Generációváltás: ez a kihívás most sok családi tulajdonú hazai vállalkozás előtt fent áll. Egészen pontosan a családi cégek mintegy felét érinti most, derült ki a Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Programjának adataiból. Mint azt korábban a Piac & Profit megírta: a kutatásban használt definíció szerint, az adatok alapján 95 százalékos biztonsággal állítható, hogy a kkv-k (legalább három főt foglalkoztató cégek, minimum 50 millió forintos éves árbevétellel) mintegy 58 százaléka családi vállalkozás, vagyis számuk nagyjából 29 500-ra tehető, így több mint tízezer hazai cég előtt tornyosul most a probléma: ki fogja vezetni a céget, ha a jelenlegi ügyvezető nyugdíjba ment.
A gond ugyanis az életkor: jellemzően olyan cégvezetőkről van szó, akik a rendszerváltás utáni néhány évben hozták létre jelenlegi vállalkozásaikat. És nem szívesen engedik el a gyeplőt: nehéz körülmények között, a vadkapitalizmusban alapították cégeiket és minden válságot túléltek. Tudják, hogy most mást kellene csinálniuk, elengedniük a céget, de minden eddigi tapasztalatuk arra mutat, hogy NE tegyék ezt. Csakhogy az azóta eltelt csaknem három évtized azonban alapjaiban írta felül az akkori üzleti tudást és a jelen kor technológiai változásaira sokszor gyanakvással, kívülállóként tekintenek. Ezért mind többen és többen gondolnak arra, hogy átadják a stafétabotot az utódoknak. A fent említett kutatás adatai szerint a tulajdonosok 80 százaléka adná át cégét, de csak az összes családi cég 20 százalékánál van olyan kijelölt utód, aki képes is átvenni azt. Nem csoda, hiszen a családi vállalkozások fele sem (41 százalék) gondolt egyáltalán arra, hogy valamilyen utódlási stratégiát kidolgozzon, ami ráadásul sokszor kimerül abban, hogy „a gyerek néha bejár a céghez”.
A Piac & Profit egy remélhetőleg jó kimenetelű forgatókönyv bemutatására vállalkozik: közvetlen közelről követünk végig egy magyar tulajdonú családi vállalkozásban végbemenő generációváltást, a kockázatokat és mellékhatásokat, illetve az érintettek és szakértők bevonásával azokat a hasznos gyakorlatokat, amelyekkel a buktatók elkerülhetőek. A cikk megírásának napján értesülnek a MagiCom Kft. alkalmazottai és partnerei arról, hogy a vállalatot 17 éve irányító alapító-tulajdonosok, Gasparetz András ügyvezető és Kemény Zsolt pénzügyi igazgató 2019. december 31-vel visszavonulnak a mindennapi menedzsmentfeladatoktól. Bár a munkatársak és kollégák csak a mai napon (B-nap, azaz a bejelentés napja) értesülnek erről, és a Piac & Profit is ezen a ponton csatlakozik be a folyamatba, maga az előkészítés már két évvel ezelőtt megkezdődött.
„Nem mi vagyunk az egyetlen cégalapítók, akik eljátszanak a gondolattal, hogy önműködő cégünk legyen. Két évvel ezelőtt azonban eljött az a pont, amikor már úgy tudtunk elmenni szabadságra három hétre, hogy ne kelljen emailt olvasni, vagy állandóan telefonközelben lenni, mert már kialakítottuk és letisztáztuk úgy a cégen belüli folyamatokat, hogy mindenki tudta, mi a dolga, és még döntési helyzetben sem merült fel a közbeavatkozásunk szükségessége, mert kialakult az a vállalati értékrend, amely mentén mindenki tisztában volt azzal, hogy mi mit mondanánk” – mondta Gasparetz András, amikor a váltás okairól kérdeztük.
Kemény Zsolt szerint nem is volt kérdéses, hogy előbb-utóbb átadják a céget. „Korábban volt egy sikertelen kísérlet a visszavonulásra, de egyetlen percig sem kételkedtem abban, hogy véghezvisszük. A feleségemmel beszélgettem erről a témáról, és rá kellett jönnöm, hogy a nyugdíjas évek közeledtével már inkább az válik fontossá, hogy minél több értékes időt tölthessek együtt a szeretteimmel.”
„András vagyok és cégfüggő”
Mint említettük, sok cégvezető már úgy érzi, nem tud lépést tartani a változásokkal, vagy egyszerűen csak belefárad a munkájába. Gasparetz András szerint rájuk viszont ez nem igaz. „Megunhatja a hajós a tengert? Úgy gondolom nem, aki egyszer kikötőről kikötőre járt és élvezte, az nem hagyja abba. Az üzleti életben is vannak rutinszerűen ismétlődő részek, de ahogy a tengerész a tengert örökké szereti, úgy kollégám megfogalmazásával feltehetően mi is egy elvonón elmondhatjuk, hogy „András vagyok, cégfüggő”. Ugyanakkor fontosnak érzem beismerni, hogy a lelkünkre, gondolatainkra terhek rakódnak. Egy-egy ilyen nagy váltás segít megszabadulni ezektől is” – mondta.
Nem a klónokra van szükség
Az egyik legnehezebb feladat az utódok kiválasztása. „El kellett engednünk azt a mániát, hogy a saját fiatalabb verzióinkat keressük” – tette hozzá Kemény Zsolt. „Az utódom szókimondóbb és talán türelmetlenebb is, mint én, de naprakészebb és két lábbal áll a földön.”
Óhatatlan, hogy az új vezető más vezetési stílust hozzon a cégbe, úgy hogy az írásban is lefektetett alapértékek ne változzanak. „Ideális esetben persze azt várnánk egy új vezetőtől, hogy megtartsa a régi ügyfeleinket és még újakat hozzon. Ehhez azonban meg kell hoznia és meg is fog hozni olyan döntéseket, amikre én nem gondolok” – tette hozzá Gasparetz András. „
Persze azt a csapdát is ki kell kerülnünk, hogy ráerőltetjük a mi módszereinket, kapcsolatrendszerünket. Egy tanácsadó világított rá, hogy a legtöbb cégvezető beleesik ebbe a hibába. Pedig ha józanésszel végiggondolja, akkor belátná, hogy a kapcsolatai a szomszéd szobában lesznek a nyugdíjas otthonban.”
A MagiCom egy olyan bizalmi piacon mozog – az IT-szolgáltatások területén, - ahol a személy sokszor minőségi garancia is, a vezetőváltás pedig felveti azt a kérdést, hogy a beszállítók és ügyfelek bizalma megrendül a cégben. „Ez mindenképpen kezelendő kockázat” . A mi esetünkben a partnereinknek világosan el kell tudni mondanunk, hogy tulajdonok maradunk a cégben, és személyes garanciánk továbbra is fennál - mondta Gasparetz András. A jövőben pedig már az új menedzsment alakítja ki az új bizalmi hálóját.
Ne feledkezzünk el a belső kockázatokról sem!
A külső kockázatok mellett azonban nem elhanyagolhatóak a belső rizikók sem. A bejelentést a cégvezetők személyesen tették meg a munkatársak előtt. „Ezért volt fontos mérföldkő a mai nap, a B-nap, mert mindenkinek meg kellett értenie, hogy ez a folyamat már két éve zajlik – és most már nincs visszaút. Érezhető természetesen némi bizonytalanság a kollégák részéről: mi lesz most a munkahelyükkel. De nem néznek más szemmel ránk, nem kezelnek minket másképpen” – hangsúlyozta Kemény Zsolt.
Továbblépni
A legtöbb generációváltás éppen azon bukik el, hogy a cégvezetők nem tudnak hátralépni az operatív feladatoktól. „Ahogy a gyermekeinket is meg kell tanulnunk elengedni, úgy a cégvezetéstől is meg kell válnunk egy idő után, mert visszahúzó erővé válunk” – vélte ezzel kapcsolatban Gasparetz András. „Felkészült az a generáció, aki képes átvenni a cég vezetését. Váltani kell, mert ha nem kapnak valós, kihívásokkal teli önálló feladatot akkor olyan sportolók lesznek, akik sokat edzenek, de nem kapnak versenyzési lehetőséget.”
András a cégvezetésből visszavonulva jelenlegi oktatási tevékenységét fogja kiterjeszteni. „Kell a távolság a cégtől, és végre lesz időm elvállalni azokat az oktatói felkéréseket, amelyekre eddig nem volt időm, de persze a céget sosem hagyom el teljesen, de „csak” az élvezetesebb stratégiai gondolkodásban vennék majd részt.”
„Nem kétséges, hogy eljutunk a cég átadásáig” – mondta Kemény Zsolt. „És vannak is terveim: 2020 január negyedikén a detki házunkban leszek a feleségemmel, nézem a havazást és először az elmúlt tizenhét évben nem arra fogok gondolni, hogy alá kell írnom a bérjegyzéket, intéznem kell a kifizetéseket, egyeztetnem kell az alvállalkozókkal. Csábító elképzelés.”
A Piac & Profit az elkövetkező másfél év során végigkíséri a MagiCom-nál zajló vezetőváltást, minden hónap utolsó csütörtökén jelentkezünk a legújabb fejleményekkel. A sorozat következő részében az utódok bemutatásával folytatjuk öko-realitynket, mit várnak, mit remélnek az új helyetben és mitől tartanak a vezetőváltás kapcsán.