"Nem lesz nettó befizető Magyarország amiatt, hogy Bulgária és Románia 2007-ben csatlakozik az Európai Unióhoz" - szögezte le az Európai Ügyek Hivatalának elnökhelyettese. Dr. Györkös Péter a Piac & Profit kérdésére válaszolt így a Miniszterelnöki Hivatal szervezte július 27-i háttérbeszélgetésen. Ehhez olyan valószerűtlen körülménynek kellene bekövetkeznie, hogy a két ország belépése előtt nem születne megállapodás a huszonötök pénzügyi perspektívájáról, hanem csak utána készülne el a költségvetés, s az akkori statisztikai adatok alapján folynának a számítások. Amúgy pedig még ilyen feltételek mellett sem válnánk nettó befizetőkké a két csatlakozó miatt. Az elnökhelyettes feltételezése szerint a brit elnökség végén, vagy nem sokkal azt követően megszületik a megállapodás a pénzügyi perspektíváról.
Jó tudni, hogy október 27-én és 28-án sor kerül az uniós állam- és kormányfők informális csúcstalálkozójára. Vagyis a briteknek sincs ellenére a pulóveres tanácskozás, s ilyen "laza" környezetben sok minden lendületet kaphat. London egyébként nem akarja, hogy november előtt a pénzügyi perspektíva ügyéről, azaz a 2007-2013 közötti uniós büdzséről érdemi tárgyalások és döntések szülessenek. Az Európai Ügyek Hivatalának elnökhelyettese azonban azt biztató jelnek ítéli, hogy a britek a pénzügyi perspektívát első számú megoldandó kérdésnek tekintik. Vagyis nem szabad messzemenő és elhamarkodott következtetéseket levonni abból, hogy hónapokig látszólag semmilyen érdemi nem történik a büdzsé ügyében. Egyrészt folynak kétoldalú tárgyalások, másrészt több rendeletet elő lehet készíteni a novemberi hivatalos kormányfői tárgyalásoktól függetlenül is.
Nem mellékes, hogy az úgynevezett reformdossziékkal változatlanul intenzíven foglalkoznak Brüsszelben a brit elnökség alatt is. A "lisszaboni reform" akcióterve például október 15-ig elkészül. Folynak az intenzív tárgyalások a belsőpiaci szolgáltatások irányelvéről is, októberben parlamenti napirendi téma lesz, már csak azért is, mert legalább ezer módosító indítvány szerepel az EU-s honatyák előtt. Amúgy a belső piaci szolgáltatások súlyára jellemző adat, hogy a GDP 70 százalékát ez a szektor állítja elő. Szintén a brit elnökség időszakában születhetnek fontos döntések a kémiai anyagokról, valamint a munkaidőt szabályozó irányelvekről. A mezőgazdasági reformok ismert módon kényes ügyek, elegendő a cukorpiaci átalakítási elképzelésekre gondolni. Magyarország július közepén is ismertette álláspontját, azt, hogy ehelyütt is akkor lehet a reformlépéseket megtenni, ha az alkalmazkodást segítő megoldásokat is kidolgozza, bevezeti az EU. A cukor után a bor, a gyümölcs, a zöldség piaci környezetének reformja esedékes. Az egyes részterületeknél fontosabb azonban, hogy Magyarország a mezőgazdaság komplex és radikális reformprogramját csak a 2013 utáni időszakban tartja reálisan elindíthatónak. Ha ezt nem sikerül elérnünk, akkor a koppenhágai megállapodás mezőgazdasági fejezetét újra meg kell nyitni - állapította meg Györkös Péter.
Aktualitás Brüsszelben az is, hogy 2006 közepéig a munkaerő szabad áramlásáról szóló döntéseket a 15-öknek felül kell vizsgálniuk. A szabályok szerint az első két esztendő elteltével ugyanis esedékesek az új döntések. Ugyancsak időszerű a schengeni csatlakozásról állást foglalni, hazánk most azt terjeszti elő a brüsszeli döntnököknek, hogy az úgynevezett második generációs schengeni információs rendszer 2007-es bevezetése előtti állapotunkról legkésőbb 2006-ban készüljön el a rólunk szóló értékelés.