Torzítások és rejtőzési attitűdök az on-line kommunikációs folyamatban

 

A probléma felvetés háttere:

Az infokommunikációs technológiák fejlődése és terjedése újjászervezi a meglévő társadalmi kapcsolati hálózatokat, új kommunikációs sémákat alakítva ki az egymással való kapcsolattartás keretein belül. A technikai lehetőségek fejlődésének az emberi kommunikációra gyakorolt hatásai közül az egyik legfontosabb a személytelen, anonim kapcsolattartás lehetőségeinek megsokszorozódása, ami egészen új típusú kommunikációs stratégiák kidolgozásához vezetett az Internet fogyasztói és szolgáltatói oldalán egyaránt.

Vizsgálat:

Az Interneten keresztüli torzítások és rejtőzési attitűdök leginkább a bizalom és a hazugság fogalmakkal ragadhatók meg. Az internetes bizalom és hazugság témaköre izgalmas és fontos kérdés mindazok számára, akik valamilyen kapcsolatban vannak – akár szolgáltatóként, akár kutatóként, akár felhasználóként – az internet világával.
A témával kapcsolatban két kutatást végeztünk. Mindkét kutatás a bizalom/hazugság témakört járta körül, de eltérő módszerekkel, így eredményeik kiegészítik, megerősítik egymást. Az egyik vizsgálat személyes megkeresésen alapuló interjú, ahol a megkérdezettek köre 1021 fős, a fontosabb demográfiai mutatók szerint a 14 éven felüli magyarországi népességre reprezentatív minta. A másik vizsgálat fókuszcsoportos módszert alkalmazott. Itt a résztvevők kiválasztásánál szerepet játszottak az internet használattal kapcsolatos szempontok is.
A fókuszcsoportos kutatás azokat a kérdéseket igyekezett körüljárni, hogy mennyire bíznak a felhasználók az internet hitelességében, megbízhatóságában, milyen motívumok állnak az internetes hazugságok hátterében, milyen az internetes hazugságok erkölcsi megítélése.

Az omnibusz kutatás eredményei

A kutatás mintája – ahogy a bevezetőben említettük – a magyarországi 14 év fölötti lakosságot reprezentálja, így a válaszadók a témánkkal kapcsolatos ismeretek, beállítódások legkülönfélébb fajtáit képviselik.

Általánosságban az internettel kapcsolatos bizalom kérdése az internet, mint kommunikációs csatorna megítélésével illusztrálható.
Vajon az Internet, mint új médium, a maga személytelenségével és kontrollálhatatlanságával képes-e érvényes és valós adatokat szolgáltatni a minket körülvevő valóságról? Akarnak-e az emberek érdekes, illetve kevésbé érdekes kérdésekre komolyan és őszintén válaszolni? A vizsgálat folyamán ezen kérdésekre kerestünk választ.

Arra a kérdésre, hogy bízik-e a számítógépen keresztüli, interneten történő kommunikáció és ügyintézés hitelességében, a válaszolók egyharmada válaszolt igennel (34% igen, 66% nem). Mivel a 14 éven felüli népességben 18% az internet-hozzáféréssel rendelkezők aránya, az igennel válaszoló 34% inkább a meglévő bizalom irányába mutat, természetesen nem figyelmen kívül hagyva az abszolút számokban mutatkozó egyharmados kisebbséget.
Kíváncsiak voltunk arra, hogy a válaszoló hajlandó lenne-e a jövőben a fejlett információtechnológiai eszközöket használni, és akár számítógép segítségével, interneten keresztül intézni hivatalos és pénzügyeit, vásárlásait, szolgáltatások igénybevételét. A diagramon az igen válaszok láthatók a különböző területekre vetítve:



Látható, hogy a nagyobb vásárlással szembeni fenntartások a többi területre nem jellemzőek. Figyelemre méltó, hogy a polgárok egynegyede hivatalos ügyeik intézésében már szívesen látná a gyors és egyszerű e-ügyintézést.

A következő diagram révén egy kis kitekintést teszünk a hitelesség/hiteltelenség megítélésében a média világára (a válaszoló egy kategóriához csak egy médiumot rendelhetett, de egy médiumra több kategóriát is megjelölhetett):



Az előbbi adatokból az internetre vonatkozóan az emelhető ki, hogy akik említették az internetet az öt pozitív, illetve a hat negatív kategória valamelyikében, azok közül az internetet pozitívan megítélők kétszer annyian vannak, mint a negatívan vélekedők. A diagram a pozitívan, illetve negatívan vélekedők arányát mutatja az internetet egyáltalán említők százalékában:



Megkértük a válaszolókat, hogy osztályozzák az internetet az alapján, hogy a hiteles, illetve a hiteltelen jelző mennyire illik rá. Az 1-es az egyáltalán nem jellemző, az 5-ös a maximálisan jellemző. Mivel a kérdést minden a mintában szereplő válaszolónak föltettük, így viszonylag magas a nem válaszolók aránya, ami ennél a kérdésnél főként ismeret- vagy véleményhiányból adódik.
A megbízhatóságra kapott osztályzatok megoszlását a következő diagram mutatja:



A hiteltelenség osztályzatainak megoszlása a következő:



Látható, hogy ha nem is túl nagy fölénnyel, de a megbízhatóságot az internetre jellemzőnek tartók többen vannak, mint akik nem tartják megbízhatónak ezt az eszközt. Érdemes az 1-es és 2-es kategóriát, valamint 4-es és 5-ös kategóriát együtt szemlélni. Így az mondható el, hogy 29% tartja jellemző fogalomnak a megbízhatóságot az internet tekintetében és csak 18% nem tartja jellemzőnek. A hiteltelenség oldaláról nézve a kérdést hasonló eredményre jutunk: 34% nem tartja jellemzőnek az internetre a hiteltelenség fogalmát és csupán 13% vélekedik ellenkezőképpen.

A vizsgálat másik fontos területe a bizalom/bizalmatlanság kérdésnek az internetet használók saját viselkedésének a megítélése.
Az interneten barangolva sok helyen kérnek személyes adatokat a látogatótól. Kíváncsiak voltunk arra, hogy a kérdezett milyen esetekben szokta a teljes igazságot eltitkolni, vagy kifejezetten valótlant állítani. A válaszoló 1-4-ig osztályzott aszerint, hogy mennyire jellemző, hogy egy adott kérdésben nem mondja meg saját adatait:



Látható, hogy a válaszolók többsége itt is a bizalom, az őszinteség irányába szavaz, bár a diagram témái olyanok, hogy ezeken a területeken a használónak érdeke az együttműködés.

Véleményvezér

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt

Nem omlik össze az ukrán hadsereg Trump szakítása miatt 

Marad az ukrán ellenállás.
Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország

Nemsokára újra szomszédunk lehet Oroszország 

Ukrajna eltűnhet a térképről.
Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja

Döbbenet, hatalmasat ugrott a piaci szolgáltatások inflációja 

Több éves drágulásrekord.
Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára

Öt év alatt megduplázódott a kiszállított ételek ára 

Tetten érhető drágulás.
Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa

Hadházy Ákos szerint 120 milliós piros Ferrarival gazdagodott Orbán Viktor unokájának üzlettársa 

A gazdagodási vágy Orbán Viktor köreiben mit se csökken.
Zuhannak a Trump részvények

Zuhannak a Trump részvények 

A mese lassan véget ér.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo