A vámosok nagy és bölcs fogása, "letartóztatták" a Naplemente című Munkácsy-festményt, amennyiben tényleg az az alkotás érkezett postai úton az Egyesült Államokból hazánkba. A legfrissebb - de még nem publikus - hírek szerint a küldőt és a címzettet is azonosították, ismerik a hatóságok.
Kételkedő műgyűjtő
A "postai" előzmény az, hogy a 66x99 centiméteres, keret nélküli festményt egy Mesterházi nevű, ismeretlen festő alkotásaként tüntették fel, meglehetősen magas értékre, 1500 dollárra biztosították. Ráadásul a kép bal alsó sarkában Munkácsy szignó állt, így szakértőt hívtak, aki előzetesen megerősítette, hogy a kép vélhetően eredeti.Időközben ismertté vált Pákh Imrének, az Amerikában élő Munkácsy-gyűjtőnek az információja is a Naplementéről, azaz fél éve egy amerikai műkereskedő bocsátott Pákh Imre rendelkezésére fotókat, de azok kételyeket ébresztettek a Munkácsy-képekhez igencsak értő üzletemberben.
A tetten érés, azaz a küldemény megállítása valóban a vámosok hozzáértését dicséri. És talán azt a kezdeményezést is, amely körülbelül két évvel ezelőtt éppen azt a célt szolgálta, hogy megfékezzék a műkincsekkel való visszaélést Magyarországon. Akkor szervezni kezdtek egy "adatbankot" is, olyat, amilyet az állam, a hatóságok ingyen használhat, s azt tervezték, hogy az információkért havi ellenszolgáltatást fizetnek majd az aukciós házak, a zálogházak, azon vállalkozások, amelyek kereskednek a műkincsekkel.
Adatbank születőben?
Arra törekedtek az "adattár" szervezői, hogy a világszerte mind "hatékonyabb" műkincslopás, illetve illegális eladás és vásárlás megfékezése érdekében teret kínáljanak a nálunk is tevékenykedni kész Swift Find Limited nevű, brit bejegyzésű vállalkozásnak. Ez a cég elégséges informatikai, adatkezelési és természetesen műértői háttérrel rendelkezik ahhoz, hogy a már elrabolt alkotásokat, ékszereket, műtárgyakat nyilvántartásba vegyék és az adatok alapján próbálják megtalálni az eltűnt értékeket. A Swift Find adattára, információs irodája már akkor nyilvántartásba veszi a produktumokat, amikor azok az alkotótól, kereskedőtől a vevőhöz kerülnek. Pontosabban arra van lehetősége a műtárgy tulajdonosának, hogy meglévő és új értékeinek portfolióját megfelelő anonimitás mellett is számon tartassa, eltűnés esetén kerestesse.
Még 2005-ben a kulturális tárca fel is karolta a New Scotland Yard szakértőit is foglalkoztató brit céggel való együttműködést, s már akkor szervezetté tették, összehangolták biztosítási szakemberek, rendőrök, vámosok, műgyűjtők, muzeológusok tevékenységét. A célirányos "adatbankot" is azért szorgalmazta a tárca, mert nyilvánvaló volt, hogy értékes műtárgyakat úgy kerestetnek tulajdonosaik, hogy nem tudnak pontos és elégséges információt adni az ellopott alkotásról.
Hatalmas piac
A New Scotland Yard akkori adatai szerint a műkincs-kereskedelem egy éves forgalma meghaladta a 24 milliárd eurót, Európában 28 ezren foglalkoznak értékesítéssel, 72 ezer ember áll közvetlenül kapcsolatban a szakterület üzleti szférájával, további 60 ezren pedig kiszolgálják ezt a piacot. Jellemző, hogy a lopott műkincsek értékesítésének bevételéből rendszerint más illegális tevékenységeket finanszíroznak a bűnözők.
A magyarországi jelenlétet is hasznosnak tartó Swift Find-ot Európában fő partnernek a biztosító társaságok tekintik. A vállalatnál az érték- és vagyontárgyak, műtárgyak nyilvántartása online szolgáltatással egészül ki, a változásokat azonnal megtudják a rendszer használói, például a hatóságok. A képfelismerő szoftver pedig olyan analízist tesz lehetővé, amellyel igen jó hatékonysággal lehet leleplezni a lopott értéktárgyakat, ha értékesíteni, határokon átvinni akarják azokat.