Ég és Föld – internet a levegőben

2017. október 07. szombat - 16:11 / piacesprofit.hu
  •    

Korábban részben, vagy teljesen tiltott volt, hogy repülőgépen elektronikus eszközeinkkel az internethez csatlakoznunk – ám immár egyre több légitársaságnál, géptípuson lehetséges ez. De hogyan netezünk 10 km magasságban?

Érdekes módon minél magasabban repülünk, annál könnyebben: 10.000 lábbal, azaz mintegy 3.000 méterrel a föld felszíne felett a gyakorlatban már minden gépen kapcsolódhatunk a nethez. Alacsonyabb magasságban ez fel- illetve leszállásnál adott esetben zavarhatja a pilóták és az irányítók összeköttetését.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Egyébként az “égi” internetezés a földi közvetítő állomásokkal kapcsolatban álló műholdakon alapul. A gépek törzsén elhelyezett antenna biztosítja az összeköttetést a mindenkor legközelebbi műholddal. Az antennáról a fedélzetre érkező jelek először szerverre kerülnek, onnan pedig a kapcsolódási pontokra (szaknyelven wireless acces points). Azok egyfajta routerként szolgálnak a gépen, rajtuk keresztül kapcsolódnak az utasok mobiljai, tabletjei, laptopjai a világhálóra. Ha általában nem is ingyen, a szolgáltatásnak a légitársaságok által meghatározott ára van. A helyzet a korábbiakhoz képest annyiban mindenesetre javul, hogy egyre több gépen léphetünk fel a pénzünkért az internetre akkor is, ha éppen fel- vagy leszállóban vagyunk.

Nem vacsorát, hanem nethozzáférést akarnak a légiutasok
Bevételeik mellett hatékonyságukat is növelhetik azok a légitársaságok, amelyek utasaik számára a repülőutak alatt is biztosítják az internet-hozzáférést, derült ki a Roland Berger legfrissebb tanulmányából. Az internetkapcsolat utasonként kicsivel több mint ezer forinttal (4 euró) növelhetné a légitársaságok bevételeit, ám a megfelelően működő szolgáltatás kifejlesztéséhez a társaságoknak együtt kell működniük a lehetőséget kiépítő technológiai cégekkel.

Biztonsági kockázatok

Az érem másik oldala, hogy a repülőgépek (és utasaik) kapcsolódása földi szerverekhez, rendszerekhez, különböző új biztonsági kockázatokkal is jár. Egyrészt meg kell akadályozni, hogy merénylők – ezeket az összeköttetéseket felhasználva – irányításuk alá vegyék a gépet, nemkülönben azt, hogy az utasok személyes adatai, így pl. bankkártyáik száma és kódja, illetéktelen kezekbe kerüljön.

A független, az internetes visszaélések lehetőségeit vizsgáló “etikus hackerek” visszatérően felvetik, hogy ezek a veszélyek fennállnak, sőt, még növekedtek, mióta egyre több gépen és egyre szélesebb körben tudják az utasok használni a világhálót. Amint az Aviation Week cikkéből kitűnik, e lehetőségeknek a légitársaságok is tudatában vannak és szakvállalkozások bekapcsolásával mindent megtesznek a behatolás, az adatlopás megelőzésére.

Ugyanakkor egy, a területen dolgozó szoftver-cég vezetője szerint csak idő kérdése, hogy bekövetkezzék az első ilyen jellegű támadás egy utasszállító ellen, ezért még nagyobb erőfeszítéseket kell tenni ennek megelőzésére.

(Der Spiegel, Aviation Week)

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek