Mindent a gyerekért, de kérdés, hogy miből

A magyarok 85 százalékának egyik legfontosabb célja, hogy jó anyagi feltételetekkel indítsa gyermekét az életbe, mégis csak 20 százalék gyűjt pénzt erre a célra – derült ki az OTP Öngondoskodási Index idei adataiból. A közép- és felsőoktatás költségeinek fedezésén túl a barátokkal közös programokat és az aktuális divatnak megfelelő eszközök finanszírozását is feladatuknak érzik a szülők, még akkor is, ha ez számukra lemondással és külön erőfeszítéssel jár.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az OTP Öngondoskodási Index kutatás szerint a lakosság nagyobb része egyáltalán nem rendelkezik pénzpiaci megtakarítással, legalábbis, ami saját céljaikat illeti. Gyermekeik jövőjének anyagi támogatása viszont annál fontosabb - legalábbis elméletben. A kutatásban megkérdezettek 85 százalékának fontos vagy akár legfontosabb célja, hogy gyermekét minél jobb anyagi feltételekkel indítsa az életben. (Nem csak a gyerekek függenek a szüleiktől, a fiatal felnőttek is a padlóra kerülnének nélkülük.)

Sok családban merül fel a kérdés, hogy pontosan miben és meddig is támogassa gyerekét a szülő. Abban tízből kilencen egyetértenek, hogy akár lemondások árán is, de fedezni kell a gyerekek középiskolai tanulmányait, egy kicsit kevesebben gondolják már úgy, hogy az egyetemi évek finanszírozása is a család feladata.

Kép:FreeDigitalPhotos.net

A gondtalan iskolás évek biztosítását azonban nem csak a tanulmányok közvetlen költségeinek fedezésében látják a szülők. A felmérésben megkérdezettek több mint kétharmada szerint a különórák, a barátokkal közös programok, kirándulások, koncertek anyagi támogatása éppúgy a szülők kötelessége. A gyermekek hosszabb távú céljainak finanszírozását már kevesebben érzik feladatuknak. Saját lakást, autót kevesebb, mint felük venne a gyereknek és az esküvő költségeinek átvállalására is csak minden második szülő mond biztosan igent. Arról, hogy miként fognak a szülők anyagi tartalékot képezni a fenti célok fedezésére már megoszlanak a vélemények.

Későn kezdünk nyugdíjra tartalékolni
A fiatalabb generációk egyre inkább felismerik a nyugdíjcélú megtakarítás fontosságát, de az OTP Nyugdíjpénztár belépési adatai azt mutatják, hogy a legtöbben továbbra is inkább 40 éves koruk körül kezdenek el félretenni a boldog nyugdíjas évekre.
„A szülők mindössze ötöde gyűjt előre gyermekei rövid és hosszabb távú céljainak, álmainak teljesítésére. Harmaduk inkább plusz munkákat vállal el ”- nyilatkozta az adatok kapcsán Nyitrai Győző, az OTP Bank Megtakarítási Szolgáltatások Főosztályának igazgatója. A szakember szerint tudatos pénzügyi tervezéssel azonban kevesebb lemondással járhat a célok megvalósítása, a gyermekek támogatása.

A megkérdezett szülők 57 százaléka szerint ameddig a szülő megteheti, addig kell támogatni a gyereket, a kisebbség, azaz 41 százalék szerint ez függ a gyerek életkorától, társadalmi helyzetétől. Jellemzően az előbbi nézet inkább a magasabb végzettségű és jobb vagyoni helyzetű válaszadókra jellemző.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo