Stumpf István csődjelentése, Bokros Lajos reformlátomása

130 pont, 100 lépés, 1 reform - államépítés vagy államleépítés? - alcímmel hirdette meg a Hungarian Business Leaders Forum és az ICEG Európai Központ pénzügyi csúcstalálkozóját.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Becsődölt a jóléti program, a rendszerváltás utáni negyedik kormány ezt tudta nyújtani - foglalható össze Stumpf István értékítélete, aki a normák rendszeres megsértését, a költségvetés ellehetetlenülését is a szemére veti a kabinetnek. A fiskális terrort ugyan nem csupán a mai koalíció számlájára írja, de a közigazgatás átállítását kampány üzemmódra már igen. A volt kancellária miniszter - amint a mai kormánykoalíciótól rendszeresen hallani - a politikai párbeszéd hiányát kellemetlen és a reformok ellen ható tényezőnek állította be.

A Századvég Alapítvány elnöke amúgy éppen egy párbeszédre alapozó környezetben tette közzé bíráló érvelését, Bokros Lajos, Draskovics Tibor, László Csaba volt a közvetlen fogyasztója az államról szóló előadásnak. Stumpf István vállalta a nyitó előadást a Hungarian Business Leaders Forum és az ICEG Európai Központ közösen szervezte 130 pont, 100 lépés, 1 reform - államépítés vagy államleépítés? alcímet viselő pénzügyi csúcstalálkozón szeptember 16-án, a Magyar Tudományos Akadémián.

A konferencia "alaphangjáért" ketten voltak felelősek, Stumpf István és Bokros Lajos, az ő tisztük volt egy-egy nyitóelőadás megtartása. A Századvég Alapítvány elnöke nem kis részben nemzetközi tendenciákra utalva tette közzé állítását, miszerint az állam szerepe növekedni fog, hazánkban tehát egyszerűen nélkülözhetetlen a roppant radikális közigazgatási és államháztartási reform, ezt nem ússza meg a jövő nyáron felálló új kormány. Ezen állításait bizonyítandó kifejtette az előadó, hogy hosszabb ideje általános jelenség a világban a közszolgáltatások nagyságának csökkentése. A túlterhelt állam nem képes kielégíteni azokat az igényeket, amelyeket az állampolgárok megfogalmaznak, ezért kell átalakítani az állam és a társadalom kapcsolatát. Vagyis nem csökken, hanem átalakul az állam - szögezte le Stumpf István.

Ami Magyarországot illeti, az előadó megfogalmazása szerint többféle összecsúszó kihívás tapasztalható, így megjelent a tradicionális jóléti állam válsága, s nem látjuk azokat az anomáliákat, amelyek az európai uniós csatlakozás igényelte másmilyen állami modell alkalmazásának hiányából fakadnak. De már a rendszerváltást követően sem fogalmazott meg a társadalom koncepcionális elképzelést arról, hogy milyen államot tart célszerűnek. A kamikaze kormány kudarca után jött a Bokros-csomag kormánya, amelyik megpróbálta helyre állítani a gazdaság egyensúlyát, de máig érezhető sebeket ejtett a szociális szférán. Irányváltásra tett kísérletet a következő kormány, majd a jóléti rendszerváltás politikája és programja következett, melynek csődje miniszterelnök cserét is követelt. Az államháztartás súlyos problémái is kialakultak ennek következtében - folytatta elemzését Stumpf István, aki Gyurcsány Ferenc kijelentésére alapozva - a szocialisták majd használják az államot leszögezte, szerinte a mai kormány államfelfogása is sok belső problémát okoz, de legelőször is azt, hogy  a társadalmi-gazdasági-politikai normativitás totális eróziója kezdődött el.

Stumpf István kifejtette, át kell gondolni a szükséges állami funkciókat, majd pedig meghatározni, hogy melyeket fogja erősíteni a következő kabinet. Ennek keretében egyszerre kell megoldani a látszólag egymást kizáró versenyképesség növelést, illetve a szociális pozíció erősítését. De ami a legfontosabb, hogy elkezdődjék az átfogó kormányzati és közigazgatási reform, összekapcsolva a választási rendszer átalakításával, s nem mellőzhető az elektronikus közigazgatás vívmányainak a bevezetése sem.

#page#

A korszerű állam nem nélkülözheti azt az államháztartási reformot, amely elejét veszi a közjavak, a közszolgáltatás minősége romlásának. Merthogy a jó minőségű közszolgáltatásokért, azok egyenlő esélyű elérhetőségéért az állam a felelős. Minderről azonban már Bokros Lajos beszélt a konferencián. Az államháztartási reform céljait, alapelveit taglaló előadásában a szónok jelezte, hogy az erőforrások nem elégséges volta miatt a néhány legfontosabb területre lehet csak koncentrálni, de legfőképpen azokra, amelyek közvetlenül hatnak a munkaerő minőségére, így például az oktatásra, a gyógyításra, a nyugdíjakra. A Közép-Európai Egyetem vezető alelnök professzora kitért rá, szükséges általános feltétel, hogy kialakuljanak a sokcsatornás finanszírozási rendszerek, bővülni legyen képes a lakossági megtakarítás, s általános követelmény az áttekinthetőség, a tisztakezűség.

A köz- és a felsőoktatást taglalva Bokros felhívta a figyelmet arra, hogy az előbbi természetrajza merőben más, lévén a közoktatást igénybe vevő népesség véges számú, s a szolgáltatás keresletkorlátos, még akkor is, ha nem fizetnek érte közvetlenül. A közoktatás reformjánál erre mindenképpen tekintettel kell lenni. Például akkor, amikor meghatározzák a minimális iskolaméretet, vagy akkor, amikor - sokak ellenkezése ellenére is - a pedagógusok óraszámának növeléséről döntenek. A felsőoktatásnál a fogyasztói népesség nem véges, viszont megfogalmazódnak nyilvánvaló igények, mégpedig a munkaerőpiac keresletére alapozva. Az állam fejkvóta rendszere tehát káros, ez a finanszírozás ugyanis létszámnövelésre ösztönöz, s nem arra, hogy a munkaerőpiac keresletét mind minőségi, mind mennyiségi szempontból kielégítse. Bokros Lajos szerint az államnak dolga meghatározni a tulajdonában lévő intézmények méretét, szerkezetét, s kimondani, hogy  az adófizetők pénzéből hány jogászt, orvost, közgazdászt, mérnököt, tanárt képezzenek. Bokros Lajos csakúgy, mint minisztersége idején, majd meg a 130 pont publikálása során, most is kifejtette: a működési költségeket minden esetben a tandíjnak kellene fedeznie. Ez az egyetlen valós korlát a túlkereslet szabályozására, de a tandíjon keresztül lehet valós szociális reformot is megvalósítani.

A nyugdíjak alrendszeréről szólva az 1998-ban törvénybe iktatott kötelező magán-nyugdíjpénztár szisztémára utalt Bokros Lajos. Arra, hogy kialakulhatott az az önfinanszírozó mechanizmus, amelyik saját pénzügyi egyensúlyát képes biztosítani, miközben növekszik az öngondoskodáson keresztül a személyi érdekeltség, nőhetnek a megtakarítások. De folytatandó a nyugdíjreform, s egyáltalán nem mellékes, hogy a politika a járadék és a járulék közti különbséget hajlandó-e látni. Az egészségügy területén végrehajtandó reformokra utalva egyebek között azt fejtette ki a konferencia szónoka, hogy meg kell fordulnia a mai gyakorlatnak, annak, hogy a beteg versenyez az orvosért. Olyan feltételeket kell kialakítani, hogy függetlenül a gyógyítóhely tulajdonlási hátterétől, az orvosoknak legyen érdekük olyan szolgáltatási minőséget nyújtaniuk, amilyennel versenyelőnyük lehet a konkurens rendelővel szemben. A reformnak főképp arról lenne jó szólnia, hogy a mindig is laikus beteg helyzete - alkupozíciója - erősödjön meg végre. Ehhez lehet eszköz a hárompilléres finanszírozási rendszer.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo