Nagy pénz, nagy foci

A június közepén kezdődő labdarúgó Európa-bajnokság (Euro2004) az előzetes számítások szerint 817 millió eurós (205,1 milliárd forintos) nettó bevétellel zárul majd. Ebből a résztvevő tizenhat ország csapatainak jutalmazására mintegy 250 millió svájci frankot (1 svájci frank 165 forint) szán az európai szövetség (UEFA). A nyolc hivatalos szponzor együttesen 20 millió eurót (5,1 milliárd forintot) fizetett a kitüntető címért.

Az UEFA honlapja szerint a június 12-e és július negyedike között zajló Euro2004 az előzetes becslések alapján 817 millió eurós bevétellel zár majd. Ez természetesen nettó összeg. A fenti összeg már tartalmazza a tévészerződésekből, a szponzori befizetésekből, illetve az idegenforgalomból származó bevételeket is. Érdekes módon a televíziós jogokat az EBU, egy Európán kívüli tévétársaság vette meg.

Jelentős kiadások

Arról jelenleg nem lelhetőek fel egzakt adatok, hogy a – csapatok díjazása mellett – mennyit emésztenek majd fel a rendezés költségei. Egy biztos. A Portugál Labdarúgó Szövetséggel közösen létrehozott „vegyes vállalatnak” a torna megrendezése, illetve a biztonsági intézkedések körülbelül 350 millió svájci frankjába (1 svájci frank 165 forint) kerültek. Az előzetes becslések szerint a torna költségeihez az UEFA újabb 200-300 millió svájci frankkal járul hozzá. Az európai szövetség támogatása egyébként jelentősen nőtt az elmúlt három esztendő alatt.

Ugyanakkor egy-egy ilyen hatalmas eseményt arra is kihasznál az UEFA, hogy az ifjúsági, és női tornák megrendezését (ezek egyébként nem tudnak önfinanszírozóvá válni) segítse. Ezért a szövetség a bevételből 400 millió svájci frankot oszt szét a következő négy esztendőben az úgynevezett HatTrick program segítségével az 52 tagja között. A megelőző tornán ez az összeg még csupán 76 millió svájci frankra rúgott.

Kétszázmillió svájci frank a „tizenhatoknak”

A fennmaradó mintegy 200 millió svájci frankot osztják majd szét a tizenhat részt vevő ország között. A csapatok fixen 7,5 millió svájci frankkal részesednek a bevételből. A 2000-es EB-hez képest a jutalom összege 56 százalékkal emelkedett. E mellett a hagyományos bónusz rendszer is maradt: azaz minden egyes győzelemért egymillió, a döntetlenért pedig 500 ezer svájci frank üti a csapatok markát. Ezzel egyébként a látványosabb játékot akarja a testület előmozdítani, hisz a régebbi rendszerben nem volt bónusz, csak helyezéstől függő fix összeget kaptak a csapatok.

Ugyanakkor a kieséses szakaszban már nincsenek extra juttatások: az odáig eljutó csapatok mindegyik 3 millió svájci frankkal lesz gazdagabb. A legjobb négy közé kerülő válogatottak újabb négymillió svájci frankos bevételt könyvelhetnek majd el. Európa legjobb csapata a kupa mellett 10 millió svájci frankról szóló csekket is átvehet majd. Az Estádio da Luz stadionban vereséget szenvedő válogatott bánatát pedig hatmilliós csekkel igyekszik majd az UEFA enyhíteni.

Megéri támogatni

A majdani győztes így optimális esetben (ha minden csoportmeccsét is megnyeri) 27,5 millió svájci frankkal gyarapodik. Ez közel duplája az a Euro2000-n megnyerhetett 14,4 millió svájci franknak. Emelkedett játék színvonala és ez a kereskedelmi értékén is lemérhető – hangsúlyozta Lars-Christer Olsson. Az UEFA vezérigazgatója hozzátette: az EBU-val kötött szerződés pedig azt jelzi, hogy az európai foci már nem csak az Óhazát érdekli. A (jó) labdarúgás kereskedelmi értékét mutatja, hogy most először sikerült direkt módon értékesíteni a kereskedelmi jogokat.

A nyolc hivatalos szponzor egyébként a becslések szerint 20 millió eurót fizetett ezért a címért. Legalábbis ez állt az International Herald Tribune május tizedikei cikkében. Az összeg azóta emelkedhetett, hiszen az UEFA közlése szerint akkor még nem minden szerződést szentesítettek aláírásukkal a felek. A támogatóknak igen csak megéri, hogy óriási pénzeket fektessenek egy-egy ilyen eseménybe. A világ legnagyobb sporteseményének tartott SuperBowl-t élőben mintegy 100 millió ember nézte, akik főként amerikaiak voltak. A 2000-es EB-döntőt viszont világszerte 110 millióan követték nyomon, míg a harmincegy mérkőzést összesen 1,5 milliárd ember izgulta végig.

Nem fenékig tejfel

Lassító sztrájk a reptereken, üres taxiállomások, sztrájkoló szállodai dolgozók. Ez csak egy rövid listája a fokozódó elégedetlenség miatti készülődésnek. Június 12-től július negyedikéig a Carris (lisszaboni BKV) dolgozói lépnek figyelmeztető sztrájkba. Június 16-án például az összes villamos és busz a végállomáson marad. E napon játsszák egyébként a Stadium Light nevű stadionban a Portugália-Oroszország meccset, amelyre 60 ezer embert várnak a szervezők.

A tervezett létszámleépítések miatt a szintén a fenti arénában játszott egyik negyeddöntőre is újabb akciót terveznek az elkeseredett alkalmazottak. A szállodai és éttermi alkalmazottak, valamint a teherautósofőrök szintén munkabeszüntetésekre készülnek, munkakörülményeik javítása érdekében. A portugál rendőrségnek egyébként a hosszúra nyúló sztrájk miatt 2,5 millió eurós túlórapénz kifizetésével kell számolnia.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo