A 4 legdrágább hiba, amit elkövethetünk a közösségi médiában

2017. január 13. péntek - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

A közösségi oldalak jelentik azt a marketingeszközt a kisvállalkozásoknak, ahol üzeneteiket akár a legnagyobb cégek hirdetési dömpingjével szemben is hatékonyan eljuttathatják a fogyasztókhoz. Persze csak akkor, ha megfelelően használják. Mutatunk négy olyan hibát, amelyért súlyosan megfizetünk.

Kép:Pixabay

Kép: Pixabay

A kisvállalkozások dinamikus és interaktív közösségimédia-jelenléttel túlléphetnek korábbi korlátaikon, és több embert érhetnek el üzeneteikkel, mint valaha. Az sem utolsó szempont, hogy mindezt ésszerű időbefektetéssel, vállalható költséggel tehetik. Már heti néhány órás munkával komoly tábort építhetünk a leendő vásárlóinkból, és az érdeklődés folyamatos fenntartásával ez kör dinamikusan növekszik, napról napra. Ezen a felületen egy jól kommunikáló kisbolt is győzhet akár a legnagyobb multikkal szemben, a helyben folytatott marketingtevékenységben pedig a közösségi oldalak egyre fontosabbá válnak.

Lógjunk ki a sorból!
Még több pénz, idő és energia befektetése helyett egyszerűsítéssel és a fantáziánk munkába állításával is eredményesek lehetünk. Ehhez gyakran elég, ha mások vagyunk. Mert aki más, az érdekes és ez a kkv-k marketingjében is nyerő stratégia lehet.

Erre a cégek is kezdenek ráébredni: egyre többen jelennek meg a közösségi oldalakon. Azonban, mint minden kommunikációs tevékenységre, az itt folytatott aktivitásunkra is igaz, hogy csak akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha jól csináljuk.Ennek érdekében most bemutatjuk azt a négy legnagyobb – és legdrágább – hibát, amelyet soha, de soha ne kövessünk el!

Meggondolatlanul megosztani bármit 

Szinte minden héten hallani olyan vállalkozásról, amely kénytelen volt törölni valamelyik nagy felzúdulást kiváltó posztját, bejegyzését, és később bocsánatot kérni miatta. Főként a viccesnek gondolt bejegyzések, vagy személyeskedő állítások miatt lehet bajba kerülni. Egy texasi matracgyártó cég például jó ötletnek tartott egy olyan reklámot, amelyben vicces utalást tesznek a szeptember 11-ei terrortámadásra. A viharos sebességgel terjedő felháborodás miatt végül bocsánatot is kértek, de ez már nem mentette meg őket, mert a haragos amerikai vásárlók bojkottot hirdettek a cég termékeivel szemben. Az ilyen, tragikus eseményekkel, politikai vagy vallási meggyőződéssel kapcsolatos bejegyzésekkel óvatosan kell bánni! Egy cég ugyanis nem válogathatja meg az ügyfeleit, ezért ha magánemberként van is véleményünk egy adott témával kapcsolatban, azt hasznosabb megtartani magunknak. A közösségi oldalakon ugyanis azok is látják a bejegyzéseinket, akiknek a véleménye nem egyezik a miénkkel és fölösleges felháborítanunk a potenciális vásárlókat.

Támadó módba kapcsolni

A közösségi oldalak telis-tele vannak olyan felhasználókkal – köznyelven trollokkal –, akik szenvedélyesen megkísérelnek felháborodott válaszokat kicsikarni bármelyik cégből vagy magánszemélyből. Ne vegyük fel a sértéseket, a támadásokat, soha, de soha ne etessük a trollokat! A megfelelő válasz ilyen üzeneteknél, hogy nyelünk egy nagyot, és megköszönjük a véleményét. A profi hozzáállással ugyanis az ilyen felhasználók nemigen tudnak mit kezdeni, és egy idő után leszoknak arról, hogy zaklassanak minket. A személyeskedő visszatámadás azonban éppen az ellenkező reakciót váltja ki: felháborodott kommentözönt, amiben semmiképpen sem győzhetünk, és még csak jól sem jöhetünk ki belőle. Biztos az ügyfél- és reputációveszteség.

Melyik való nekem?
A Facebook és a LinkedIn csak a jéghegy csúcsa, ha a közösségi média világát nézzük. Érdemes körülnézni, mely közösségi hálózatok mire is használhatók. A helyi vállalkozások esetében például fontos lehet a Foursquare, vendéglátóknál a TripAdvisor… Itt talál egy kis segítséget, mielőtt eltévedne a közösségi média dzsungelében.

Ismeretlenül elengedni a felhasználót

A siker a gondos tervezésen és a pontos információn alapszik. Ha egy fiataloknak szóló termékcsomagot olyan stílusban kommunikálunk, ami inkább a szüleiknek vonzó, kevés eredményre számíthatunk. Ezért pontosan azonosítanunk kell a célcsoportot, és ez alapján gondosan megtervezni a stílust és az üzenetet. Nem elég azt tudnunk, hogy milyen korosztályba tartozik a potenciális vevő, azt is tudnunk kell, mi kelti fel a figyelmét, milyen ajánlatokat szeret, hol és hogyan vásárol. Ez nehézkesnek tűnik, de viszonylag egyszerűen kivitelezhető, ha figyeljük a korosztály tevékenységét a közösségi oldalakon.

Mindenkiről szinte mindent megtudhatunk, akik valaha is jártak az oldalunkon, kapcsolatba léptek velünk. Hatalmas pénzeket vesztünk, ha nem követjük, hogy kik ők, és mik a vágyaik.

Fizetni a lájkokért és követőkért

Hosszú és munkás dolog a sikeres közösségimédia-jelenlét felépítése, hónapokba telhet az első néhány száz követő megszerzése. Sok vállalkozás ilyenkor elveszíti a türelmét, és inkább kiad némi pénzt, hogy megemelje a követők számát. Ez jó üzletnek tűnhet, hiszen tízezer követő mégiscsak szebb eredmény, mint ötszáz. Azonban ha jobban belegondolunk, ez csak kidobott pénz: a fizetett követők ugyanis jó eséllyel a közelében nincsenek az általunk kiválasztott célcsoportnak. Ezért minden marketingüzenetünk, felhívásunk süket fülekre talál, így tulajdonképpen semmit sem értünk el ezzel, egyetlen lépéssel sem jutottunk közelebb a fogyasztóinkhoz. Ezért inkább szánjuk rá az időt és az energiát, hogy valódi, ún. organikus követőket gyűjtsünk. Hiszen jobb az ötszáz vásárló, mint a tízezer nézelődő.

Hogyan készítsünk olyan tartalmat, ami tényleg hajtja az értékesítést?
A tartalommarketing mostanra az egyik legnépszerűbb marketingeszközzé vált, a vállalatok szívesen fektetnek bele energiát és pénzt is. De a fő kérdés persze itt is az, hogy mibe érdemes pontosan fektetni ahhoz, hogy valódi eredményeket érjünk el. Segítünk néhány tippel, hogy induljunk el a helyes úton.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek