Kezdjük mindjárt egy súlyos megállapítással: a Social Media Examiner kutatásában részt vett marketingesek 40 százaléka nem tudja, hogy működik-e a Facebook marketingje – mégis, a Facebook még mindig az első számú platform a socialmedia-marketingben. 93 százalékuk használ Fb-hirdetéseket, továbbá 64 százalékuk növelni fogja a Facebookra szánt büdzsét idén. A megkérdezett marketingesek túlnyomó többsége leginkább a taktikák alkalmazását és az elkötelezettség (engagement) növelését tartja a legfontosabb fejlesztendő területeknek a socialmedia-csatornákon. A Live videó használata pedig továbbra is sokakat izgat, és 69 százalékuk szeretne többet tudni róla – írta Farkas Zsolt közösségimarketing-szakértő a 7 Digits blog.
Az öt legfontosabb kérdés, amelyet a marketingesek megfogalmaztak:
- Taktikák – Mik a leghatásosabb közösségimédia-taktikák?
- Engagement – Mi a legjobb módja, hogy a célközönség interakcióba lépjen a közösségimédia-felületemmel?
- Mérés – Hogyan tudom mérni a közösségimédia-kampányaim megtérülését? (ROI)
- PPC – Mik a legjobb módjai a fizetett közösségimédia-kampányoknak?
- Közönség – Hogyan találom meg a célközönségemet a közösségi média segítségével?
Összességében a marketingesek 42 százaléka érzi azt, hogy a Facebook-tevékenységének van értelme, és működik, mely mutató határozott esést mutat 2016-hoz képest (46%). Ami talán izgalmasabb adat, hogy a B2C iparágakban ez magasabb (45%), míg a B2B terén már jóval alacsonyabb (37%). Tehát kevesen gondolják azt, hogy a Facebook B2B-tevékenységük eredményre vezet. A megkérdezettek 95 százaléka tapasztalt esést a Facebook News Feed megjelenésekben, vagyis az organikus elérés a töredékére esett vissza az elmúlt egy évben. Erről szól egy izgalmas tanulmány a Buzzsumotól, melyet itt találtok.
A legtöbbet a Facebookot használják a marketingesek, ezt követi a Twitter, a Linkedin és az Instagram mint marketingcsatorna.
A következő grafikon pedig azt mutatja, hogy mely platformot részesítik előnyben inkább a B2C iparágban tevékenykedő marketingesek, és melyiket a B2B-szakemberek. Az ábrából jól kitűnik, hogy a B2C-ben a Facebook magasan veri a többi platformot (zöld vonal), míg B2B-ben a Facebook mellett a Linkedin is nyerő (kék vonal). Az Instagramot és a Pinterestet egyértelműen a B2C iparági marketingesek részesítik előnyben.
A marketingesek, akiket a kutatás során megkérdeztek, a következő mennyiségben posztolnak naponta:
Facebook: 8 db. / Instagram: 4 db. / Twitter: 6 db. / Linkedin: 4 db. / Pinterest: 3 db. / Snapchat: 1 db.
A nagy többség csupán Facebookon hirdet (93%), utána következik az Instagram, a Linkedin, a Twitter és a YouTube.
A megkérdezettek legnagyobb része vizuális tartalmakat posztol a legtöbbször. Utána következik a blogolás, a videó pedig csupán a harmadik helyen szerepel, a LIVE videóval a sorban mögötte. Viszont a megkérdezettek legnagyobb többsége (76%) mégis a videóról és LIVE videóról szeretne többet megtudni, hisz nem titok, hogy az egyes socialmédia-platformok előnyben részesítik az ilyen tartalmakat az írott vagy képes tartalmakkal szemben.
Kijelenthetjük, hogy a közösségimédia-marketing organikus elérésre épített világát elérte az Armageddon; aki költség nélkül, heti két cicás-kutyás-jófejkávés képtől várja a csodát, az jobb, ha bele sem kezd az egészbe. A socialmedia-marketing egyre inkább a tőkeerős cégek játszóterévé válik, ahol professzionális célzással költenek előre tervezett és adatvezérelt módszerrel optimalizált (viszonylagosan nagy) büdzséket. A megtérülés mérése pedig, ahogy fentebb is láttuk, továbbra sem egyszerű, de azért messze nem lehetetlen. Már csak azért is érdemes jól csinálni, mert a fizetett hirdetésekre épített közösségi marketing még mindig az egyik legolcsóbb hirdetési forma – B2C-ben kihagyhatatlan, de B2B-ben is működhet, ha szakértő kézzel nyúlnak hozzá.
Szerző:
Farkas Zsolt
7 Digits Growth Marketing Agency