A korlátozó intézkedések - különösen a kijárási tilalom bevezetése - komoly mértékben befolyásolta a szolgáltatások igénybevételét, így a személytaxi-szállítást is – fogalmazott válaszában az elnök.
Metál Zoltán elmondta, hogy amíg nem lesz a feloldva a kijárási tilalom, amíg az emberek nem látogathatják a vendéglátóhelyeket, amíg nem nyitnak ki a színházak és a szórakozóhelyek, addig a jelenlegi állapot konzerválódik.
Kiemelte, hogy a járvány időszaka alatt 35-40 százalékkal csökkent a munkába álló taxisok száma, ám a fuvarszámok csökkenése még ennél is jelentősebb.
Mind a taxitársaságokat, mind a taxis egyéni vállalkozókat jelentősen megfogta a koronavírus – írja közleményében az Opten.
A szektor 2016 óta egységesen biztató jeleket mutatott, mind a szereplők száma, mind az ágazat árbevétele növekedőben volt 2019 végéig. 2020 elején még az előző évek növekedése ellenére is bőven volt további fejlődési potenciál az ágazatban, de a koronavírus járvány az ágazatot a turizmussal és a vendéglátással együtt a legjobban kiszolgáltatott szektorok közé sorolta vissza.
Talán az egyik legfontosabb tetten érhető jelenség a taxis egyéni vállalkozások számának drasztikus csökkenése. Az ágazatban mindig is felülreprezentáltak voltak az egyéni vállalkozók, de 2016 óta rendkívül dinamikusan kezdett növekedni a szektorban működő egyéni vállalkozók száma. 2020 áprilisában ez a trend ugyanakkor nemcsak, hogy megtört, de erőteljes csökkenésbe is fordult. Csak áprilisban, egyetlen hónap alatt a teljes egyéni vállalkozói kör 4 százaléka vonult vissza végleg a piacról. Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy összességében a többi ágazatban az egyéni vállalkozók száma még növekedett is a koronavírus járvány alatt.
A szektorban jelenleg 730 társas vállalkozás működik mintegy 1400 bejelentett alkalmazottal, mellettük – a csökkenés ellenére – 7000 taxis egyéni vállalkozó tevékenykedik. A teljes logisztikai szektort nézve érdekes módon az egyéni vállalkozók száma rekordmagasságokba emelkedett 2020 során. Mintegy 22 ezer egyéni vállalkozó működik összesen a szállítás, raktározás iparágban, vélhetően a taxis vállalkozók közül is többen kényszerültek más szállítói területekre. Mindenesetre az egyéni vállalkozói számok is jól mutatják, hogy a koronavírus milyen komolyan megmozgatta nemcsak a taxispiacot, hanem a teljes logisztikai iparágat.
A kormányzat igyekezett segíteni a szektoron az adókedvezményekkel, vagy éppen az ételszállítási feltételek rendezésével, sőt a taxis világban még némi tisztulás is zajlik a büntetett előéletű taxisok kizárásával. Ezzel együtt a taxis egyéni vállalkozók száma tovább esik. Ugyanakkor a szektort értintő szabályozásnak láthatóak pozitív jelei is, az ágazatban ugyanis megállt a társas vállalkozások számának csökkenése, és év vége fele az alkalmazotti létszám is növekedni látszik.
Év | Árbevétel összesen (eFt) | Adózás előtti eredmény összesen (eFt) |
2012 | 5 022 266 | -306 571 |
2013 | 7 155 405 | -160 322 |
2014 | 8 782 917 | 55 869 |
2015 | 10 047 203 | 143 377 |
2016 | 9 871 327 | 401 136 |
2017 | 8 316 706 | 311 398 |
2018 | 9 103 083 | 247 631 |
2019 | 10 325 045 | 788 453 |