Nem árt tudni: kgfb változások januártól

A biztosítás megkötésétől, és nem január első napjától számítja a biztosítás egyéves tartamát a január 1-jén hatályba lépő kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvény, továbbá kötelezővé teszi a kártörténeti nyilvántartást, és nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó kötheti meg a szerződést.

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítást 2009 végéig egy 2004-ben hozott kormányrendelet szabályozza, ezt váltja fel jövő év első napjától a törvény. A szabályozás rendszere és sok előírása változatlan maradt, de új szabályok is bekerültek a törvénybe.

A törvény meghatározza a gépjárműflotta minimális nagyságát: eszerint öt jármű tekinthető flottának, és ezekre is előre kalkulálható díjat kell megadniuk a biztosítóknak.

Eddig a biztosítók október végén hirdették meg a következő évi kgfb díjaikat. Az ügyfeleknek december 1. éjfélig kellett felmondaniuk meglévő szerződésüket, amennyiben új biztosítót akarnak választani. Az új biztosítóval viszont elegendő volt megkötni a szerződést az év utolsó napjáig, mivel a biztosítási időszak az év első napjától az utolsóig tartott. Aki év közben vásárolt kocsit, annak akkortól tartott a biztosítása az év utolsó napjáig.

4-5 év múlva érezzük a változást

A módosítás talán legfontosabb része az, hogy a biztosítási évforduló a szerződéskötés napja, akkortól számít az egy évnyi biztosítási időszak. Jövő év első napjától tehát mindenkinek változatlan marad a biztosítási időszaka, de 4-5 év múlva már érezni fogják a biztosítók az év végi kampány csitulását. Évente ugyan is mintegy 400 ezer használt autó cserél gazdát, és ehhez jönnek az új autók.

A biztosítók továbbra is október végén hirdetnek díjat, amelyet egy évig nem módosíthatnak. Mindenkire az a tarifa lesz érvényes, amely a biztosítási évfordulóján élt. Az évforduló előtt 50 nappal a biztosító köteles értesíteni az ügyfelét arról, hogy lejár a biztosítása, és közölnie kell az új díjat. Az ügyfél továbbra is a lejáratot megelőző 30. napig mondhatja fel a biztosítást, és az évfordulót követő napon kell rendelkeznie új biztosítással.

60 napos kockázatvállalás

A biztosító helytállási kötelezettsége a dologi károkra - káreseményenként - továbbra is 500 millió, míg a személyi sérülésekre a jelenlegi 1,5 milliárd helyett 1,6 milliárd forint lesz. A díjjal elmaradt ügyfél kockázatát 30 napig viseli a biztosító, de ha felszólította fizetésre, akkor 60 napig tart a kockázatvállalás.

A biztosító visszakövetelheti - meghatározott limitig - az általa kifizetett összeget akkor, ha a károkozó biztosított súlyos jogsértést követett el. Ilyen például az ittas vezetés, a szándékos károkozás, a vezetés átengedése jogosítvánnyal nem rendelkező személynek, és a jármű elhanyagolt műszaki állapota is.

Bonus-malus

A törvény előírja a kgfb kötvények központi nyilvántartását, az abban szereplő adatokat negyedévente kell összefuttatni a gépjármű nyilvántartással, és a biztosítatlan járműveket ki kell vonni a forgalomból. Létre kell hozni egy kárnyilvántartó szervezetet, amely a kártörténetet regisztrálja, és ez adja ki a bonus-malus igazolásokat is. A szakma ettől azt várja, hogy a huszonéves biztosított nem kaphasson három kocsira is 10-es bonus fokozatot. Emellett a biztosítók információs központot is működtetnek, amely a károsultaknak nyújt segítséget.

A törvény nem tartalmazza a díj alapjául szolgáló járműkategóriákat (ez jelenleg a hengerek térfogatát jelenti), valamint a bonus-malus rendszert. Ezeket a pénzügyminiszter szabályozta a végrehajtási rendeletben. A járműveket nem a motor hengerűrtartalma, hanem annak teljesítménye alapján kell osztályba sorolni a következő díjhirdetéskor. Az előzetes kalkuláció szerint ez a változás a kocsik 10 százalékát érinti. A bonus-malus besorolás változatlan maradt.

Az első csekk

Januártól az üzemben tartó a szerződő fél, és nem a tulajdonos. Nem tartható ugyanis tovább az a gyakorlat, hogy a városi unoka a falusi nagyapa nevén lévő, olcsó biztosítású autóval rója a városi utakat.

Az új szabályozásnak a biztosítóváltást leginkább elősegítő eleme az, hogy az új biztosító az ügyfél nyilatkozata alapján állítja majd be a bónusz fokozatot, és küldi ki az első csekket. Ellentétben a korábbi gyakorlattal az új biztosítónak nem A00-ban (a drágább alapdíjon), hanem a kedvezőbb bónuszos díjon kell majd megküldenie az első csekket. Ez a besorolás csak a végleges igazolás megérkezéséig tart, ha az nem egyezik meg a bemondottal.

Az aktív kárrendezés - amikor a más biztosítónál lévő jármű okozta kárt a saját biztosító téríti meg - kimaradt a kgfb törvényből, mivel a biztosítók többsége nem támogatta.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo