GDPR: semmi változást nem hozott a cégeknél

Május 25-e óta egységes EU-s rendelet szabályozza az uniós tagországok cégeinek adatkezelési szokásait. A rendelet alapvetése az, hogy a személyes adat védendő érték, a törvény betartását pedig még a legkisebb cégeknek is igazolniuk kell, hogy megfelelően kezelik, tárolják és semmisítik meg a náluk lévő adatokat. De vajon a rendelet bevezetése után változtak-e a cégek adatkezelési szokásai? Egy friss, a Fellowes által megrendelt kutatásból kiderült, hogy a kkv-k közel harmada vagy nem hallott a GDPR-ról, vagy nem tudja, hogy az rá is vonatkozik.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Fellowes már 2013-ban is felmérte a hazai kkv-k iratkezelési szokásait, az idei kutatás pedig azt térképezte fel, hogy a GDPR mennyire változtatta meg a kkv szektor adatvédelemhez kapcsolódó attitűdjét. A telefonos felmérést a Szinapszis Piackutató Intézet 200 fős mintán végezte el a 10-249 főt foglalkoztató hazai kis- és középvállalatok tulajdonosai vagy felső vezetői körében.

GDPR: így módosult a magyar infotörvény
A GDPR életbe lépése miatt módosult a magyar infotörvény is, de változás előtt állnak még az ágazati jogszabályok, illetve a munka törvénykönyve is.
Az első száz nap alatt 129 adatvédelmi incidens történt!

A kkv-k harmada a GDPR ellenére sem foglakozik az adatvédelemmel

A kutatásból az derült ki, hogy a vállalatok 70 %-a a saját elmondása szerint tudja, hogy miként érinti cégét az új adatvédelmi rendelet. A kkv-k 24 %-a ugyan hallott a rá is vonatkozó EU-s rendeletről, de nem foglalkozik vele, vagy azért, mert nem biztosak benne, hogyan hat ki rájuk, vagy azért, mert úgy gondolják, nem is érinti őket. A legmegdöbbentőbb tény azonban az, hogy a megkérdezettek 6 %-a még csak nem is találkozott a GDPR fogalmával. Ha ezeket az adatokat összevetjük a 2013-as eredményekkel, amikor is a kkv-k 27 %-nál semmiféle iratkezelési szabályzat nem volt, az arányokat tekintve elmondhatjuk, hogy öt év alatt semmi nem változott, a kkv-k közel egyharmadánál az adatvédelem fehér folt, és ezen a GDPR hatályba kerülése sem változtatott.

Kép: Pixabay

Vajon egyáltalán tisztában vannak-e a vállalatok azzal, hogy mi számít védendő adatnak?

Arra a kérdésre, hogy kezelnek-e céges szempontból kényes vagy személyes jellegű adatokat, a megkérdezettek 72 %-a igennel válaszolt. Felmerül a kérdés, hogy a maradék 28 % mit gondolhat? Valószínűleg a cégeknek megint csak közel harmada nincs tisztában azzal, hogy a GDPR mit ír elő védendő adatnak. Hiszen az a cég, aki egy alkalmazottat foglalkoztat vagy egy ügyfele, egy vásárlója is van, már biztosan kezel személyes jellegű információt, gondoljunk csak a telefonszámra, az e-mail címre vagy akár az adószámra. Az a cég, aki pedig egy megrendelőt vagy egy számlát kibocsát, biztosan rendelkezik céges szempontból védendő adattal.

A Piac & Profit minden, a GDPR-ral kapcsolatos cikkét itt találja!

Újabb adatvédelmi bírságok, de nem a GDPR miatt
Több vállalat is kapott a közelmúltban adatvédelmi bírságot, igaz, ezeket még a 2018. május 25-e előtt hatályos szabályozás alapján szabta ki a hatóság, nem a nyár előtt életbe lépett GDPR szerint.
Minden tizedik kkv potenciális veszélynek teszi ki magát

A kérdőív arra is kiterjedt, hogy ha valaki átnézné az adott cég kidobott irodai szemetét, akkor mennyire biztosak abban a megkérdezett vezetők, hogy nem találhatnánk benne olyan kényes vagy személyes adatokat, amelyek a cégre, az alkalmazottakra vagy a vevőkre, partnerekre vonatkoznak? 2013-hoz képest pozitív változás, hogy 31 %-ról 51 %-ra nőtt azoknak az aránya, akik teljesen biztosak abban, hogy a hulladékba nem kerül ki tőlük bizalmas adat. Ami azonban 2013 óta semmit sem változott és aggodalomra ad okot az az, hogy minden tizedik kkv a saját elmondása szerint is potenciális veszélyben van, ugyanis egyáltalán nem biztosak abban, hogy mi kerül ki tőlük megsemmisítés nélkül a kukába.

Itt találhatja meg a válaszokat a GDP-al kapcsolatban felmerülő leggyakoribb kérdésekre!

„Már évek óta foglalkozunk adatvédelemmel és azt látjuk, hogy a cégek még mindig nem eléggé elővigyázatosak és még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan kellene kezelni a bizalmas információkat, sőt talán még azzal sem, hogy mi számít védendő adatnak. Számunkra is megdöbbentő az a tény, hogy a kkv-k közel egyharmada a GDPR ellenére sem fordít kellő figyelmet az adatvédelemre és arra, hogy biztonságosan semmisítsék meg a fölöslegessé váló irataikat. Pedig pár tízezres beruházással, jellemzően a vezetői asztalon és a fénymásoló sarokban tartott iratmegsemmisítővel, már sokat tehetnének azért, hogy elkerüljék a GDPR jóval nagyobb mértékű szankcióit és magukat is megóvják az adatvédelem hiányából származó anyagi és reputációs veszteségtől, amit pedig a vállalkozások 12 %-a már kénytelen volt elszenvedni” – mondta Kreutz László, a Fellowes Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo