De mondjuk nincs miből megelőlegezni a gyártást, vagy éppen kiszállítottál már mindent, de a vevő még nem fizetett. Nem szép dolog, de van ilyen. Ahelyett, hogy keseregsz vagy dühöngsz rajta, próbálj inkább úgy tervezni, hogy felkészülsz a legrosszabbra. Hogy ez mit jelent praktikusan? Ne egyetlen, még csak várható bejövő tételtől függjön, hogy be tudod-e fizetni az áfát.
Ami életbevágóan fontos, arra mindig kell, hogy legyen pénz a kasszában. Akkor is, ha éppen mindenki tartozik neked.Persze azért az sem árt, ha igyekszel minél inkább bebiztosítani magad a késve fizetéssel szemben, ami a magyar gazdaság egyik, a kisvállalkozásokat komolyan sújtó problémája - írta blogján a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ.
Nem éri meg a mának élni
A kisvállalkozók nagy része – ahogy sokan a magánéletben is – inkább ódzkodik attól, hogy szembenézzen valós pénzügyi helyzetével. Nincsenek tervei, csak átvészeli, ami éppen szembe jön. Na, ez pont a túléléshez lehet elég, de ahhoz is csak némi szerencsével. Ha tervezel, pontosan látod a költségeket és a tervezett bevételeket is – vagyis, ha az egyik oldalon változás történik, sokkal könnyebben tudod kitalálni, mit kell tenni ahhoz, hogy visszanyerd az egyensúlyt. Nemcsak a bevételeket, a költségeket is pontosan számon kell tartani – általában ez az, amivel hajlamosabbak vagyunk nagyvonalúbban bánni.Légy őszinte magadhoz!
A cash-flow problémáidért sem okolhatsz teljes egészében másokat. Még akkor sem, ha persze nem becsüljük le a külső körülmények fontosságát. Persze, vannak késve fizető ügyfelek, de ha komoly pénzzavarba kerülsz, annak általában mélyebb oka van. Lehet, hogy nem jól áraztad a terméket, lehet, hogy az értékesítési csatornán vagy a kommunikáción kéne változtatni, vagy éppen a terméken, szolgáltatáson kéne még dolgozni egy kicsit. Sokkal jobb szembenézni ezekkel a gondokkal, és változtatni rajtuk, mielőtt késő lesz.Értékesíts előre!
Bizonyos üzleti modellek és pénzforrások esetén arra is lehetőség van, hogy még azelőtt eladj, hogy valójában elkészülne a termék – a közösségi finanszírozás például jól bevált módja ennek. Ez a gyakorlat egyértelműen jó hatással van a cash-flow-ra, hiszen így nem kell tartani a késve vagy nem fizető ügyfelektől, könnyebben felmérheted a piaci igényeket, és szükség esetén még módosítani is tudsz a terméken. Azelőtt, hogy komoly költségeket halmoztál volna fel.Dolgozz azért, hogy megkapd a pénzed!
Egy üzlet nem akkor zárul le, amikor kiállítod a számlát, hanem amikor annak ellenértéke beérkezik a számládra.
Nem árt keménynek lenni, de más lehetőségek is vannak. Adhatsz például aprócska kedvezményt azoknak a partnereknek, akik a számla határidejénél előbb fizetnek. Bármennyire is túl egyszerűnek tűnik, a Telegraph üzleti rovata szerint működik, ráadásul lojálisabbá teszi az ügyfeleket – és mint tudod, a legbiztosabb ügyfél a visszatérő ügyfél. A jófejkedéssel párhuzamosan viszont nyugodtan foglalj bele késedelmi kamatot is a szerződésbe a nem fizető ügyfelek számára.
No igen, és ha már minden erőnkkel azon vagy, hogy minél előbb fizessenek a te cégednek, tegyél te is hasonlóan másokkal szemben! Biztosan nem alapozza meg a hosszú távú jó üzleti kapcsolatot, ha minden alkalommal a fizetési felszólításig vársz a tartozásaid kifizetésével.