Azt hiszik, örökké fognak élni

Nem könnyű betartani azt a szabályt, amely szerint úgy kell vezetni a családi vállalatot, hogy az bármikor alkalmas legyen a tulajdonos kilépésére. Már csak azért sem, mert a tapasztalatok alapján a hazai cégtulajdonosok úgy gondolják, örökké fognak élni, így nem foglalkoznak időben a vállalati vagyontervezéssel. Holott, a vagyontervezés és - strukturálás nem csak a generációváltáskor lehet életmentő a családi vállalatok számára, de a piaci környezet változását és a gazdasági kockázatokat is kiszámíthatóbbá teszi – hangzott el a K&H-ban szervezett családi vállalatok klubon.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hat évvel ezelőtt a hazai családi vállalatok még csak kis részénél (13%) kezdődött el a generációváltás, miközben 50%-uk úgy nyilatkozott, hogy az elkövetkezendő 5 évben, azaz 2017-ig bezárólag válik aktuálissá számukra. A cégvezetők jelentős hányada (48,5%) abban egyetértett, hogy az utódlást követően a cég tulajdonjoga és a vezetés is családon belül marad . „Egy sikeres családi vállalat esetében elkerülhetetlen a vagyon felhalmozódása, amelynek megőrzése, további gyarapítása, de legfőképpen átörökítése átgondolt és tudatos tervezést igényel. Egy előre megfogalmazott írásos utódlási tervvel – amelynek megfelelő kiegészítője lehet a vagyontervezés és -strukturálás – sikerrel lehet zárni ezt az igen sérülékeny időszakot, amely akár több évig is elhúzódhat” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

A Piac & Profit formabontó eko-reality-jében egy családi vállalkozásban végbemenő generációváltást követhetünk nyomon. 

Kép: Pixabay

Örökké élünk - legalábbis ezt hiszik a tulajdonosok

Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója a szakmai találkozón rámutatott arra, hogy a vállalati vagyontervezés alapját az adja, hogy milyen időtávra kell beosztani a rendelkezésre álló vagyont.  „Tapasztalataink szerint a családi vállalatok jelenlegi vezetői úgy gondolják, bőven van még idejük a vagyon átörökítésére, ezért nem kezdenek el megfelelő időben foglalkozni a vagyontervezéssel. Sajnos azonban el kell fogadnunk azt a tényt, hogy az időnk véges. A KSH statisztikája szerint tavaly a férfiak esetében 72,4 év, a nőknél pedig 79 év volt a születéskor várható élettartam Magyarországon. Ha ezzel tisztában vagyunk, lényegesen leegyszerűsödik, hogy mennyi időre kell beosztani a céges vagyont, és várhatóan mikor kerül sor annak átörökítésére.”

A vállalat igényeire szabott, hosszú távon is hatékony vagyonszerkezet kialakítása és fenntartása ellenállóvá teszi a cégeket a belső és külső veszélyekkel szemben. „A jól átgondolt vagyonstruktúra nem csak a generációváltást vagy - utód híján - a menedzsmentnek történő átadást teheti kiszámíthatóbbá, de a piaci környezet változásakor, egy erős versenytárs megjelenésekor vagy a jelentős gazdasági kockázatok, például egy válság kitörésekor is életmentő lehet a cég számára. Általános szabály tehát, hogy úgy kell vezetni a családi céget, hogy az bármelyik pillanatban alkalmas legyen a kilépésre, függetlenül a cégtulajdonos korától” – hívta fel a figyelmet Kalocsai Zsolt.

Sok családi cég megmenthető lenne
Rudas László szerint a családi cégek valójában hosszú távú befektetések, ezért hasonló elbírálásban kellene részesülniük, mint ahogyan a hosszú távú befektetéseket kezelik. A családi cégek számtalan kihívással néznek szembe,  és a legtöbb vállalkozás még ma sem éli túl a generációváltást, elkallódik.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo