Több ember olvas újságot, mint ahány Big Mac-et eszik

A globális pénzügyi válság ellenére is 1,3 százalékkal nőtt az újságok példányszáma a világon, jelentette be a Lapkiadók Világszövetségének (World Association of Newspapers - WAN) elnöke egy beszédében, rácáfolva ezzel az újságok küszöbön álló haláláról szóló „félrevezető" jelentésekre.

 

O’Reilly a következőket emelte ki:
- A világon naponta 1,9 milliárd ember olvas fizetős napilapot.
- Az újságok 40 százalékkal több felnőtthez jutnak el, mint a világháló.
- Több olyan felnőtt van, aki minden nap olvas újságot, mint ahány évente eszik egy Big Mac szendvicset.

„A tény nemes egyszerűséggel az, hogy globális viszonylatban a nyomtatott sajtó olvasótábora tovább növekszik", mondta Gavin O'Reilly, a WAN elnöke és az Independent News and Media vezérigazgatója. „Erre persze mondhatják, hogy ez a növekedés a fejlődő piacokon jelenik meg és így elfedi a fejlett piacokon tapasztalható folyamatos visszaesést. És ez részben igaz is, de ennél bonyolultabb a történet, mert a lapkiadók ezeken a piacokon a digitális technológiák adta lehetőségekkel is élnek az olvasótáboruk növelése érdekében," mondta a spanyolországi Barcelonában megrendezésre kerülő WAN Power of Print Conference nyitóbeszédében.

„Úgy tűnik, hogy az újságok elmúlásának jövendölése egy új sportággá kezd válni," fogalmazott O'Reilly. „Az, hogy az ágazatunk megválaszolatlanul hagyta ezeket a világvége-hangulatú jelentéseket, számomra a lapkiadás történetének legsúlyosabb szándékos öncsonkításának esete. Mindez tovább folytatódik, amikor a riporterek elfelejtenek túllépni saját retorikájukon és egyszerűen csak csatlakoznak a kórushoz, hogy a jövő az online, online, online és minden más lehetőség szinte kizárt. Ez pedig hiba. Ez egy igen bonyolult dolognak a túlzott mértékű leegyszerűsítése."

Nincs nagyobb baj, mint a többi ágazatban

„Igaz ugyan, hogy vannak olyan régiók, ahol a példányszám nem növekszik éppen ugrásszerűen, de az újságokkal, mint globális tömegkommunikációs eszközzel továbbra is számolni kell, mert globális szinten a Föld népességének átlagosan több mint egyharmadához eljut." hangsúlyozta. „Ha tehát egy hanyatló iparág vagyunk, akkor igen furcsa a hanyatlás definíciója. Olyan iparág vagyunk, mely hihetetlen embertömegekhez jut el és hatalmas bevételeket termel."

És bár a pénzügyi válság igen komoly hatással volt az újságok bevételeire nézve, a hatás mégsem rosszabb, mint az egyéb ágazatok tekintetében. „Ezzel természetesen nem a probléma komolyságát kívánom elbagatellizálni, mert az bizony igen komoly, de tény, hogy a többi médium is ugyanúgy szenved, akárcsak az összes többi ágazat." mondta.

A jövő hónap folyamán megjelenő World Press Trends (A világsajtó trendjei) c. jelentés adatai szerint:

- Az újságok példányszáma 2008-ban 1,3 százalékkal nőtt és elérte a majdnem 540 milliós napi eladási értéket, mely ötéves viszonylatban  + 8,8 %-ot jelent. Az ingyenes lapokkal együtt a példányszám 1,62 %-kal nőtt 2008-ban és 13 %-kal az elmúlt öt év során. Az ingyenes újságok melegágya Európa, itt 2008-ban a napilapok 23 %-a ingyenes volt.

- Az elmúlt évben az újságok példányszáma 6,9 százalékkal nőtt Afrikában, 1,8 százalékkal Dél-Amerikában és 2,9 százalékkal Ázsiában. Ezzel szemben 3,7 százalékkal csökkent Észak-Amerikában, 2,5 százalékkal Ausztráliában és Óceániában, és 1,8 százalékkal Európában. Mindemellett több fejlett piacon is, ahol csökken a példányszám, az újságok továbbra is nagyon sok emberhez eljutnak - számos európai országban csak a fizetős lapok is a felnőtt lakosság több mint 70 százalékához jutnak el. Japánban ez az arány 91 %, míg Észak-Amerikában 62 %.

-  A lapok példányszáma pedig nem csupán Kína és India feltörekvő piacain növekszik; 2008-ban az országok 38 százalékában nőtt a példányszám, míg ötéves viszonylatban ez az országok 58 százalékára igaz.

- A 2008-as évben ugyan 5 százalékkal csökkentek az újságok hirdetési bevételei, a nyomtatott sajtó azonban továbbra is 37 %-ban részesedik a világ hirdetési bevételeiből.

- A digitális technikai robbanásnak ugyan az egész világon érezni lehet a hatását, mégis merőben eltérőek ezek a hatások. A leginkább az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok érintettek; az Egyesült Államok Európa digitális bevételeinek 38 százalékáért felel. És egész Európához hasonlítva az Egyesült Államok uralja a globális piac 62 százalékát.

- Az Egyesült Államokban az újságok összesített nyomtatott és online olvasóinak száma 8 százalékkal nőtt. Az online újságolvasók ötvenkét százaléka ugyanannyi időt tölt az újságolvasással, mint korábban a nyomtatott verzióval, 35 százalékuk pedig több időt tölt a tartalmakkal és az online újságolvasók 81 százaléka úgy nyilatkozott, hogy ugyanazon a héten nyomtatott újságot is olvasott.

A WAN-ról
Az újságipar nemzetközi szervezete a sajtószabadságot és az újságok szakmai és gazdasági érdekeit védi és támogatja világszerte. A szövetség 18.000 újságot képvisel; tagjai között van 77 nemzeti újságszövetség, lapkiadók és egyes újságok vezető munkatársai a világ 122 országából, 12 hírügynökség valamint 11 regionális és globális sajtócsoport. Székhelye Párizs.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo