Van, amit még a koronavírus sem tudott megállítani

Miközben a használtautó-import volumene a koronavírus miatt bevezetett veszélyhelyzet miatt több mint 40 százalékkal visszaesett, a beáramló személygépkocsik közül a korábbinál is nagyobb arányban helyeznek öreg járműveket forgalomba. Az utolsó korlátozásmentes hónaphoz, februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez 8 hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

(Fotó: depositphotos.com)

"Az itthon forgalomba kerülő importautók romló összetételének legalább három oka van – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Egyrészt azokon a piacokon, ahonnan ezek a járművek származnak, szintén válság van. Az eladók a jobb minőségű autók lecserélését inkább elhalasztják, így ezek ottani kínálata beszűkült. Másrészt a válság kirobbanásakor a forint jelentősen leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora összegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudtak megvásárolni. A harmadik ok pedig az, hogy a határzár miatt a magánimport visszaesett, az itthoni használtautó-kereskedésekben csökkentek a készletek, így eladhatóbbá váltak a rosszabb műszaki állapotban lévő járművek is.”

A határok fokozatos megnyitásával a használt autók piacán újra nagyobb szerep jut majd a magánimportnak, ám a továbbra is kedvezőtlen árfolyam és a beszűkült kínálat miatt a használtautó-import összetételében jelentős javulást nem várhatunk a következő hónapokban sem.

„Ez a környezetvédelmi szempontból is jelentős negatív hatásokkal járó állapot rövidtávon csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a kevésbé koros autók behozatalának ösztönzésével érhető el. Talán még az eddigieknél is időszerűbb egy olyan intézkedéscsomag bevezetése, amely elősegíti a jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt és új autók térnyerését” – teszi hozzá a JóAutók.hu vezérigazgatója.

A teljes hazai autópark átlagéletkora tavaly év végére 14,4 évre emelkedett. Mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használtautó-import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani. A használtautó-behozatal mértéke az év első öt hónapjában 54 252 darab volt, 19 százalékkal maradva el az előző év hasonló időszakában regisztrált 67 082-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 45 315 volt, ami csaknem 26 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbi 60 973-as értéknél.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo