5 tipp a jobb cash flow egyensúlyhoz

Hiába lenne profitunk az év végén, ha hónapokkal korábban nem tudjuk kifizetni a számlákat. A legtöbb kisvállalkozás számára a cash flow egyensúly fenntartása az egyik legkomolyabb probléma - és a túlélés alapfeltétele. Ha változtatunk néhány szokáson, könnyebb lesz pozitívban maradni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kisvállalkozások tulajdonosai tudják, hogy a pénzforgalom sikeres menedzselése a túlélés egyik fontos összetevője. Nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a cash flow nem a nyereség, és a profit nem cash flow. Sőt, lehet, hogy jó a cég profitmutatója, de semmi készpénz nincs a bankszámlán, amiből ki lehetne fizetni az épp aktuális tételeket… Az értékesítés az üzletünk izomzata, de a cash flow az éltető levegő. Az értékesítés növelése kemény dió (itt azért találhat pár tippet hozzá), de teljes mértékben lehetséges rendbe tenni a pénzforgalmat anélkül, hogy akár egy forinttal is növelnénk a bevételt.

Lássuk, hogy lehetséges!

Cash-flow előrejelzés – mit rontunk el?
A cash-flow előrejelzése nagyon fontos egy fejlődő kisvállalkozás életében, sokan mégsem fordítanak rá figyelmet. Mutatjuk a leggyakoribb hibákat és pár tippet, hogy elkerüljük őket.
Csökkentsük a fizetési időt

Persze nagyon fontos, hogy mennyit adunk el, de a túléléshez nem kevésbé fontos, hogy egy-egy lezárt üzletből mikor lesz valójában pénzünk. Ha a szolgáltatást vagy terméket sikeresen leszállítottuk, itt az ideje, hogy az ügyfél fizessen. Tekintsük át a lezárt tranzakciókat, különös figyelemmel a kintlévőségek időtartamára. Ha már látjuk, átlagosan mennyi idő alatt folyik be egy-egy ügyletből a pénz, próbáljuk meg ez a negyedével lecsökkenteni. Ha eddig húsz napot adtunk a fizetésre, ez legyen mostantól csak két hét, és így tovább. De vigyázat! Az új stratégiát csak a jövőbeni ügyfeleknél alkalmazzuk, akivel már megkötöttük a szerződést, annál ne akarjunk változtatni!

A fizetési határidők csökkentése nagyon fontos lenne, mivel nemcsak az átlagos számlafizetési határidő hanem az átlagos késedelem is növekedett, így egyes szektorok cégeinél a 40 nap feletti késések is előfordulnak.

Váltsunk fixről rugalmasra

Tekintsük át a céges költségeket, és próbáljunk meg, amit csak lehet, a fixből változóvá alakítani. Ha az értékesítés növelése nélkül szeretnénk rendbe tenni a cash flowt, ez az egyik legfontosabb lépés. Ha nem fix díjakról van szó, több lehetőség van a fizetések átütemezésére. Az ideális eset az lenne, ha a kifizetések többségét valamilyen teljesítmény mutatóhoz tudnánk kötni, vagyis csak akkor fizetnénk, ha a másik oldalon beérkezik az azt a költséget fedező bevétel. Erre pedig több esetben van lehetőség, mint gondolnánk.

Kép:Pixabay

Régi vagy felesleges? Ki vele!

A legtöbb cég irodája, raktára tele van kihasználatlanul porosodó eszközökkel, berendezésekkel, amik csak foglalják a helyet, vagy rossz esetben viszik a pénzt, mondjuk mert zabálják az áramot. Ehelyett némi pénzt is hozhatnának! Tekintsük át, mink van, és mi az, amit fel lehetne áldozni némi készpénzért cserébe. Ha valamihez hozzá sem nyúltunk évek óta, próbáljuk meg inkább eladni. Ha bizonytalanok vagyunk, adjunk még neki egy évet, ha akkor sem vesszük elő, mehet. Adjuk el, és a befolyó összeget fektessük valami hasznosabba.

Gyorsítsunk a saját folyamatainkon

Sok esetben egy megrendelés már régen készen van, de napokig áll nálunk, mire az ügyfélhez juttatjuk. Pedig számlázni csak ekkor fogunk tudni! Előfordul az is, hogy hiába szállítottuk már le a megrendelést, mégsem számlázunk azonnal, mert elsodor az élet. Van, hogy már hetekkel korábban lejárt a fizetési határidő, mégsem tettünk még semmit, hogy megsürgessük a késlekedő ügyfelet. Még egy telefont sem eresztettünk meg. Sok apróság, amivel sokkal később jutunk a pénzünkhöz, a saját hibánkból. Ráadásul a tapasztalatok szerint a nem sietős szolgáltatókat az ügyfelek is hajlamosabbak később kifizetni.

Ellenőrizzük az ügyfeleket

Ha valaki nem azonnal, vagy nem készpénzben fizetne, mindenképpen ellenőrizzük az ügyfél hitelképességét, cégek esetében megbízhatóságát. Ha valaki fennakad a rostán, inkább ne is kössünk üzletet vele! Persze, így elveszítünk egy ügyfelet – de jobban belegondolva csak egy kifizetetlen munkát bukunk el. Ha mégis vállalni szeretnénk a kockázatot, legalább egy faktorcég szolgáltatásait vegyük igénybe.Szakértőnk itt ad tanácsokat ahhoz, hogy kerüljük el, hogy valaki lelépjen a jól megérdemelt pénzünkkel.

Osztrozics Dóra - Timár Gigi

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo