Rossz a helyzet a magyarok szerint

Míg vannak európai országok, ahol a lakosság ma is úgy érzi, hogy nem kell anyagi gondokkal megküzdenie, Magyarországon az emberek egyre rosszabbul érzik magukat az Európai Bizottság most bemutatott őszi Eurobarométer felmérése szerint. A novemberben készült kutatás szerint sem a saját, sem az ország gazdasági helyzetét nem tartják biztatónak.

Az európaiak döntő többsége még mindig úgy látja, hogy háztartása jelenleg jó anyagi körülmények között van, bár a pozitív megítélés gyengülő tendenciát mutat. Míg az előző felmérésben 65 százalék nyilatkozta ezt, novemberben már csak a megkérdezettek 61 százaléka vélekedett így. E tekintetben azonban országonként számottevő különbségek mutatkoznak: míg a hollandok 85 százaléka, a finnek 88, a dánok 89 és a svédek 90 százaléka ért egyet a fenti állítással, hat országban csak a kisebbség vélekedik így. A görögök és a magyarok 24 százaléka érzi úgy, hogy a háztartásának jól megy, de a litávnok, románok, portugálok és a bolgárok sem elégedettek. A magyar háztartások közérzete a felmérés szerint 2010 és 2011 novembere között öt százalékot romlott.


Fotó: sxc

A korábbi Eurobarométer felmérésekhez hasonlóan a válaszadók véleményei között – tagállamonként – ezúttal is jelentősek az eltérések a nemzeti gazdaság helyzetének megítélését illetően. Míg Svédországban, Luxemburgban és Németországban a polgárok több mint háromnegyede jónak tartja a gazdaság állapotát, addig Görögországban, Írországban és Spanyolországban 5 százaléknál is kevesebben vélekednek így. Magyarországon a lakosság 92 százaléka kifejezetten rossznak ítéli meg az ország gazdasági helyzetét. Nálunk rosszabbnak a portugálok, a bolgárok, a spanyolok, az írek és a sor végén a görögök tartják a nemzeti gazdaságukat.

Az elmúlt 6 hónap során valamelyest mindenütt visszaesett – átlag két százalékponttal - a nemzeti gazdaság helyzetét jónak tartók száma, és enyhén nőtt a nemzeti gazdaságuk helyzetét rossznak ítélők száma. A 2011. őszi Eurobarométer felmérést a decemberi EU csúcs időpontját megelőzően, 2011. november 5–20. között folytatott személyes beszélgetések révén készítették. A 27 uniós tagállamban és a tagjelölt országokban összesen 31659 személyt kérdeztek meg.

A közvélemény mindinkább valósnak tartja, hogy a válságból való kilábalás rövidtávfutás helyett maratoni méreteket ölt. Az európaiaknak csak 23 százaléka gondolkodik úgy, hogy a gazdasági válság munkaerőpiacra gyakorolt hatása már elérte a tetőpontot, míg 68 százalékuk ezzel ellenkezően vélekedik.
Összességében megállapítható, hogy az európaiak továbbra is nagyobb bizalommal vannak az Európai Unió (34%), mint saját nemzeti kormányuk (24%) iránt. A 2011. tavaszi felméréshez képest azonban mindkettőben jelentősen megingott a bizalom (az unió esetében 7, a nemzeti kormányok esetében 8 százalékpontos a visszaesés).


Az európaiak továbbra is úgy vélik, hogy a gazdasági válság hatásainak kezelésében az Európai Unió a leghatékonyabb szereplő, megelőzve a nemzeti kormányokat. A harmadik helyen a G20-ak, a negyediken pedig a Nemzetközi Valutaalap áll.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo