Nem árt tudni: kgfb változások januártól

A biztosítás megkötésétől, és nem január első napjától számítja a biztosítás egyéves tartamát a január 1-jén hatályba lépő kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvény, továbbá kötelezővé teszi a kártörténeti nyilvántartást, és nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó kötheti meg a szerződést.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítást 2009 végéig egy 2004-ben hozott kormányrendelet szabályozza, ezt váltja fel jövő év első napjától a törvény. A szabályozás rendszere és sok előírása változatlan maradt, de új szabályok is bekerültek a törvénybe.

A törvény meghatározza a gépjárműflotta minimális nagyságát: eszerint öt jármű tekinthető flottának, és ezekre is előre kalkulálható díjat kell megadniuk a biztosítóknak.

Eddig a biztosítók október végén hirdették meg a következő évi kgfb díjaikat. Az ügyfeleknek december 1. éjfélig kellett felmondaniuk meglévő szerződésüket, amennyiben új biztosítót akarnak választani. Az új biztosítóval viszont elegendő volt megkötni a szerződést az év utolsó napjáig, mivel a biztosítási időszak az év első napjától az utolsóig tartott. Aki év közben vásárolt kocsit, annak akkortól tartott a biztosítása az év utolsó napjáig.

4-5 év múlva érezzük a változást

A módosítás talán legfontosabb része az, hogy a biztosítási évforduló a szerződéskötés napja, akkortól számít az egy évnyi biztosítási időszak. Jövő év első napjától tehát mindenkinek változatlan marad a biztosítási időszaka, de 4-5 év múlva már érezni fogják a biztosítók az év végi kampány csitulását. Évente ugyan is mintegy 400 ezer használt autó cserél gazdát, és ehhez jönnek az új autók.

A biztosítók továbbra is október végén hirdetnek díjat, amelyet egy évig nem módosíthatnak. Mindenkire az a tarifa lesz érvényes, amely a biztosítási évfordulóján élt. Az évforduló előtt 50 nappal a biztosító köteles értesíteni az ügyfelét arról, hogy lejár a biztosítása, és közölnie kell az új díjat. Az ügyfél továbbra is a lejáratot megelőző 30. napig mondhatja fel a biztosítást, és az évfordulót követő napon kell rendelkeznie új biztosítással.

60 napos kockázatvállalás

A biztosító helytállási kötelezettsége a dologi károkra - káreseményenként - továbbra is 500 millió, míg a személyi sérülésekre a jelenlegi 1,5 milliárd helyett 1,6 milliárd forint lesz. A díjjal elmaradt ügyfél kockázatát 30 napig viseli a biztosító, de ha felszólította fizetésre, akkor 60 napig tart a kockázatvállalás.

A biztosító visszakövetelheti - meghatározott limitig - az általa kifizetett összeget akkor, ha a károkozó biztosított súlyos jogsértést követett el. Ilyen például az ittas vezetés, a szándékos károkozás, a vezetés átengedése jogosítvánnyal nem rendelkező személynek, és a jármű elhanyagolt műszaki állapota is.

Bonus-malus

A törvény előírja a kgfb kötvények központi nyilvántartását, az abban szereplő adatokat negyedévente kell összefuttatni a gépjármű nyilvántartással, és a biztosítatlan járműveket ki kell vonni a forgalomból. Létre kell hozni egy kárnyilvántartó szervezetet, amely a kártörténetet regisztrálja, és ez adja ki a bonus-malus igazolásokat is. A szakma ettől azt várja, hogy a huszonéves biztosított nem kaphasson három kocsira is 10-es bonus fokozatot. Emellett a biztosítók információs központot is működtetnek, amely a károsultaknak nyújt segítséget.

A törvény nem tartalmazza a díj alapjául szolgáló járműkategóriákat (ez jelenleg a hengerek térfogatát jelenti), valamint a bonus-malus rendszert. Ezeket a pénzügyminiszter szabályozta a végrehajtási rendeletben. A járműveket nem a motor hengerűrtartalma, hanem annak teljesítménye alapján kell osztályba sorolni a következő díjhirdetéskor. Az előzetes kalkuláció szerint ez a változás a kocsik 10 százalékát érinti. A bonus-malus besorolás változatlan maradt.

Az első csekk

Januártól az üzemben tartó a szerződő fél, és nem a tulajdonos. Nem tartható ugyanis tovább az a gyakorlat, hogy a városi unoka a falusi nagyapa nevén lévő, olcsó biztosítású autóval rója a városi utakat.

Az új szabályozásnak a biztosítóváltást leginkább elősegítő eleme az, hogy az új biztosító az ügyfél nyilatkozata alapján állítja majd be a bónusz fokozatot, és küldi ki az első csekket. Ellentétben a korábbi gyakorlattal az új biztosítónak nem A00-ban (a drágább alapdíjon), hanem a kedvezőbb bónuszos díjon kell majd megküldenie az első csekket. Ez a besorolás csak a végleges igazolás megérkezéséig tart, ha az nem egyezik meg a bemondottal.

Az aktív kárrendezés - amikor a más biztosítónál lévő jármű okozta kárt a saját biztosító téríti meg - kimaradt a kgfb törvényből, mivel a biztosítók többsége nem támogatta.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo