Néha nehéz pontosan elmagyarázni egyes vállalatok menedzsmentjének, mik a lényeges dolgok az internetes támadásokkal kapcsolatban. A Ponemon Institute független felmérése során 13 országban és régióban, 419 vállalatnál tartottak felmérést a kártékony esemény valós bekövetkezésétől a felfedezésig eltelt időt illetően. Emellett a biztonsági rés kiküszöbölése és az IT-biztonsági rendszer tökéletes működésének visszaállításához szükséges időtartamra vonatkozva is gyűjtöttek adatokat. Az összes érintett vállalat megtapasztalta a 2.600 és csaknem 100 ezer közötti számot kitevő természetes személy adatainak elvesztését vagy eltulajdonítását.
Ugyancsak a Ponemon Institute által 2018 márciusában kiadott globális felmérés 2.848 IT-biztonságban tevékenykedő szakértőre és specialistára alapul. Ebben egy 12 hónapos időszakot vizsgáltak meg (2017 elejétől 2018 elejéig), aminek során az incidens felismerési idejét, a behatolás elszigetelését és a vélaszlépésekkel eltöltött időt összevonták. Az eredmény, amire számítani lehetett, időbeli növekedést mutat a megkérdezettek 57%-ánál, 32%-uk az időintervallumot változatlannak jelölte meg, 9% válaszadó jelentette, hogy az eltelt idő valamivel kevesebb lett. A szakértők csupán 3%-a számolt be jelentős időbeni csökkenésről. (A 101%-os végeredmény a törtszámok kerekítése miatt keletkezett.)
A legfőbb ok, hogy hiányoznak az incidensekre való azonnali válaszlépések, illetve a költségvetésbe nem beépített IT-biztonsági fejlesztésre szánt összegek.
A vállalati IT-biztonsági szakértők túlságosan el vannak foglalva a valós incidensek beazonosításával, miközben olyan károk történhettek, amik akár a milliós értéket is elérhetik (forintban és dollárban számolva, cégtől függően). Egy cégen belüli csapatnak nincs ideje, sem kapacitása oly mértékben lépést tartani a támadókkal szemben, ami esélyt adhatna a valós idejű reagálásra, tehát megállítani a behatolást és a károkozást vagy azonnal felismerni és ellenlépéseket tenni.
A személyes használatra vásárolt eszközöknél, azaz a saját laptopjaiknál is megtapasztalják ezt, amit ugyancsak az eszköz elavultságával vagy helytelen működésével azonosítják. Ilyen esetben érdemes egy teljes antivírus szkennelést végezni az eszközön, majd likvidálni minden gyanúsként felismert folyamatot és alkalmazást. Mire adott vállalat IT szakértői felfedezik a fertőzést, addigra a munkatársak bizalmukat veszítik a cég eszközeiben, csak a legszükségesebb feladatokat látják el, és egy jelentősebb behatolást, ami adatvesztéssel vagy azok eltulajdonításval jár, még említésre sem kerül.
Szallós István, a BlackCell és MSS szolgáltatásának vezető szakértője szerint ezen a területen ugrásszerű evolúcióról van szó. Egyrészről a malware-ek előkerülése négyzetesen növekszik és a különbőző támadási módszerek is egyre jobban fejlődnek. „Egyszer megkérdezték, hogyan tudok ennyire hatékony lenni a támadásokkal szemben, miközben a közhiedelem szerint a kiberbűnözők mindig egy lépéssel előrébb járnak. A válasz nem volt bonyolult, ebben nőttem fel, nekem a fekete is fehér, tehát oly mértékben lépést tartok velük, hogy a stratégiailag felépített fejlesztéseink már előre megadják a válaszlépéseket, ám korábban engem is értek gyakran meglepetések. A jelenlegi csapatunk tudásával - és persze a gyártóink legfejlettebb eszközeivel, szoftvereivel felszerelkezve azonban próbálkozzon, aki csak akar” – mondta.