Új generációs távoktatás

Akadnak már hazai példák az internetes távoktatásra, de hogy tömegesen lehessen ilyen úton felsőfokú képesítést szerezni, az még a – remélhetően nem olyan távoli – jövő kérdése. Gyakorlati példák bizonyítják: külföldi módszereket honosítás nélkül nem érdemes átvenni, meg kell találnunk a saját megoldásokat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Meglepően régen, a XIX. század közepén, 1856-ban alakult meg az első – nyelvtanításra szakosodott – távoktató iskola Berlinben. Itt és ekkor választották először külön az oktatást a vizsgáztatástól. A XX. században a tömegkommunikációs eszközök elterjedése tette lehetővé, hogy 1927-től a BBC oktatási műsorokat sugározzon, 1939-ben a telefon, majd a nyolcvanas–kilencvenes években a számítógépek megjelenése jelentette a megújhodást. Az azóta is folytatódó technikai fejlődés biztos alapot ad a nálunk is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő távoktatás számára.

Közös nyelv: angol és informatika

A levelező képzéstől a távoktatás leginkább a kibővített segédanyagokban különbözik. A távhallgatók nem csupán jegyzeteket kapnak, hanem különböző adathordozókon számos, az otthoni felkészülést támogató segédanyagot is. Az oktató és a hallgató kapcsolata is más: van telefonos konzultáció, e-mailen megküldött házi feladat, előadásanyagok videokazettán. Az elektronikus oktatás (e-learning) pedig ezeket a különböző médiumokat integrálja, rendszerezi, és egyben összefoglalja az internet segítségével.

A világon 1999-ben több mint 70 millió ember vett részt internetalapú oktatásban, és 2004-ben az e-learning piac várható nagysága csak Európában 4 milliárd euró lesz. A nemzetközi táv- és e-oktatás legfejlettebb alkalmazásai az Egyesült Államokban lelhetők fel, a sorban Kanada, Ausztrália, Japán, illetve egyes EU-tagállamok követik a tengerentúli nagyhatalmat.

A technikai fejlettségen kívül az internetet használó népesség aránya és az angolul beszélők száma – hiszen a nemzetközi oktatásban ezt a nyelvet használják – is jelentősen meghatározza az új generációs oktatás sikerét egy-egy országban. Európában az e-oktatási rendszerek adaptálásában az Egyesült Királyság, Svédország és Hollandia vezeti a mezőnyt, ahol nagyrészt angol nyelvű, fordítás nélküli tananyagokat használnak.
Magyarországon a távoktatási képzések 95 százaléka még mindig a papíralapú megoldásokon nyugszik; ez az arány az Egyesült Államokban 40-50, Nyugat-Európában 60-65 százalék.

Itthoni ellentmondások

Az elektronikus oktatás alapja egy olyan társadalom, amelynek tagjai informatikailag jól képzettek, és eszközökkel megfelelően ellátottak. A 2001. évi adatok szerint Magyarországon a lakosság 10 százaléka sem sorolható ebbe a kategóriába, s tavaly a tíz fő feletti vállalatoknak is mindössze 63 százaléka rendelkezett internet-hozzáféréssel. Egy 2001 végi felmérésből kiderül, hogy a munkahelyeken az internethasználattal eltöltött idő a megkérdezettek 66 százaléka esetében kevesebb, mint heti 10 óra, 21 százaléknál 11–20 óra, 13 százalékuk tölt hetente több mint 21 órát a világhálón.

A legújabb felmérések szerint már a hazai felsőoktatási intézmények mindegyike rendelkezik internetkapcsolattal, ennek minőségét és sebességét tekintve azonban jelentős eltérés van egyetem és egyetem között. A felsőoktatási intézmények tavaly hozzávetőleg 1,6 milliárd forintot ruháztak be informatikai eszközökbe és szolgáltatások vásárlásába.

A szép számok ellenére azonban még mindig vannak olyan hazai oktatási intézmények – például a Budapesti Műszaki Főiskola (!) egyes karai –, ahol, kiforrt informatikai rendszer híján, még mindig papíron kell beadni a hallgatók vizsgajelentkezéseit, s nem dicsekedhetnek a weblapok tekintetében sem; igaz, hogy minden főiskolának, egyetemnek van honlapja, ám minőségük igencsak változó.

Hazai kezdetek

Magyarországon az 1970-es évekre tehető a távoktatás kísérleti szakasza, konkrét elképzelések azonban csak 1990 után születtek. A felsőfokú intézmények közül az elsők között hirdetett távoktatási programot az erre alapozott Gábor Dénes Főiskola a kilencvenes évek közepén. Azóta szinte minden felsőoktatási intézmény kínál kidolgozott távtanulási programot hallgatóinak.

A hazai e-oktatás alapkövét tavaly december elején tette le a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem: az Antenna Hungária Rt.-vel szerződve közös e-oktatási programba vágta fejszét a két intézmény. A megállapodás arról szól, hogy a jövőben az Antenna Hungária biztosítja a virtuális tantermek létrehozásának technikai feltételeit, ezáltal is maximális támogatást nyújtva az e-oktatás itthoni térnyerésének.
Jelenleg a távoktatási kurzusokat szervező intézmények 90 százaléka állami tulajdonú, de a tendenciákat figyelembe véve, a külföldi érdekeltségű cégek megjelenésével idővel majd a magántőke is egyre nagyobb szerephez jut az ágazatban. Kezdetben több külföldi érdekeltségű cég is megpróbált a helyi sajátosságok figyelembevétele nélkül külföldi mintákat átvenni, ám próbálkozásaik csekély sikerrel jártak.
Ma a legtöbb működő hazai távoktatási program informatikával kapcsolatos. Ilyen például az itthoni, nemzetközileg elismert kurzusok közül talán legnépszerűbb ECDL (European Computer Driving Licence), amely számítógép-kezelőket és szoftver-üzemeltetőket képez, akik államilag elismert diplomát kapnak; a szak népszerűségét a nyolcszoros túljelentkezés is mutatja. A számítástechnika mellett menedzser-, közgazdasági, jogi, kereskedelmi ismeretek elsajátítására is van már lehetőség.

A legnagyobb hazai távoktatási vállalkozás az 1993-ban alakult EDE-Hungary, az oslói székhelyű NKS Távoktatási Intézet magyarországi leányvállalata. A közel nyolcvanéves múltra visszatekintő, Európa-szerte elismert norvég intézmény kínálatában a hobbikurzusoktól kezdve a vezetőképzésig szinte minden megtalálható. Számos kisebb e-oktatási rendszert kidolgozó és fenntartó cég is kínál saját oktatási programot: ilyen az Atlanta Oktatási Kft., a ComPax Kft., az InterSoft-Hungary Kft., az Intermundia Magyarország Bt., a SZIF Universitas Kft., a Talentum Kft.

Tudás a neten

A hazai internetes portálok is kezdik felismerni az elektronikus oktatás előnyeit. A www.stop.hu az első olyan magyarországi portál, amely e-learning rovatot tart fenn, amit a Harmónia Humán Tréning Kft. munkatársai szerkesztenek. Mint mondják, a gazdasági élet különböző területein dolgozó vezetőknek, szakembereknek segítenének a távoktatással, szemléletformáló és készségfejlesztő módszerek, technikák átadásával. Külön e-learningre szakosodott weboldalak is találhatók már a magyar internetpiacon; ilyen a www.e-suli.hu, amely elsősorban számítástechnikai témájú e-tanfolyamokat biztosít az ez iránt érdeklődőknek.

Mint ahogyan azt a honlap szerkesztői is megfogalmazták: az e-learning első számú és legfontosabb előnye a képességektől, időtől és távolságoktól független, testreszabott tanterv. Minden e-hallgató saját időbeosztásának megfelelően vehet részt a virtuális képzéseken, az egyetlen kritérium csupán a leadott anyag meghatározott időre való elsajátítása. A kurzusokon minden hallgató otthon, munkahelyén vagy akár egy internetkávézóban is részt vehet, megszűnik a tér-idő problémája. Minden tanóra anyaga letölthető, később újra tanulmányozható, mindehhez csupán egy felhasználónévre és egy jelszóra van szüksége a hallgatóknak. Se leckekönyv, se személyi, se diákigazolvány.

Az sem utolsó szempont, hogy az elektronikus tananyagok a világ bármely pontjáról elérhetők, a könyv- és egyéb költségek gyakorlatilag eltűnnek, de legalábbis csökkennek, egységes tananyag és egységes számonkérés áll az e-hallgatók rendelkezésére.

Háttérbe szoruló értékek

A társadalom fejlődése az információs társadalom irányába mára megnyitotta a lehetőséget, hogy a távoktatás a közelebbi jövőben tömegméretűvé váljék. A technika fejlődésével – és a távoktatás ebből fakadó generációváltásával – egyre többen tehetnek szert ily módon közép- és felsőfokú képzettségre is, mivel a képzési, továbbtanulási lehetőségek jelentősen kiszélesednek.

A távoktatással azonban háttérbe szorulnak a kommunikáció nonverbális elemei, a személyesség, hiszen az internettel az emberek közötti kapcsolattartás egy másik dimenziójába tartunk. Sokak szerint társadalmi szempontból számos veszélyt magában rejtő folyamatról van szó, amely még inkább kiszolgáltatja az embereket a rohanó világ által diktált, egyre nagyobb tempónak, egyre szűkülő időnek.

A távoktatásnak ezenkívül van egy sajátos, jelentős problémája: az oktatás színvonalának az ellenőrzése. A hazai távoktatási képzések még az országon belül sem egységes színvonalúak, a minőségbiztosítás, minőség-ellenőrzés sem megoldott, és erre vonatkozóan egyelőre nincs semmilyen állami vagy szakmai szabályozás. Pedig átfogó megoldás nélkül elképzelhetetlen nemzetközileg elismert távoktatási rendszer létrehozása, holott – távhallgatók ezreinek jelentkezése bizonyítja – igenis szükség lenne rá.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo