Színházak a nemzeti centrifugában

Nem minden előzmény nélküli hazánkban a színházak feletti állami kontroll kiterjesztésének a vágya, a művészi szabadság megnyirbálására való törekvés a költségvetésen vagy a vezetők kinevezésén keresztül. A rendszerváltás után többször voltak kísérletek.

A cikk a Piac & Profit magazin február-márciusi számában jelent meg. 

A magazin az Inmedio és Relay újságárusoknál kapható, de digitális formában is hozzájuthat. Előfizethet egy évre, de akár egy számot is megvehet. Megrendelését itt adhatja le>>>

Nagy felháborodás kísérte tavaly decemberben a kormány törvényjavaslatát, mely előirányozta a Nemzeti Kulturális Alap és a független színházak támogatásának megszűnését, plusz miniszteri konzultációhoz szándékozott kötni az önkormányzati fenntartású színházak igazgatóinak kinevezését.

A kormány által meghirdetett kultúrharc a tavalyi őszi önkormányzati választások eredményével elszabadult. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes december 3-án nyújtotta be azt az alapvetően centralizáló törvényjavaslatot, mely alaposan felforgatja a színházak életét is. Az egyik legnagyobb tiltakozást kiváltó rész, hogy az állam a támogatásért cserébe nagyobb beleszólást akar a színházak életébe. Ez az összes fővárosi színházat érinti. A színházak tiltakoztak szóban és írásban, valamint több ezer ember tüntetett a Madách téren 2019. december 8-án a törvénymódosítás ellen. Bár a tiltakozások nyomán módosítottak a javaslaton, másnap a várakozásoknak megfelelően a fideszes képviselők megszavazták a kultúrtörvényként elhíresült rendeletet. A parlamenti szavazás alatt egyes ellenzéki képviselők fekete színházi maszkot emeltek az arcuk elé. Szerencsére a negyedszázada működő NKA-modellt nem szüntették meg.

Ajándék a függetleneknek

Szilveszter előtt egy a hatályos törvénynek ellentmondó végrehajtási rendeletet adott ki a kormány a független színházak működésével kapcsolatban. Az állami támogatásokról szóló részben itt már csak az szerepelt, hogy projektmegvalósításra lehet pályázni, az nem, hogy működési támogatásra is. De ha a független színházak nem kapnak pénzt működésre, hogyan valósítanának meg bármiféle szakmai programot? Persze mindez azt is jelentheti, hogy lesz pályázat, csak kuratóriumot nem állítanak. Jelen formájában a törvény és a rendelet tehát ellentmond egymásnak, zavaros, így számos visszaélésre adhat lehetőséget.

Karácsony Gergely főpolgármester egy interjúban úgy nyilatkozott: Budapest szívesen működne önállóan, ha az itt megtermelt adó 98 százalékát nem venné el az állam. És ami visszacsorog, az is úgy csorog, hogy „megnézem, ki a színházigazgató, van-e ott közéleti darab”. Ez nagyon rossz irány, és nagyon sokat fog ártani annak a kulturális sokszínűségnek, amely abból a szabadságból származik, hogy nem a politika rövid pórázán lógnak a művészek, hanem van művészi autonómia.

Nagy a bizonytalanság

Jelen helyzetben a színházak még nem tudnak nyilatkozni a leendő költségvetésükről. Úgy tűnik, a kormány célja részben az volt, hogy gyámság alá helyezze az önkormányzati fenntartású színházakat. A színházi finanszírozási rendszer átalakításával, a Nemzeti Kulturális Tanács létrehozásával, a kultúrstratégiai intézmények kijelölésével további centralizációt szeretne elérni. A részletek egyelőre kérdésesek, mindenesetre feltűnő, hogy rövid időn belül már másodszor bukkan fel a független színházak ellehetetlenítésének szándéka. Ha papíron meg is marad a jelenlegi rendszer, már semmi nem szabályozza majd, hogy mekkora keretösszegről kell kiírni a működési pályázatot, így elvileg előfordulhat, hogy a kormány kiírja a pályázatot, de csak akkora összeget oszt szét, ami valójában ugyanúgy megfojtja a szcénát.

 

Tisztázatlan kompenzáció

Az NKA formális függetlenségének elvesztése és az EMMI alá rendelése tulajdonképpen már 2016-ban végbement, 2018-ban pedig kikezdték a TAO-t, mondván közpénzmilliárdok folytak el a csalások nyomán. 2017-ben valóban 5,6 milliárd forint közpénzt tettek zsebre a tao-törvény révén különböző fiktív színházak, de kiszűrhették volna ezeket a rendszerből ahelyett, hogy megszüntetik a mindenkit érintő támogatást. Főképpen azokat a magánszínházakat károsították, amelyek értékes művészi produkciókat hoznak létre, de nem kapnak állandó éves támogatást az államtól. A kőszínházaknál is számítottak a pluszbevételre: beépítették az üzleti tervbe, csak ezzel állt össze a költségvetésük. A teljes kompenzáció máig nem tisztázott.

Artner Szilvia

Véleményvezér

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo