Így lesz eredményes az üzleti ebéd

2014. március 27. csütörtök - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Ha egy új ötlet kapcsán puhatolóznánk vagy egyszerűen csak jó lenne az iroda formálisabb légkörét kicsit lazábbra cserélni, esetleg olyan partnerrel vagy témáról tárgyalnánk, amely nem tartozik a munkatársainkra, egy üzleti ebéd megfelelő keret lehet mindezekhez.

Egy ebéd (egy kávézás) ha üzletről van szó: az üzleti ebéd, s mint ilyen, sosem történik „véletlenül”. Egy komoly – magát és a cégét értékén kezelő – üzletasszony (üzletember), nem ebédel (kávézik) véletlenül senkivel – annál sokkal értékesebb az ideje. Mégis, egy jól sikerült ebéd finoman egyensúlyoz egy könnyed beszélgetés és a komolyabb üzleti témák között.

Kép:flickr

Le a telefonnal!
Ha minden jól megy, ne rontsuk el az eredményes ebédet azzal, hogy “főbűnt” követünk el a mobiltelefonunkkal! A lenémítás és elpakolás a jó megoldás. Figyeljünk a partnerre, akivel éppen beszélünk! Szakértőnk itt ad részletesebb tanácsokat, hogy ne legyünk udvariatlanok mobilhasználat miatt.

Meghívóként – még akkor is, ha rendszeresen együtt is ebédelünk ugyanazzal az üzleti partnerrel -, számos apróságon múlik, hogy kellemessé és mindkettőnk számára értékessé tegyünk az együtt töltött időt. A meghívó ilyenkor kvázi házigazda, annak minden felelősségével. Ha nem megfelelő a hely, a kiszolgálás vagy a konyha – nem az étterem hibája, hanem a mienk. Mi döntöttünk rosszul, amikor azt a helyet választottuk.

  • Olyan éttermet érdemes választanunk tehát, amelyet jól ismerünk, ha régen jártunk ott – egy kis terepfelmérés (akár az interneten) sosem árt. Érdemes szem előtt tartanunk azt is, hogy mindkettőnk számára jól (és gyorsan) megközelíthető hely legyen.Foglaljunk (foglaltassunk) előre asztalt, (s mivel jól ismerjük az éttermet), azt is nyugodtan megmondhatjuk, melyik asztalt szeretnénk. Így biztosítani tudjuk a beszélgetésünkhöz szükséges nyugalmat.
  • Érkezzünk pár perccel a megbeszélt időpont előtt, hogy lássuk minden rendben van-e és válasszuk a „rosszabbik” helyet az asztalnál. (A pontosság az egyik legalapvetőbb dolog amit megtehetünk azért, hogy megbízhatónak mutatkozzunk partnereink előtt. Azért adunk pár tippet, mi a teendő, ha esetleg kivételesen mégis késnénk.)
  • Készüljünk fel, nemcsak az étlapból (az esetlegesen tétovázó partnerünknek tudjunk mit javasolni), hanem a beszélgetésre is. Attól, hogy fehér asztal mellett folyik a társalgás, ne legyen parttalan.
  • Ha megérkezik a vendégünk a társalgást ne az üzlettel kezdjük. Ahogyan a golfnál is az ötödik lyuk körül illik először üzleti témára térni, az üzleti ebéd során is várjunk, amíg az italt kihozták és a főfogást is megrendeltük.
  • Az üzleti ebéd (kávézás), nem kihelyezett prezentáció. (Annak az irodában a helye.) Sokkal inkább hasonlít egy fejben zajló sakkpartihoz azzal, hogy itt a cél egy win-win helyzet létrehozása. Figyelmesen hallgassuk meg tehát a partnerünket és tudjuk meg először azt is, hogy mi miben tudnánk neki segíteni. Egy jól sikerült beszélgetést úgyis e-mail váltás követ, a következő lépésben akár már a munkatársaink között.
  • Az üzleti életben alapszabály: a meghívó állja a számlát, magától értetődően, elegánsan, tudva, hogy a partnere, ettől nem lett a lekötelezettje.

    Ételt, italt választani úgy érdemes, hogy az könnyen fogyasztható legyen és ne vonja el a figyelmet a társalgásról. (Ha a vendégünk szívesen elfogyasztana egy pohár bort az ebédhez, nem elegáns engednünk, hogy egyedül igyon – ám ne csatlakozzunk, ha okunk van rá (vezetünk, gyógyszert szedünk…).

  • Fizetni, csak diszkréten szabad! Jobb éttermekben számos apró, de egyértelmű jelből, (aki korábban érkezett, aki a rosszabb helyen ül, aki jelzi a fizetési szándékot) tudja a személyzet, hogy ki a vendéglátó és természetesen neki nyújtja át a számlát. Az üzleti életben alapszabály: a meghívó (a vendéglátó) állja a számlát, magától értetődően, elegánsan, tudva azt, hogy a partnere, azzal, hogy elfogadta az ebédmeghívását nem lett a lekötelezettje.
  • Ne csak a vendégünkkel, az étterem személyzetével is legyünk figyelmesek. Figyelmesek, de ne bizalmaskodók. A remek kiszolgálásért pedig ne csak – röviden – szóban hanem egy 10%-ot meghaladó borravalóval is köszönetet mondhatunk, de azt is tegyük diszkréten. (Nem nagyvonalú, hanem megmosolyogtató aki kérkedik a fizetéssel, vagy az általa adott borravaló mértékével.)

Az üzleti ebédet éppen a kötetlensége miatt szeretjük. Vendéglátóként pedig a mi feladatunk az, hogy ezt a kötetlenséget, profi módon, biztosítsuk.

dr. Erdős Zsuzsanna
etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor