Tavaly 523,5 milliárdot költöttünk gyógyszerekre

A 2007-es év csökkenése után 2008-ban ismét többet költött a lakosság gyógyszerekre, bár a korábban feltételezettekhez képest alacsonyabb mértékben. A 2008-as gyógyszerpiaci trendeket a WEBBeteg.hu egészségportál megbízásából a Szinapszis Kft. elemezte.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavalyi évben Magyarországon 523,5 milliárd forintot költöttünk gyógyszerekre, mely az előző évihez képest 6,55 százalékos növekedést jelent. A KSH által közzétett 6,1 százalékos éves inflációt figyelembe véve ez reálértéken minimális mértékű, 0,45 százalékos növekedésnek felel meg. Mindez több mint 318 millió 391 ezer doboz gyógyszer ára volt. A közzétett adatok szerint egy átlagos magyar évi 31,7 doboz gyógyszert fogyaszt, ami - a lakosságnak és az egészségbiztosításnak összességében - fejenként mintegy 52 ezer forintba került. Megfordult tehát a 2007-es csökkenő trend, ami a két évvel ezelőtt életbe lépett gyógyszer-gazdaságossági törvény nyomán bontakozott ki. Akkor ugyanis névértéken számítva is több mint 4 százalékos szűkülést volt kénytelen elkönyvelni a piac.

Az eladott dobozszám a 2007-es adatoknál 2,69 százalékkal lett magasabb. Mivel a gyógyszerköltés névértéken ezt meghaladó mértékben nőtt (6,55%), az adatok a gyógyszerek dobozonkénti átlagos árának névértéken történő emelkedésére utalnak, ugyanakkor reálértéken számolva már a gyógyszerek árának csökkenését mutatják.

A recept nélkül kapható gyógyszerek húzták fel a piacot

Az adatokat vényköteles és recept nélküli gyógyszerek szerinti bontásban vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy az utóbbi gyógyszercsoportban az eladott dobozszám átlag fölötti mértékben, 5,52 százalékkal növekedett 2008-ban, míg a vényköteles készítmények körében mindössze 1,22 százalékkal bővült a piac (az előző évi 9 százalékos visszaesés után). A gyógyszerekre fordított összeget vizsgálva ennél is nagyobb különbség tapasztalható a két gyógyszercsoport között. Míg a nem vényköteles, szabadon reklámozható készítményekre összességében 13,72 százalékkal költöttünk többet 2008-ban, mint az azt megelőző évben, a receptköteles gyógyszerekre fordított összeg mindössze 3,09 százalékkal nőtt (azaz reálértéken mintegy 3 százalékkal csökkent). Valamivel átlag fölötti mértékben (9-11%) növekedett a speciális - járóbeteg-ellátásban, szakorvos ellenőrzése mellett illetve a csak egészségügyi intézmények számára kiadható - gyógyszercsoportok forgalma.

Habár arányaiban kevesebbet fordított az ország vényköteles gyógyszerekre 2008-ban, továbbra is ez a termékkör teszi ki az egészségügyi kiadások csaknem 64 százalékát - igaz, a támogatás miatt ez az összeg csak részben jelentkezik közvetlenül a lakosságnál. A recept nélkül forgalmazható készítmények közül (amelyek összességében már a forgalom több mint 26 százalékát teszik ki) legnagyobb mértékben a láz-és fájdalomcsillapítók, valamint a megfázásos tünetek megelőzésére és kezelésére szolgáló termékek fogytak. Népszerűek még az emésztést elősegítő és gyomorpanaszok kezelésére szolgáló készítmények is. Átlag fölötti mértékben tudták növelni eladásaikat a patikán kívül (drogériákban, benzinkutaknál) is árusítható gyógyszerek forgalmazói.

Ötéves távlatban
2003-hoz képest az eladott dobozszám 3,4 százalékkal csökkent (329,6 millióról 318,4 millióra), míg a gyógyszerekre fordított összeg névértéken 43,6 százalékkal nőtt (364,7 milliárd forintról 523,5 milliárdra). A két nagy gyógyszercsoportot vizsgálva az elmúlt öt év egyértelműen a nem vényköteles, reklámozható készítmények piacának a térnyeréséről szólt. Míg öt év alatt névértéken 26,3 százalékkal növekedett a vényköteles termékekre fordított kiadás, a nem vényköteles készítményeknél az emelkedés 46,3 százalék.

2008 legsikeresebb gyógyszergyára a Sanofi-Aventis volt, amely a piac mintegy 10 százalékát mondhatta magáénak, és 10,8 százalékkal tudta növelni forgalmát. A Richter Gedeon és az Egis áll a lista második illetve harmadik helyén, ám 2008-ban csekély mértékű forgalomcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo