyilvános kötvénykibocsátás csak akkor számíthat sikerre, ha a befektetők érdeklődnek a papírok iránt. Ez pedig bizalom kérdése – indokolja Szécsényi Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. ügyvezető igazgatója.

A kötvénykibocsátás azonban nem csodaszer, csupán egy finanszírozási alternatíva, amellyel az átláthatóan működő közepes vállalatok a tőkepiacról tudnak forrást bevonni. Szécsényi szerint a jövőben a banki hitelezés során tapasztalt tendencia várható ezen a téren is: – Ha a nagyvállalati piacon hatékony lesz a konstrukció, a kisebb méretű, közepes cégek is sikeresen megjelenhetnek a tőkepiacon. A kötvénykibocsátás azonban soha nem lesz a kicsik eszköze.