Hazánk fővárosa is felkerült a legzsúfoltabb közlekedésű városok listájára. A budapesti sofőrök átlagosan 22% nem kívánt extra utazási idővel számolhatnak a nap bármely időpontjában, míg 44%-al az esti csúcsforgalomban, egy jól járható, akadálymentes időszakhoz viszonyítva, mely éves szinten összesen 96 óra extra utazási órát jelent. A magas óraszám ellenére mégsem Budapest a legzsúfoltabb város Kelet-Közép Európában: Szlovákiában (Pozsony 24%), Csehországban (Prága 27% és Bruno 27%) és Ausztriában (Bécs 28%) még több időt töltenek el az ott élők dugózással – derül ki a TomTom 2016-os Traffic Index kutatásából.
A forgalom a reggeli órákban 08:00 – 09:00 óra körül éri el a csúcspontját. A felmérés alapján 12-15%-kal sűrűbb forgalommal kell számolni hétfőn, mint a pénteki napokon. A hétfő reggeli csúcsforgalomban 45% a város Traffic Indexe. A forgalmi index a szerdai és csütörtöki napon 17:00 és 18:00 között akár a 48% - 49%-t is elérheti.
Tóth Tamás, a TomTom Field Account Manager a következőket tanácsolja: “Rendkívül fontos, hogy mielőtt útnak indulunk, tervezzük meg előre az utazási időnket, melyet nemcsak személyes navigációs céleszközökön (PND) hanem számítógépen, tableten vagy telefonos applikáción is megtehetünk.
Világszinten nő a közlekedési dugók száma
A TomTom felméréséből kiderül, hogy a forgalmi dugók, tömörülések által kiváltott fennakadások 2008 óta globális méretekben 13%-kal nőttek. Érdekes módon kiemelkedően nagy eltérések vannak az egyes földrészek forgalmi státuszai között. Amíg az elmúlt években Észak-Amerika közlekedési zsúfoltsága 17%-kal nőtt, addig Európában mindössze 2%-os ez az emelkedés. A gazdasági tendáciák tekintetében levonható következtetésként Észak-Amerika financiális fejlődése, és bizony, látható benne az Európát sújtó gazdasági válság. Az elemzők szerint az európai eredményeket nagyban befolyásolták a Dél-Európai országok, melyek közül például Olaszországban (-7%) és Spanyolországban (-13%) az elmúlt nyolc évben jelentős visszaesés történt a forgalmi dugók területén.
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok világszerte 2015-ben (teljes napi torlódás - extra utazási idő - 800.000 főt meghaladó népességű városokban)
1 | Mexico Város | 59% | 6 | Bukarest | 43% |
2 | Bangkok | 57% | 7 | Salvador | 43% |
3 | Isztambul | 50% | 8 | Recife | 43% |
4 | Rio De Janeiro | 47% | 9 | Csengtu | 41% |
5 | Moszkva | 44% | 10 | Los Angeles | 41% |
1 | Moszkva | 44% | 6 | London | 38% |
2 | Bukarest | 43% | 7 | Marseille | 38% |
3 | Szentpétervár | 40% | 8 | Manchester | 37% |
4 | Varsó | 38% | 9 | Athén | 36% |
5 | Róma | 38% | 10 | Párizs | 36% |
1 | Mexico Város | 59% | 6 | Seattle | 31% |
2 | Los Angeles | 41% | 7 | San Jose | 30% |
3 | San Francisco | 36% | 8 | Honolulu | 29% |
4 | Vancouver | 34% | 9 | Toronto | 28% |
5 | New York | 33% | 10 | Miami | 28% |