Van ilyen is: szupervonattal a válság ellen

Spanyolország decemberben Európa-bajnok lesz szupergyors vasútvonalainak hosszát tekintve: ez olyan technológiai siker, amely munkaalkalmakat teremt, de igencsak költséges a válságtól sújtott spanyol gazdasági számára.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tervek szerint december 18-án adják át a Madrid és a Földközi-tengeri Valencia közötti új, 438 kilométeres szupergyors vasútvonalat. Ezzel az ország szuperexpressz sínpárjai túllépik a 2000 kilométert, azaz megelőzik Franciaország 1900 kilométernyi gyorspályáját, az 1300 kilométeres német hálózatról nem is szólva.

Kína, Japán, Spanyolország 

A 2008-ban kibontakozott gazdasági válság ellenére Spanyolország, amely 2015-ig több mint hétezer kilométernyi szupergyors vasúti pályát kíván építeni, már decemberben a harmadik helyre lép ebben a tekintetben. Csak Kína és Japán előzi meg: az előbbi már 3500, az utóbbi 2500 kilométernyi expresszvonalat hozott létre.


forrás: Renfe

A spanyol szocialista kormány szemében ez az infrastruktúra prioritást élvez, kiterjesztésében "a válság elleni fegyvert" lát, és mint azt a napokban José Blanco közlekedési miniszter kifejtette, egyben lehetőséget arra is, hogy "rácáfoljon a Spanyolországról terjesztett sablonokra". Ezzel azokra a vélekedésekre utalt, amelyek szerint Spanyolország technológiai lemaradással küszködik.

4 óra helyett másfél

1992-ben adták át a Madrid-Sevilla, 2007-ben a Madrid-Valladolid,  majd 2008-ban a Madrid-Barcelona gyorsvasutat. A 6 milliárd euróba (1650 milliárd forint) forintba kerülő Madrid-Valencia pálya az AVE, a spanyol szuperexpressz negyedik vonalaként az eddigi 4 óra helyett mintegy 90 perc alatt köti össze a fővárost az ország harmadik legnagyobb városával. A kormány szerint a vonal annyi munkahelyet teremt, hogy az ellensúlyozza a beruházás költségét a 20 százalékos arányú munkanélküliséggel sújtott országban.

José Blanco szerint "Spanyolország modernizálásának ez a jelképe munkahelyeket és gazdagságot teremt, használ a környezetnek és csökkenti az országúti balesetek áldozatainak számát". Az Accenture tanácsadó cég tanulmánya, amelyre a miniszter támaszkodott, azt mutatta ki, hogy a gyorsvasút közvetlenül és közvetve összesen 136 ezer munkahelyet teremt, és évi 3,6 millió utast fog szállítani. A gépkocsival és a repülővel megtett utak csökkentésével évi 842 ezer tonnával redukálja a szén-dioxid-kibocsátást.

Kevesen vannak az utasok

E derűlátó véleményekkel szemben az AFP idézi Germa Bel szakértőt, a barcelonai egyetem közgazdaságtan-professzorát, aki úgy véli, hogy Spanyolország "nagyon rossz döntést hozott", amikor erőforrásait a szuperexpressz-hálózat fejlesztésére összpontosította, és ezzel a válság kezdete óta egyenesen megtizedelte a többi beruházást. Bel szerint a gyorsvasút "nagyon-nagyon súlyos invesztíció, amelynek jövedelmezősége attól függ, hányan veszik igénybe". A professzor úgy látja, hogy a 47 millió lakosú Spanyolországban jóval kevesebb a potenciális utas az AVE számára, mint a francia vagy a japán hálózat esetében. Mint mondja, az erre a célra fordított összegeket jobban lehetett volna hasznosítani, ha az információs technológia vagy a vasúti áruszállítás fejlesztésére költik.

Mindenesetre tény, hogy az AVE-nak már évi 16 millió utasa van. Madrid és Barcelona között a vasút az utasok számának tekintetében már felveszi a versenyt a légi társaságokkal - hangsúlyozta Julio Hermida Gayubas, a vasúttársaság, a RENFE kommunikációs vezetője. A spanyol hálózat két folyosón fog kapcsolódni az európai szuperpályákhoz. Az első a mediterrán parton Montpellier felé vezet majd már 2012-ben, a másik az Atlanti-óceán felé Bordeaux-n keresztül - de az utóbbira leghamarabb 2020-ban kerülhet csak sor.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo