Szép-szép, de nem találok semmit, bosszankodik az ember, aztán átmegy egy másik cég honlapjára, ahol ugyan minden megtalálható, de a rendezetlen, csúnya kinézet miatt a látogatóban negatív lesz az első benyomás, így végül ez a változat is a potenciális vásárló elvesztéséhez vezet. A jó navigáción sok múlik.
A honlap olyan, mint egy vásárlókkal teli üzlet
Egy honlap felépítéséhez hasonlóan kell hozzáállni, mint egy élelmiszerüzlet kialakításához: tudnunk kell, hol fog belépni a vevő, mire lesz nagy valószínűséggel szüksége, milyen útvonalon tudja a legpraktikusabban körbejárni az üzletet és megtekinteni a teljes kínálatot, valamint mit érdemes neki kínálni a kijárat, illetve pénztár felé menet. Emellett fontos, hogy a boltunk gusztusosan nézzen ki és tiszta legyen. A vevő könnyen megtalálja, amit keres, és jó érzéssel vegye le a polcról a terméket. Ugyanilyen fontos, hogy az aktuális akciók szem előtt legyenek.
Ezekből az egyik legfontosabb, hogy milyen üzletágaink, szolgáltatásaink vannak, és ezt hány oldalon tudjuk megfelelően bemutatni. Kik a célcsoportunk? Milyen interakciót akarunk kiváltani a látogatóinkból? Minden oldalra van-e értékes, releváns információnk, vagy pusztán feleslegesen széttördelnénk velük a tartalmat? Mik lennének azok a tartalmak, amiket rendszeresen alakítani, változtatni kell? Nem utolsósorban pedig el kell döntenünk, hogy mi az oldalunk elsődleges célja. Eladni akarunk vele, esetleg adatbázist növelni, vagy csak bemutatni a vállalkozásunkat?
Ha ezeket a kérdéseket feltesszük magunknak, és átgondoltan megválaszoljuk őket, akkor már egy komoly lépést tettünk azért, hogy honlapunk ne csak szép, de funkcionális is legyen.
A sikerhez jó tartalom is kell
Mint kitértünk rá, akkor tudjuk értelmesen kialakítani a navigációt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy pontosan mit, hol és kinek akarunk kommunikálni. Fontos, hogy a webes tartalmunk egyértelműen legyen megírva. Tudnunk kell, hogy az adott tartalmakkal mit akarunk kiváltani a potenciális ügyfélből, és mi a legjobb elhelyezés annak érdekében, hogy a látogatóból vásárló legyen. A tartalomgyártás nem egyszerű feladat, hiszen egyszerre kell kreatívnak, vonzónak lennie a tartalomnak, de eközben releváns információkat is közölnünk kell. A legnagyobb hiba, ha valaki azt gondolja, hogy célcsoportjának elég pár jól hangzó szlogen. Szakmai és intelligens tartalom kell, ami segít kialakítani a bizalmat, és ügyfelet avanzsálni a látogatóból.
Ez az egyik legnehezebb pont. Sok céges oldal tartalma pont olyan sablonos, mint facebook posztjaik vagy hírleveleik. Az ember jó esetben elolvas pár véleményt, remélve, hogy az igaz, és nem a marketinges találta ki, majd azonnal nekiáll megkeresni az árjegyzéket, és végül pusztán az ár alapján dönt, és egy olcsóbb céget választ, pedig lehet, hogy mi sokkal jobb szolgáltatást nyújtunk a konkurensnél.
Ezt elkerülendő szöveges tartalmainkat mindig egyedi, kreatív módon írjuk meg. Az első két-három soron múlik minden. Ha el tudjuk kerülni az elején a kliséket és önmagunk fényezését, jó eséllyel tovább fog olvasni a látogatónk. A jó tartalom előállításhoz komoly segítség lehet egy „buyer persona” megalkotása, amiről egy korábbi cikkünkben bővebben írtunk.
A jó design nem mindig elég a kitűnéshez, főleg, hogy egyre több vállalkozás veszi komolyan a külcsín fontosságát, azonban minőségi tartalommal még a mai napig ritkán találkozhatunk, így érdemes erre gyúrni.