Van ilyen is: szupervonattal a válság ellen

Spanyolország decemberben Európa-bajnok lesz szupergyors vasútvonalainak hosszát tekintve: ez olyan technológiai siker, amely munkaalkalmakat teremt, de igencsak költséges a válságtól sújtott spanyol gazdasági számára.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tervek szerint december 18-án adják át a Madrid és a Földközi-tengeri Valencia közötti új, 438 kilométeres szupergyors vasútvonalat. Ezzel az ország szuperexpressz sínpárjai túllépik a 2000 kilométert, azaz megelőzik Franciaország 1900 kilométernyi gyorspályáját, az 1300 kilométeres német hálózatról nem is szólva.

Kína, Japán, Spanyolország 

A 2008-ban kibontakozott gazdasági válság ellenére Spanyolország, amely 2015-ig több mint hétezer kilométernyi szupergyors vasúti pályát kíván építeni, már decemberben a harmadik helyre lép ebben a tekintetben. Csak Kína és Japán előzi meg: az előbbi már 3500, az utóbbi 2500 kilométernyi expresszvonalat hozott létre.


forrás: Renfe

A spanyol szocialista kormány szemében ez az infrastruktúra prioritást élvez, kiterjesztésében "a válság elleni fegyvert" lát, és mint azt a napokban José Blanco közlekedési miniszter kifejtette, egyben lehetőséget arra is, hogy "rácáfoljon a Spanyolországról terjesztett sablonokra". Ezzel azokra a vélekedésekre utalt, amelyek szerint Spanyolország technológiai lemaradással küszködik.

4 óra helyett másfél

1992-ben adták át a Madrid-Sevilla, 2007-ben a Madrid-Valladolid,  majd 2008-ban a Madrid-Barcelona gyorsvasutat. A 6 milliárd euróba (1650 milliárd forint) forintba kerülő Madrid-Valencia pálya az AVE, a spanyol szuperexpressz negyedik vonalaként az eddigi 4 óra helyett mintegy 90 perc alatt köti össze a fővárost az ország harmadik legnagyobb városával. A kormány szerint a vonal annyi munkahelyet teremt, hogy az ellensúlyozza a beruházás költségét a 20 százalékos arányú munkanélküliséggel sújtott országban.

José Blanco szerint "Spanyolország modernizálásának ez a jelképe munkahelyeket és gazdagságot teremt, használ a környezetnek és csökkenti az országúti balesetek áldozatainak számát". Az Accenture tanácsadó cég tanulmánya, amelyre a miniszter támaszkodott, azt mutatta ki, hogy a gyorsvasút közvetlenül és közvetve összesen 136 ezer munkahelyet teremt, és évi 3,6 millió utast fog szállítani. A gépkocsival és a repülővel megtett utak csökkentésével évi 842 ezer tonnával redukálja a szén-dioxid-kibocsátást.

Kevesen vannak az utasok

E derűlátó véleményekkel szemben az AFP idézi Germa Bel szakértőt, a barcelonai egyetem közgazdaságtan-professzorát, aki úgy véli, hogy Spanyolország "nagyon rossz döntést hozott", amikor erőforrásait a szuperexpressz-hálózat fejlesztésére összpontosította, és ezzel a válság kezdete óta egyenesen megtizedelte a többi beruházást. Bel szerint a gyorsvasút "nagyon-nagyon súlyos invesztíció, amelynek jövedelmezősége attól függ, hányan veszik igénybe". A professzor úgy látja, hogy a 47 millió lakosú Spanyolországban jóval kevesebb a potenciális utas az AVE számára, mint a francia vagy a japán hálózat esetében. Mint mondja, az erre a célra fordított összegeket jobban lehetett volna hasznosítani, ha az információs technológia vagy a vasúti áruszállítás fejlesztésére költik.

Mindenesetre tény, hogy az AVE-nak már évi 16 millió utasa van. Madrid és Barcelona között a vasút az utasok számának tekintetében már felveszi a versenyt a légi társaságokkal - hangsúlyozta Julio Hermida Gayubas, a vasúttársaság, a RENFE kommunikációs vezetője. A spanyol hálózat két folyosón fog kapcsolódni az európai szuperpályákhoz. Az első a mediterrán parton Montpellier felé vezet majd már 2012-ben, a másik az Atlanti-óceán felé Bordeaux-n keresztül - de az utóbbira leghamarabb 2020-ban kerülhet csak sor.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo