Választások: lehetne pontosabb is a prognózis

Az elmúlt években többször és látványosan tévedtek az előrejelzések a választási küzdelmekben, holott van olyan módszer, amely viszonylag egyszerűen sokkal pontosabb eredményre vezet a prognózisokban.

A Brexit-voksolás előtt szinte egész Európa meg volt győződve arról, hogy a maradók győzni fognak. Hatalmas pofon volt ez 2016-ban, de nem csak az Európai Uniónak, hanem a közvélemény-kutatóknak is, amelyek szinte kivétel nélkül a maradni szándékozókat hozták ki győztesként a népszavazás előtt. De az év még egy hatalmas kudarcot tartogatott: Donald Trump óriási meglepetésre több elektort szerzett ellenfelénél 2016 novemberében az amerikai elnökválasztásokon, holott a felmérések itt is Hillary Clinton toronymagas előnyét jósolták. Persze nem kell messzire menni, Magyarországon az elmúlt napokban is tanulságos példát láthattunk a közvélemény-kutatások tévedéseire. Persze egy önkormányzati választást nem lehet egy lapon említeni az amerikai elnökválasztással vagy a Brexit-referendummal, hiszen két ilyen fontosságú eseménynél a közhangulat helytelen megbecslése, a választói akarat félreismerése már komoly kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a 21 században megváltozott viszonyok között is jól működik-e az a rendszer, hogy valakit közvetlenül megkérdeznek preferenciájáról.

Kép: SXC

A berlini „Max Planck Intézet” és a londoni „School of Economics” közös kutatásában egy egyszerű módszerrel sokkal hatékonyabb előrejelzési modellt dolgoztak ki. A 2016-os amerikai és a 2017-es amerikai elnökválasztáson a kutatók ezer-ezer választásra jogosultat kérdeztek meg pártpreferenciájáról, majd ezek után egy másik kérdést tettek fel: kit támogatnak a közösségi oldalakon legközelebbi ismerőseik, családtagjaik, és ebből próbálták megjósolni a választási eredményeket.

Mire jó a hallgatózás a marketingben?
A social listening kiemelkedően hasznos eleme lehet a marketingfegyvertárnak. Segítségével nyomon követhetjük, hogyan fest és időben hogyan alakul vállalkozásunk általános megítélése, így hasznos támogatása lehet a hatékony reputációmenedzsmentnek.
Nem meglepő módon arra a megállapításra jutottak, hogy az ismerősök preferenciáinak feltérképezése segítségével, sokkal pontosabb előrejelzés készíthető és a hagyományos közvélemény-kutatások két nagy csapdája is kikerülhető. Az első, hogy választópolgárok nagy többsége nem szívesen ismeri be, ha olyan pártot vagy ideológiát támogat, amelyet érzése szerint a többség stigmatizál. Így lehet valaki a szívében Trump-párti, mégis Clinton-szavazónak mondja magát – amíg el nem jut a szavazófülke magányáig.

A másik gond, hogy a preferencia nem kőbe vésett: az adatfelvétel és a választás időpontja között könnyedén megváltozhat, akár egyetlen impulzus hatására, és ebben sokszor hatalmas szerepe van a közvetlen családi-ismerősi környezetnek. A közösségi kapcsolatok feltérképézesével mindez elkerülhető. Az, hogy a metódus mennyire sikeres, jól mutatja, hogy mind az amerikai, mind a francia elnökválasztás esetén sikerrel jósolták meg a végeredményt, míg a hivatalos közvélemény-kutatások, de még az exit pollok is rendre „mellélőttek”.

Nem a miénk a közösségi oldalas kapcsolatrendszerünk?
Pár éve egy brit bíróság LinkedIn kapcsolatainak átadására kötelezett egy munkavállalót – vagyis azok a döntés szerint a munkáltató tulajdonát képezik. De mi a helyzet itthon?

Véleményvezér

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo