Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT Laboratóriuma az egész éves ellenőrzés mellett novembertől kiemelten vizsgálja a webáruházakat. Az ellenőrzés célja, hogy a vásárlók jogkövető cégek online felületeiről rendelhessenek. A magyar fogyasztóvédelem jelentős eredménye, hogy a webáruházak által elkövetett ismételt jogsértések aránya a korábbi évek átlagos 54 százalékához képest 2018-ban a negyedére, 13 százalékra esett vissza.
Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog. Ha bármilyen okból nincs szükség a megrendelt termékre, akkor az az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldhető a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Az is lényeges, hogy elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon a termék visszaérkezését követő 14 napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte stb., viszont fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.
Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel, és azt a vállalkozással nem sikerül rendezni, a vásárló a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történő online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat, amely az [email protected] címen érhető el.
A webáruházakat is érintő fogyasztóvédelmi ellenőrzések és próbavásárlások egész decemberben folytatódnak. Az ITM kiemelt célja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel járuljon hozzá a magyar családok nyugodt karácsonyi felkészüléséhez.