Pénzügyi analfabéták vagyunk

Hiába emelkedik az országban a banki plasztikkártyák száma dinamikusan, a pénzügyi kultúra csak nagyon lemaradva a követi bővülést.

Rendkívül alacsony Magyarországon a pénzügyi tudásszint - derült ki a Citibank keddi sajtóbeszélgetéséből. Ennél is aggasztóbb azonban, hogy bár a fiatalok jelentős hányada fontosnak és a mindennapi életben elengedhetetlenek tartja a pénzügyi ismereteket, ennek ellenére igen alacsony az érdeklődés a téma iránt. Az érdeklődés hiányának legfőbb oka az a sajátos banki nyelv, melyet a termékek ismertetésekor használnak, s amely a hallgatóság legnagyobb hányada számára egészen egyszerűen érthetetlen - ismertették az MNB legújabb tanulmányát a beszélgetés folyamán.

Nem érdekes

Nagyon kevés fiatalra jellemző, hogy utánajárjanak az adott termék jellemzőinek, mielőtt kiválasztanak egy szolgáltatást. A 14-17 évesek közel hatvan százaléka nem érdeklődik a pénzügyi termékek és szolgáltatások iránt, negyven százalékuk nem tartja fontosnak ezek ismeretét. A pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos információkat 57 százalékuk nem érti. Alig valamivel jobb az arány a 18-30 évesek körében, majdnem negyven százalékukat nem érdeklik a pénzügyi szolgáltatások, 27 százalék szerint nem is fontos ezek ismerete. A korosztály 35 százaléka nem érti az információt, amit a termékekről kap.

Alacsony az ismeretszint a hitelkártyákkal kapcsolatban is, a 14-17 évesek 49-56 százaléka, a 18-30 évesek 33-41 százaléka nem tud válaszolni a kártyatípusok jellemzőit firtató kérdésekre. A hitelkártyák esetén a legfiatalabb korosztály alig egynegyede, a idősebb korosztály fele tudja csak, hogy a hitelkeretből költhetnek, és hónap végén ennek csak egy részét kell visszafizetniük.

Középmezőny

Az egy főre jutó bankkártyák számában Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el Közép-Kelet-Európában.(Érdekesség, hogy a Balti államok megelőzik a "Visegrádi négyeket" ebben az összevetésben.) Piaci előrejelzések szerint a hitelkártyapiac 2015-2020-ra nyolcvan százalékkal fog növekedni. A bankok fogyasztókért vívott versenyében azonban különválik a kibocsátott hitelkártyák száma és az aktív kártyahasználat, sokszor előfordul ugyanis, hogy a lakás- vagy autóhitel mellé ajándékba kapott hitelkártyát soha nem használják. A Citibank plasztikarányos részesedése a piacon például feleakkora, mint az értékarányos részesedése.#page#

Magyarországon a tulajdonosok 87 százaléka készpénzfelvételre használja a kártyáját, vásárlásra pedig 62 százalékuk. Ugyanakkor internetes vásárlást a tulajdonosok alig egy százaléka bonyolít kártyával, öt százalék pedig egyáltalán nem használja a bankkártyáját. Ha azt nézzük, hol használják a plasztikot, egyértelműen a hipermarketek vezetnek, a tulajdonosok 97 százaléka használja ott vásárlásra. 33 százalék használja benzinkutaknál, 17 százalék kisebb élelmiszerüzletekben, 8 százalék egyéb üzletekben, 6 százalék külföldön. A Citibank esetében 80 százalék körüli vásárlás 20 százalék körüli készpénzfelvétel, illetve közel 40-50 százalék körül mozog a hitelkeret-kihasználtság.

A közös márkajelzésű, úgynevezett co-branded kártyák térnyerése egyértelmű az utóbbi években. Az ilyen kártyák aránya az összes bankkártyában 2001-2006 között két százalékról 11 százalékra, a hitelkártyákon belül 17 százalékra változott. A következő években a co-branded termékek további bővülése várható, mivel előnyöket biztosít mind a szolgáltató, mind a bank, mind az ügyfél számára.

Nem bízunk benne

Sokan még mindig nem szívesen fizetnek bankkártyával. A megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy nem biztonságos a fizetésnek ez a módja. A legtöbben attól félnek, hogy ellopják a kártyájukat, esetleg meghamisítják azt. Jelentős azoknak az aránya is, akik másoktól hallották, hogy nem biztonságos a kártyahasználat. A statisztikák szerint a lopott kártyákkal való visszaélés a leggyakoribb, összesen 1600 bejelentett esetről tudnak. Hamisított kártyával hatvanmillió forintnyi kárt okoztak az elmúlt évben, miközben a teljes kártyapiac háromezer milliárd forintos.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo